Scantruck flytter solenergi i Portugal
. En skridstyret minilæsser på larvebånd er optimal, når der skal flyttes tusindvis af solceller på plads uden ødelæggende stød.

Scantruck flytter solenergi i Portugal

Fem Mustang-minilæssere fra Scantruck i Danmark sætter 650.000 solpaneler på plads ved Lissabon

Der er god mening i at bygge store solcelleanlæg i Danmark. Der er mere end dobbelt så god mening i at gøre det i Portugal, hvor antallet af soltimer er mere end dobbelt så stort som i Danmark. 

Derfor har firmaet Energi-Innovation, med base i Vejen, udstrakt sit operationsområde til også at omfatte fire steder i Portugal - alle fire i omegnen af hovedstaden Lissabon. Her opsætter den danske virksomhed ikke færre end 650.000 solceller med en samlet kapacitet på 185 MW.

- De 650.000 solceller fylder 600 hektar, fortæller manden bag Energi-Innovation, administrerende direktør Poul Svendsen.
I forvejen har Energi-Innovation en solcellepark med 450.000 paneler på dansk jord ved Vandel øst for Billund. Fra USA til Danmark til Portugal Poul Svendsen har valgt amerikansk assistance fra Danmark til at håndtere de mange solpaneler i Portugal.

Han har købt fem Mustang-minilæssere hos den danske importør Scantruck A/S og flyttet maskinerne fra Danmark til Portugal.

- Panelerne skal jo transporteres ind i området, når vi bygger solcelleparkerne. Den største fare for en solcelle er stød. Derfor er det vigtigt, at kørslen med maskinerne kan ske helt jævnt. Det kan vi med skridstyrede Mustang-minilæssere på bælter, som er nemme at komme rundt med, og som ikke trykker voldsomt på jorden, siger Poul Svendsen.

 

 De skridstyrede minilæssere er nemme at komme rundt med mellem de mange solceller, som kræver forsigtig håndtering.

Klar til mere sol
Mustang-læsserne under den portugisiske sol er modellen 1650RT. Sådan en vejer selv 3700 kg og har kapacitet til at løfte rundt på godt en tons. Yanmar har leveret maskinkraften til de amerikanske læssere, og der er 70 hk i motorrummet.

Det danske sol-firma har i øvrigt planer om flere solpaneler også under dansk sol. Om kort tid begynder Energi-Innovation at bygge et nyt projekt i Midtjylland, og til foråret går selskabet i gang med en udvidelse af det i forvejen store anlæg ved Vandel.

De sidste gule modeller
Poul Svendsens fem minilæssere er i øvrigt blandt de sidste, som Scantruck har leveret med navnet Mustang og i farven gul. Det er maskin-giganten Manitou, der ejer den amerikanske Mustang-fabrik, og for at der ikke skal være for mange mærker og farver, har Mustang nu skiftet navn til Manitou og farve til den kendte Manitou-røde.

Det ændrer dog ikke på maskinerne. De er de samme som hidtil og produceres fortsat på fabrikken i USA.

-lipe

 

26/9 2019
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen
  • Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    truck ›Ronnie D. Hansen har været servicemontør hos Scantruck i næsten 20 år. Nu skifter han afdeling og kommer i fremtiden til at arbejde som salgskonsulent for maskinforhandleren øst for Storebælt
  •  Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    truck ›Virksomheden Sonair har med juryens ord opfundet en teknolgi, der kan revolutionere måden robotter og automatiserede systemer opfatter og navigerer på, og som åbner døren for helt nye anvendelser langt ud over klassisk automation
  • Tre-i-éner med 136 hk

    Tre-i-éner med 136 hk

    truck ›Der er format over pillearbejdet hos brændselsfirmaet Hjaltelin på Kolding Havn når firmaets nye Manitou-teleskoplæsser flytter rundt på de tonstunge paller i hallerne
  • Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    truck ›Teradyne Robotics har udnævnt nyt lederskab i sine virksomheder Universal Robots og Mobile Industrial Robots (MiR). Den nye ledelse skal sikre stærk kontinuitet og ekspertise, mens begge virksomheder fortsætter med at bidrage til udviklingen af fremtidens avancerede automation
  • Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    truck ›Lindes nye type el-truck, Linde 1251-serien, gør det muligt at vælge forskellige energikilder til samme truck. Den fås med enten klassiske blysyrebatterier eller indbyggede Lithium-ION batterier og er samtidig forberedt til brændselsceller. Som bruger af en Linde 1251 er der i praksis forskel på energikilderne og de forretningsmæssige prioriteter, der ligger i valget af dem
  • NordMas præsenterer ny Palfinger

    NordMas præsenterer ny Palfinger

    truck ›Palfinger har for nylig introduceret deres nye FL-serie af medbringertrucks. FLS 25 hedder den, og NordMas havde den og mange andre produkter og løsninger med på Transport 2025 i Herning