NC Nielsen
Robotter skruer helt op for hanen

Robotter skruer helt op for hanen

Efter flere års udvikling har armaturproducenten VOLA taget sin nye flåde på ni mobile robotter fra Omron i brug. De skal færdes side om side med mennesker på armaturproducentens nye fabrik. Et flådestyringssystem fra Omron fungerer som robotflådens kontroltårn

Mange taler om mobile robotter i industrien, og hos armaturproducenten VOLA gør man faktisk noget ved det.

Den Horsens-baserede virksomhed har idriftsat en flåde af foreløbig ni Omron LD mobile robotter i et af Nordeuropas mest ambitiøse projekter inden for mobile industrirobotter.

Her skal de mobile robotter erstatte rullebaner for at opnå et mere fleksibelt produktion- og logistiksetup, der matcher enkeltstyksproduktionen hos VOLA, hvor alt produceres til ordre.

- Rullebaner er virkelig effektive, men jeg ved ikke, hvordan vores fremtidige produktionssetup ser ud om ti år. Og hvis du stiller sådan nogle rullebaner op i en produktion, går du hurtigt på kompromis med den fleksibilitet, vi selv går og prædiker. Derfor har vi valgt de selvkørende robotter fra Omron, som er meget mere fleksible, siger fabriksdirektør hos VOLA, Peder Nygaard.

Unikt flådestyringssystem

Med over 50 års erfaring er VOLA en af de førende producenter af højkvalitetsarmaturer i dansk design. For at imødekomme markedets krav om høj produktvarians har Vola for nylig udvidet fabrikken i Horsens med yderligere 5.500 nye kvadratmeter, der omfatter et nyt højlager, ny vareudlevering og en ny montagehal.

Det er Omron-robotternes opgave at transportere komponenter og færdige emner frem og tilbage mellem højlager og montageafdeling. Robotterne kommer med et unikt flådestyringssystem, Omron Entreprise Manager, der ligesom et kontroltårn i en lufthavn sørger for en glidefri afvikling af trafikken.

Systemet sørger således for at fortælle de enkelte robotter, hvor de skal køre hen og hvornår, og hvornår det eksempelvis er tid til opladning af batteriet.

- Vi valgte Omron som leverandør, fordi der ikke er mange robotproducenter, der er i stand til at håndtere den form for avanceret flådestyring af så mange robotter. Det er med afstand den bedste løsning, vi har kunnet finde på markedet, siger Peder Nygaard.

Fabrikken er designet til robotterne

For at få fuldt udbytte af investeringen har VOLA - i samarbejde med Omron - forsøgt så vidt muligt at designe den nye fabrik med hensyntagen til robotterne.

Der er rigeligt med plads rundt om montagebordene, så robotterne kan komme rundt, der er gangarealer langs kørebanerne, så robotter og medarbejdere ikke går i vejen for hinanden og medarbejderne er undervist i adfærd og forståelse for samarbejdet med robotterne.

Derudover er det i princippet logistiksystemet, der styrer merarbejdernes opgaver. Hvor montagemedarbejderne tidligere selv kaldte en jobliste frem på skærmen, styres det nu fra centralt hold. Dermed kommer joblisten først op på medarbejderens skærm, når vedkommende har skannet det emne, som robotten kommer med.

Robotter er ikke bare plug-and-play

- Vi implementerer noget, der ikke er set før. Derfor anerkender vi også, at der kommer en indkøringsperiode, hvor vi løbende skal arbejde med vores kultur og sørge for at klæde vores medarbejdere på til at arbejde så tæt sammen med robotterne, siger Peder Nygaard.

Også fra Omrons side har projektet været yderst lærerigt, fortæller Area Sales Manager Thomas Jansen.

- Man begår tit den fejl, at man antager, det bare er plug-and-play med de her mobile robotter. Men det kræver, at man som slutbruger lærer at tænke markant anderledes i forhold til produktionslayout, logistik og organisation. Og det er vigtigt at få det aspekt med, når man planlægger sådan et projekt.

De foreløbig ni mobile robotter hos VOLA skal efter planen suppleres af yderligere otte robotter i fase to af projektet. Dermed bliver installationen et af de klart største projekter af sin art i Nordvesteuropa.

-hawin

 

 

Fakta om VOLA A/S

VOLA som virksomhed blev etableret tilbage i 1873, og VOLA-brandet blev lanceret i 1968, da Arne Jacobsen designede de første VOLA-armaturer til Nationalbanken. Siden da har VOLA A/S været en af Danmarks førende producenter af højkvalitets-armaturer i dansk design.

Armaturerne fra VOLA produceres stadig den dag i dag i Danmark på virksomhedens fabrik i Horsens ud fra en kombination af skandinavisk håndværk og de nyeste teknologier.

VOLA A/S beskæftiger ca. 250 mand i Danmark. Hertil kommer ca. 70 ansatte på salgsselskaber rundt omkring i verden.

 

Fakta om Omrons LD-serie af mobile robotter

LD-serien fra Omron er en serie af selvkørende og selvnavigerende mobile robotter fra Omron, der kan anvendes til logistik- og håndteringsopgaver i industrien.

LD-robotterne kommer i fire forskellige modeller. Afhængigt af modellen bevæger de sig med en hastighed på cirka 3-6 kilometer i timen og kan løfte mellem 60 og 250 kilo. En version med en løfteevne på 1.500 kilo præsenteres i løbet af 2020. Hver robot er udstyret med wifi-antenne og sensorer, der hjælper den til at navigere rundt i de dynamiske omgivelser.

Robotterne styres af det unikke flådestyringssystem Omron Entreprise Manager, der kan styre op til 100 robotter.

 

 

2/3 2020
  • Etikettering af kasser på to sider i samme linje

    Etikettering af kasser på to sider i samme linje

    truck ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje. Teknikken effektiviserer både etiketteringen og identifikationen ved stabling
  • Præcis indgang i smalgangslageret

    Præcis indgang i smalgangslageret

    truck ›Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling