Syv ud af 10 virksomheder vil i gang med mobile robotter

Syv ud af 10 virksomheder vil i gang med mobile robotter

En ny analyse blandt 117 virksomhedsledere i industrien viser, at 78 procent af dem planlægger at optimere intern logistik med selvkørende mobile cobots. I 2024 ventes stort set alle større arbejdspladser at bruge mobile robotter

Der står mobile robotter på budgettet for 2020 og 2021.
Flowet i forsyningskæden i en virksomhed skal være tiptop. Ellers kan det i værste fald betyde, at konkurrenten løber med ordrerne, fordi leveringstiden dér var kortere og prisen skarpere.

Derfor har ledelsen i fremstillingsindustrien stort fokus på design af intern logistik. Et flertal på 75 procent af de adspurgte i en ny analyse er overbeviste om, at mobile robotter betaler sig. De forventer at kunne bruge teknologien til at fjerne spildtid, øge sikkerheden og frigøre medarbejdere fra manuelle transportopgaver til andre opgaver, hvor de skaber større værdi.

Ialt 117 virksomhedsledere inden for bilindustri, elektronikproduktion, grossistvirksomheder og logistikbranchen har besvaret en række spørgsmål til analysen, som er foretaget af Klausen + Partners A/S for robotvirksomheden MiR.

Desuden har yderligere 20 virksomhedsledere fra blandt andet DHL, Toyota, Siemens and Keurig givet kvalitative interviews. Her giver en interviewpersonerne ord på den positive forandring, robotteknologi kan skabe på arbejdspladser:

- Ideelt set skal arbejdsfordelingen mellem mennesker og robotter være sådan, at vi mennesker bruger vores hjernekapacitet på komplekse og tilfredsstillende opgaver, mens robotter klarer de anstrengende og kedelige opgaver.

Fra bemandede trucks til autonome robotter
I virksomheden Whirlpool i Polen har man knækket koden og regnet ud, hvor hurtigt mobile robotter kan tjene sig hjem i deres produktion. Her har man på to forskellige fabrikker erstattet en manuelt betjent truck med mobile robotter.

- Før vi begyndte at bruge de mobile robotter, havde vi specialuddannet personale til at stå for at transportere komponenter på gaffeltrucks og palleløftere. Nu klarer tre MiR-robotter transportopgaverne på vores fabrikker her i Polen. De tjener sig selv hjem inden to år. Ved at gå fra bemandet transport til automatiseret har vi frigjort arbejdskraft, som nu arbejder med produktion frem for logistik, siger Adam Bakowicz, Process Technology Senior Engineer Industry 4.0, Whirlpool.

Tvivl om indretning og opgavernes størrelse
Analysen viser dog også, at nogle virksomheder fortsat tøver med at tage mobile robotter i brug, fordi der er nogle mentale barrierer. Årsagen er, mobil robotteknologi åbner helt nye muligheder, der også fordrer en helt ny tankegang omkring logistik. Det gør det svært at bruge gængse beregningsmetoder til at estimere tilbagebetalingstid.

Tvivlen går eksempelvis på, om automatisering af intern logistik kræver ændringer af fabriksindretningen. Der er også overvejelser af, om transportopgaverne er tilstrækkelige store, hyppige og standardiserede til, at det kan svare sig at automatisere dem. Her spiller brugervenlighed og fleksibilitet i de mobile robotter også en rolle i det samlede regnestykke. Desuden er nogle ledere betænkelige ved, om deres medarbejdere kan finde ud af at bruge teknologien.

- De færreste bekymringer går i opfyldelse
Det danske firma MiR er frontløber inden for mobile robotter globalt, både rent teknologisk, sikkerhedsmæssigt og hvad angår markedsandel. Firmaet har indsamlet en lang række erfaringer fra slutbrugere af automatiseret logistik på vidt forskellige arbejdspladser i Europa og USA og Asien.

- Heldigvis er det i al almindelighed sådan, at langt de færreste bekymringer går i opfyldelse. Det er faktisk også tilfældet, når vi taler med slutbrugerne af vores mobile robotter før og efter, de tager dem i brug. Barriererne for optimering af intern logistik er ofte mere mentale end praktiske. Moderne robotter kan indrette sig efter omgivelserne og er enkle at programmere og betjene, men alligevel skal man naturligvis vænne sig til nye teknologier og de forandringer og muligheder, de skaber, Thomas Visti, CEO, Mobile Industrial Robots.

-lipe 

20/2 2020
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen
  • Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    truck ›Ronnie D. Hansen har været servicemontør hos Scantruck i næsten 20 år. Nu skifter han afdeling og kommer i fremtiden til at arbejde som salgskonsulent for maskinforhandleren øst for Storebælt
  •  Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    truck ›Virksomheden Sonair har med juryens ord opfundet en teknolgi, der kan revolutionere måden robotter og automatiserede systemer opfatter og navigerer på, og som åbner døren for helt nye anvendelser langt ud over klassisk automation
  • Tre-i-éner med 136 hk

    Tre-i-éner med 136 hk

    truck ›Der er format over pillearbejdet hos brændselsfirmaet Hjaltelin på Kolding Havn når firmaets nye Manitou-teleskoplæsser flytter rundt på de tonstunge paller i hallerne
  • Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    truck ›Teradyne Robotics har udnævnt nyt lederskab i sine virksomheder Universal Robots og Mobile Industrial Robots (MiR). Den nye ledelse skal sikre stærk kontinuitet og ekspertise, mens begge virksomheder fortsætter med at bidrage til udviklingen af fremtidens avancerede automation
  • Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    truck ›Lindes nye type el-truck, Linde 1251-serien, gør det muligt at vælge forskellige energikilder til samme truck. Den fås med enten klassiske blysyrebatterier eller indbyggede Lithium-ION batterier og er samtidig forberedt til brændselsceller. Som bruger af en Linde 1251 er der i praksis forskel på energikilderne og de forretningsmæssige prioriteter, der ligger i valget af dem
  • NordMas præsenterer ny Palfinger

    NordMas præsenterer ny Palfinger

    truck ›Palfinger har for nylig introduceret deres nye FL-serie af medbringertrucks. FLS 25 hedder den, og NordMas havde den og mange andre produkter og løsninger med på Transport 2025 i Herning