Transportrobotter øger produktionskapaciteten i spansk bilindustri

Transportrobotter øger produktionskapaciteten i spansk bilindustri

Førhen fyldte paller med materialer godt op omkring maskinerne på fabrikken i den franske TBI-koncerns fabrik i Vigo i Spanien. Takket være to danske MiR-robotter er der nu blevet plads til at øge antallet af maskiner fra 9 til 16

TB Spain Injection (TBSI) i Vigo Nordspanien er et datterselskab af den franske TBI-koncern, der har specialiseret sig i at producere og omforme plastikmaterialer til brug i bilindustrien. Plastikkomponenterne anvendes til bilsæder, kabelgange og maskindele, som indgår i biler fra Volkswagen, Renault Nissan, Ford og PSA (Citroen/Peugeot).

Fabrikken har mellem 40 og 50 ansatte og 15 maskiner til sprøjtestøbning, svejsning og samling af dele. Dertil kommer et lager af råmaterialer og færdige produkter. Der produceres på alle hverdage i treholdsskift.

Brug for mere plads til maskiner

Manuel Canitrot, fabriksdirektør, lægger vægt på at modernisere TBSI efter principperne i konceptet "FACTORY 4.0", hvor digitalisering, automation og bedre kontrol - og styringsprocesser er afgørende elementer.

- Vi havde behov for at optimere fordelingen af maskiner og materialeflow for at udnytte pladsen bedre. Formålet var at øge vores produktion med flere maskiner indenfor det fabriksareal vi har til rådighed, forklarer Manuel Canitrot.

Hidtil har to lagerarbejdere haft ansvaret for at levere materialer til produktionslinjen. Via gaffeltrucks har de transporteret paller med kasser gennem fabriksområdet og frem til maskinerne.

For at være sikker på at operatørerne havde materialer nok, kom de ofte med mere end nødvendigt. Med det resultat at pallerne hobede sig op omkring maskinerne og optog gulvplads, samtidig med at operatørerne risikerede at falde over dem.

Materialer til tiden, arbejdstimer spares

Løsningen blev købet af to MiR200-robotter til at automatisere den interne transport mellem produktionslinjerne og lageret. De to robotter er udstyret med topmoduler, der kan opsamle og transportere kasser fra lageret og bringe dem frem til produktionslinjen. På tilbagevejen til lageret kører robotterne med færdigpakkede produkter.

Det fungerer sådan, at maskinoperatøren selv kontakter robotten via en mobil og aktiverer en QR-kode med de informationer, som robotten skal bruge for at finde materialerne på lageret. Robotten kører derefter til hylden, læsser materialet på 'ryggen af robotten' og kører frem til det sted i produktionslinjen, hvor materialerne skal anvendes.

Operatørerne får altså netop den mængde materiale, de har brug for, præcis når de skal have det.  Der er ikke længere paller på fabrik gulvet. Der spares plads, sikkerheden på fabriksgulvet er øget og ergonomien forbedret. Men ikke mindst; Der er blevet plads til at øge antallet af maskiner fra 9 til 15, en produktionsforøgelse på 66 pct.

MiR-robotterne har i gennemsnit tilbagelagt ca. 100 km om måneden. Det svarer til 16 arbejdstimer om dagen eller til to lagerarbejdere, som nu kan beskæftige sig med andre og mere værdiskabende opgaver.

Lucia Regueira, fabrikkens logistikansvarlige, peger på, at det takket være de mobile robotter er lykkedes at skabe et mere sikkert arbejdsmiljø for de ansatte. Kørslen med gaffeltrucks gennem fabrikkens udgjorde tidligere en betydelig fare. Risikoen for uheld er reduceret væsentligt nu, fordi MiR-robotterne formår at registrere eventuelle forhindringer på deres vej og vige udenom eller stoppe automatisk.

Medarbejdernes skepsis overvundet

I begyndelsen var medarbejderne på fabrikken skeptiske, da de begyndte at arbejde med MiR-robotterne. Men nu hvor de kan se, hvordan de virker, og hvordan de øger produktionen og hvordan sikkerheden er blevet bedre, er de blevet glade for robotterne og kommer ofte med forslag til, hvordan de kan bruges endnu bedre.

Det, der især tiltrak TBSI ved MiR-200 robotter, var deres størrelse og kapacitet.

- Men det var også afgørende for vores beslutning, at MiR robotterne er nemme at konfigurere, fleksible og lette at bruge. Vi har også været glade for den assistance, som vi har fået fra MiR i hele procesforløbet, siger Lucia Regueira.

Overvejer flere robotter

TBSI overvejer i øjeblikket, om fabrikken også skal bruge MiR robotter til intern transport af større pakker – en proces, som stadig i dag udføres manuelt med gaffeltrucks i en anden del af fabrikken.

Disse pakker transporteres på paller i store metalkasser. TBSI samarbejder med eksperter hos Robot Plus, en af MiR´s lokale distributører i Spanien, om at finde den optimale transportløsning.

-hawin

27/11 2020
  • Ravas-agentur på nye hænder

    Ravas-agentur på nye hænder

    truck ›Scanvaegt Systems styrker sin position inden for mobile vejeløsninger med overtagelse af Ravas-agenturet i Danmark fra HSØ
  • Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    truck ›Ustabile markeder, stigende omkostningspres og vedvarende mangel på arbejdskraft er med til at drive udviklingen af innovative og effektive intralogistikløsninger. For nylig blev IFOY Award uddelt til løsninger der gør en stor forskel
  • Ny Baoliforhandler på plads

    Ny Baoliforhandler på plads

    truck ›Med Robbin som ny forhandler af Baolis materiel til varehåndtering, bliver det nemmere for kunderne i det storkøbenhavnske område at anskaffe sig truck i budgetsegmentet
  • El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    truck ›Arbejdernes Andels Boligforening, AAB, har købt en Platform Basket Spider 20.95e fra Scantruck, til arbejdet med at udskifte tusindvis af vinduer i fredet og bevaringsværdigt byggeri i Aarhus
  • Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    truck ›Gaffeltruckproducenten, Hyster har udnævnt Tektra som officiel forhandler af sit brede sortiment af gaffeltrucks i Danmark
  • Ny generation af absolut-encodere skal give større produktivitet

    Ny generation af absolut-encodere skal give større produktivitet

    truck ›Med den nye ANS/ANM58 PROFINET præsenterer SICK en generation af absolut-encodere, der er designet til, at maskiner og anlæg til maskinkonstruktion, emballage-, lager- og transportteknik bl.a. får mere præcis styring og bliver nemmere at vedligeholde
  • Hyster introducerer en ny, kompakt palle-stabler

    Hyster introducerer en ny, kompakt palle-stabler

    truck ›Den lithium-ion-batteridrevne Hyster® SC1.2 palle-stabler er designet til at være en omkostningseffektiv løsning til transport af daglige laster på åbne paller i lagerrum og i produktionslokaler generelt
  • Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    truck ›Combililfts nye 7-tons elektriske multidirektionelle kontravægtsgaffeltruck har i juli modtaget den prestigefyldte designpris i kategorien Product Design 2025. Trucken er udviklet til at imødekomme behovene for håndtering af tunge, lange laster på mere miljøvenlige måder