Gode mellemtider i myldretrafikken

Aarhus Havn maner myterne om dårlige tilkørselsforhold i jorden. Trods stigende trafikmængder er vejen gennem byen til havnen faktisk ikke så besværlig

Selvom trafikken på Marselis Boulevard er steget med 25 % på bare to år, viser nye målinger, at det går hurtigere end tidligere antaget at komme fra slutningen af motorvej E45 til Aarhus Havn.

I årevis har der været fokus på, hvordan trafikforholdene i Aarhus udfordrede den erhvervstrafik, der skal til og fra Aarhus Havn. Men nu viser målinger, at det i den værste myldretid kun tager 2 minutter og 16 sekunder mere at køre de 4,15 kilometer, end når der er næsten fri bane omkring midnat.

Målingerne fra en tilfældig udvalgt uge i februar viser desuden, at det tog op til 5 minutter og 34 sekunder at køre de 4,15 km., da trafikken var tættest torsdag eftermiddag mellem kl. 15 og kl. 16. De, der valgte at køre turen natten til fredag fra kl. 01 til kl. 02, tilbagelagde den samme strækning på 3 minutter og 18 sekunder.

Mediantiden for alle syv døgn i den pågældende uge viser, at det tager mellem 4 og 5 minutter at køre fra den sidste del af motorvej E45 og frem til havnetunnellen.

Havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen kalder ovenstående målinger for interessante – og måske også mytedræbende.

- Vi har i årevis levet med, at forskellige aktører gang på gang har talt om, hvor svært det er at komme til Aarhus Havn. Men nu synes jeg for alvor, at vi har fået bevis for vores påstand om, at tilkørselsforholdene til havnen rent faktisk er ganske gode, siger havnedirektøren.

Men han påpeger også, at det ikke må blive en sovepude og et argument for, at der ikke er behov for en Marselis Tunnel.

- Marselis Tunnelen er en nødvendighed. Dels fordi, der kommer endnu mere trafik i fremtiden i takt med, at vi øger vores godsomsætning, men også fordi passagererne til og fra Mols-Linien kommer til at køre den vej, når færgeterminalen flyttes om nogle år. Og dels er Marselis Tunnelen også en hensyntagen til byens borgere, og således en nødvendighed, fordi Aarhus Havn ligger så bynært som tilfældet er, siger Jakob Flyvbjerg Christensen, og han understreger, at trafikken er steget med hele 25 pct. i en to-årig periode fra 2013-2015.

Han peger desuden på, at de nuværende gode tilkørselsforhold alene er et resultat af, at man allerede har gennemført 1. etape af Marselis Tunnelen.

-hawin

23/2 2017
  • Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunen

    Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunen

    havne ›Med en gæld på 1,6 mia. kroner og ubetalte regninger har havnen fået ophævet sin status som kommunal selvstyrehavn. En advokatundersøgelse skal nu vise, hvor ansvaret kan placeres, og borgmester Birgit S. Hansen udtaler, at hun 'føler sig taget i røven'
  • Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

    Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

    havne ›Hirtshals Havn deltager sammen med forskere og fiskere i et seksårigt forskningsprojekt som skal vise, om biologisk nedbrydelige fiskenet kan være en del af løsningen på plastforurening i havene
  • Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

    Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

    havne ›Havnens årsregnskab for 2023 bærer præg af den generelle afmatning, færre skibe og oktober måneds stormflod. Trods det er der ros fra bestyrelsen til ledelsen for at navigere i et svært marked
  • Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    havne ›Sidste år var det første hele år uden grønlandsskibe i havnen i Aalborg. Det kan ses på årets regnskab, som dog, takket være en stærk slutspurt, betegnes som 'over forventning
  • ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    havne ›På trods af øgede geopolitiske spændinger, stigende renter og truslen om recession formåede ADP at fastholde godsomsætningen på niveau med 2022. Samtidig indtog havneselskabet også nye markedsandele og øgede nettoomsætningen med intet mindre end 22 procent i forhold til 2022
  • Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    havne ›Havnen har sidste år overgået alle forventninger og leveret en vækst, der slår forrige års historiske resultat. Med en god aktivitet indenfor alle forretningsområder viser resultatet en omsætning på 81,8 millioner kroner og et resultat på 28,7 millioner kroner
  • Militært område etableret på Kalundborg Havn

    Militært område etableret på Kalundborg Havn

    havne ›Frem til og med den 3. maj vil et område af havnen være bevogtet af Forsvaret på grund af en såkaldt værtsnationsstøtte. Ifølge Forsvaret er der tale om en tropperotation, men der er ikke oplysninger om de nærmere detaljer
  • Rekordomsætning på Rønne Havn

    Rekordomsætning på Rønne Havn

    havne ›Bornholms største havn havde sidste år et øget aktivitetsniveau med vækst i flere af sine forretningsområder. Resultatet blev en nettoomsætning på 126 mio. kr. og et overskud på 35 mio. kr., og det er betydeligt mere end det forventede