Syv ud af 10 virksomheder vil i gang med mobile robotter

Syv ud af 10 virksomheder vil i gang med mobile robotter

En ny analyse blandt 117 virksomhedsledere i industrien viser, at 78 procent af dem planlægger at optimere intern logistik med selvkørende mobile cobots. I 2024 ventes stort set alle større arbejdspladser at bruge mobile robotter

Der står mobile robotter på budgettet for 2020 og 2021.
Flowet i forsyningskæden i en virksomhed skal være tiptop. Ellers kan det i værste fald betyde, at konkurrenten løber med ordrerne, fordi leveringstiden dér var kortere og prisen skarpere.

Derfor har ledelsen i fremstillingsindustrien stort fokus på design af intern logistik. Et flertal på 75 procent af de adspurgte i en ny analyse er overbeviste om, at mobile robotter betaler sig. De forventer at kunne bruge teknologien til at fjerne spildtid, øge sikkerheden og frigøre medarbejdere fra manuelle transportopgaver til andre opgaver, hvor de skaber større værdi.

Ialt 117 virksomhedsledere inden for bilindustri, elektronikproduktion, grossistvirksomheder og logistikbranchen har besvaret en række spørgsmål til analysen, som er foretaget af Klausen + Partners A/S for robotvirksomheden MiR.

Desuden har yderligere 20 virksomhedsledere fra blandt andet DHL, Toyota, Siemens and Keurig givet kvalitative interviews. Her giver en interviewpersonerne ord på den positive forandring, robotteknologi kan skabe på arbejdspladser:

- Ideelt set skal arbejdsfordelingen mellem mennesker og robotter være sådan, at vi mennesker bruger vores hjernekapacitet på komplekse og tilfredsstillende opgaver, mens robotter klarer de anstrengende og kedelige opgaver.

Fra bemandede trucks til autonome robotter
I virksomheden Whirlpool i Polen har man knækket koden og regnet ud, hvor hurtigt mobile robotter kan tjene sig hjem i deres produktion. Her har man på to forskellige fabrikker erstattet en manuelt betjent truck med mobile robotter.

- Før vi begyndte at bruge de mobile robotter, havde vi specialuddannet personale til at stå for at transportere komponenter på gaffeltrucks og palleløftere. Nu klarer tre MiR-robotter transportopgaverne på vores fabrikker her i Polen. De tjener sig selv hjem inden to år. Ved at gå fra bemandet transport til automatiseret har vi frigjort arbejdskraft, som nu arbejder med produktion frem for logistik, siger Adam Bakowicz, Process Technology Senior Engineer Industry 4.0, Whirlpool.

Tvivl om indretning og opgavernes størrelse
Analysen viser dog også, at nogle virksomheder fortsat tøver med at tage mobile robotter i brug, fordi der er nogle mentale barrierer. Årsagen er, mobil robotteknologi åbner helt nye muligheder, der også fordrer en helt ny tankegang omkring logistik. Det gør det svært at bruge gængse beregningsmetoder til at estimere tilbagebetalingstid.

Tvivlen går eksempelvis på, om automatisering af intern logistik kræver ændringer af fabriksindretningen. Der er også overvejelser af, om transportopgaverne er tilstrækkelige store, hyppige og standardiserede til, at det kan svare sig at automatisere dem. Her spiller brugervenlighed og fleksibilitet i de mobile robotter også en rolle i det samlede regnestykke. Desuden er nogle ledere betænkelige ved, om deres medarbejdere kan finde ud af at bruge teknologien.

- De færreste bekymringer går i opfyldelse
Det danske firma MiR er frontløber inden for mobile robotter globalt, både rent teknologisk, sikkerhedsmæssigt og hvad angår markedsandel. Firmaet har indsamlet en lang række erfaringer fra slutbrugere af automatiseret logistik på vidt forskellige arbejdspladser i Europa og USA og Asien.

- Heldigvis er det i al almindelighed sådan, at langt de færreste bekymringer går i opfyldelse. Det er faktisk også tilfældet, når vi taler med slutbrugerne af vores mobile robotter før og efter, de tager dem i brug. Barriererne for optimering af intern logistik er ofte mere mentale end praktiske. Moderne robotter kan indrette sig efter omgivelserne og er enkle at programmere og betjene, men alligevel skal man naturligvis vænne sig til nye teknologier og de forandringer og muligheder, de skaber, Thomas Visti, CEO, Mobile Industrial Robots.

-lipe 

20/2 2020
  • Slankere profil til krævende opgaver

    Slankere profil til krævende opgaver

    truck ›Universal Robots her netop lanceret den langtrækkende UR8 Long til bl.a. plukke- og inspektionsopgaver på FABTECH-messen i Chicago
  • Manitou får høsten i hus

    Manitou får høsten i hus

    truck ›Scantruck kan det dér trick med at trylle en ekstra maskine frem, hvis der opstår havari på en af de faste i maskinflåden. Det har været med til at sende ikke færre end fem Manitou-teleskoplæssere til bedriften Enggård ved Rødding i det nordlige Sønderjylland
  • STL rykker frem i Norden

    STL rykker frem i Norden

    truck ›STL har netop har færdiggjort et automationsprojekt for Søstrene Grene i Holland i et helt nyt distributionscenter. Sammen gør parterne klar til et nyt automatiseret lagersetup i Aarhus
  • AGV-eventyret fortætter

    AGV-eventyret fortætter

    truck ›Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    truck ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Nye maskiner til havnen

    Nye maskiner til havnen

    truck ›Hallands Hamnar Varberg er Sveriges førende havn for skovindustrien og har sat sig for at blive Europas mest moderne. For at håndtere både nutidens og fremtidens opgaver havde havnen brug for at forny dele af sin maskinpark. Det er en opgave N.C. Nielsen har hjulpet med
  • Elektrisk kraft til træindustrien

    Elektrisk kraft til træindustrien

    truck ›Hubtex lancerer to nye robuste og elektriske truckløsninger til transport af lange emner i blandt andet industrien for træforarbejdning
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte