Transportrobotter øger produktionskapaciteten i spansk bilindustri

Transportrobotter øger produktionskapaciteten i spansk bilindustri

Førhen fyldte paller med materialer godt op omkring maskinerne på fabrikken i den franske TBI-koncerns fabrik i Vigo i Spanien. Takket være to danske MiR-robotter er der nu blevet plads til at øge antallet af maskiner fra 9 til 16

TB Spain Injection (TBSI) i Vigo Nordspanien er et datterselskab af den franske TBI-koncern, der har specialiseret sig i at producere og omforme plastikmaterialer til brug i bilindustrien. Plastikkomponenterne anvendes til bilsæder, kabelgange og maskindele, som indgår i biler fra Volkswagen, Renault Nissan, Ford og PSA (Citroen/Peugeot).

Fabrikken har mellem 40 og 50 ansatte og 15 maskiner til sprøjtestøbning, svejsning og samling af dele. Dertil kommer et lager af råmaterialer og færdige produkter. Der produceres på alle hverdage i treholdsskift.

Brug for mere plads til maskiner

Manuel Canitrot, fabriksdirektør, lægger vægt på at modernisere TBSI efter principperne i konceptet "FACTORY 4.0", hvor digitalisering, automation og bedre kontrol - og styringsprocesser er afgørende elementer.

- Vi havde behov for at optimere fordelingen af maskiner og materialeflow for at udnytte pladsen bedre. Formålet var at øge vores produktion med flere maskiner indenfor det fabriksareal vi har til rådighed, forklarer Manuel Canitrot.

Hidtil har to lagerarbejdere haft ansvaret for at levere materialer til produktionslinjen. Via gaffeltrucks har de transporteret paller med kasser gennem fabriksområdet og frem til maskinerne.

For at være sikker på at operatørerne havde materialer nok, kom de ofte med mere end nødvendigt. Med det resultat at pallerne hobede sig op omkring maskinerne og optog gulvplads, samtidig med at operatørerne risikerede at falde over dem.

Materialer til tiden, arbejdstimer spares

Løsningen blev købet af to MiR200-robotter til at automatisere den interne transport mellem produktionslinjerne og lageret. De to robotter er udstyret med topmoduler, der kan opsamle og transportere kasser fra lageret og bringe dem frem til produktionslinjen. På tilbagevejen til lageret kører robotterne med færdigpakkede produkter.

Det fungerer sådan, at maskinoperatøren selv kontakter robotten via en mobil og aktiverer en QR-kode med de informationer, som robotten skal bruge for at finde materialerne på lageret. Robotten kører derefter til hylden, læsser materialet på 'ryggen af robotten' og kører frem til det sted i produktionslinjen, hvor materialerne skal anvendes.

Operatørerne får altså netop den mængde materiale, de har brug for, præcis når de skal have det.  Der er ikke længere paller på fabrik gulvet. Der spares plads, sikkerheden på fabriksgulvet er øget og ergonomien forbedret. Men ikke mindst; Der er blevet plads til at øge antallet af maskiner fra 9 til 15, en produktionsforøgelse på 66 pct.

MiR-robotterne har i gennemsnit tilbagelagt ca. 100 km om måneden. Det svarer til 16 arbejdstimer om dagen eller til to lagerarbejdere, som nu kan beskæftige sig med andre og mere værdiskabende opgaver.

Lucia Regueira, fabrikkens logistikansvarlige, peger på, at det takket være de mobile robotter er lykkedes at skabe et mere sikkert arbejdsmiljø for de ansatte. Kørslen med gaffeltrucks gennem fabrikkens udgjorde tidligere en betydelig fare. Risikoen for uheld er reduceret væsentligt nu, fordi MiR-robotterne formår at registrere eventuelle forhindringer på deres vej og vige udenom eller stoppe automatisk.

Medarbejdernes skepsis overvundet

I begyndelsen var medarbejderne på fabrikken skeptiske, da de begyndte at arbejde med MiR-robotterne. Men nu hvor de kan se, hvordan de virker, og hvordan de øger produktionen og hvordan sikkerheden er blevet bedre, er de blevet glade for robotterne og kommer ofte med forslag til, hvordan de kan bruges endnu bedre.

Det, der især tiltrak TBSI ved MiR-200 robotter, var deres størrelse og kapacitet.

- Men det var også afgørende for vores beslutning, at MiR robotterne er nemme at konfigurere, fleksible og lette at bruge. Vi har også været glade for den assistance, som vi har fået fra MiR i hele procesforløbet, siger Lucia Regueira.

Overvejer flere robotter

TBSI overvejer i øjeblikket, om fabrikken også skal bruge MiR robotter til intern transport af større pakker – en proces, som stadig i dag udføres manuelt med gaffeltrucks i en anden del af fabrikken.

Disse pakker transporteres på paller i store metalkasser. TBSI samarbejder med eksperter hos Robot Plus, en af MiR´s lokale distributører i Spanien, om at finde den optimale transportløsning.

-hawin

27/11 2020
  • Slankere profil til krævende opgaver

    Slankere profil til krævende opgaver

    truck ›Universal Robots her netop lanceret den langtrækkende UR8 Long til bl.a. plukke- og inspektionsopgaver på FABTECH-messen i Chicago
  • Manitou får høsten i hus

    Manitou får høsten i hus

    truck ›Scantruck kan det dér trick med at trylle en ekstra maskine frem, hvis der opstår havari på en af de faste i maskinflåden. Det har været med til at sende ikke færre end fem Manitou-teleskoplæssere til bedriften Enggård ved Rødding i det nordlige Sønderjylland
  • STL rykker frem i Norden

    STL rykker frem i Norden

    truck ›STL har netop har færdiggjort et automationsprojekt for Søstrene Grene i Holland i et helt nyt distributionscenter. Sammen gør parterne klar til et nyt automatiseret lagersetup i Aarhus
  • AGV-eventyret fortætter

    AGV-eventyret fortætter

    truck ›Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    truck ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Nye maskiner til havnen

    Nye maskiner til havnen

    truck ›Hallands Hamnar Varberg er Sveriges førende havn for skovindustrien og har sat sig for at blive Europas mest moderne. For at håndtere både nutidens og fremtidens opgaver havde havnen brug for at forny dele af sin maskinpark. Det er en opgave N.C. Nielsen har hjulpet med
  • Elektrisk kraft til træindustrien

    Elektrisk kraft til træindustrien

    truck ›Hubtex lancerer to nye robuste og elektriske truckløsninger til transport af lange emner i blandt andet industrien for træforarbejdning
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte