De Radikale siger nej til Ring 5Den planlagte Ring 5 syd

De Radikale siger nej til Ring 5

Partiets kandidat i Nordsjælland, tidligere minister Martin Lidegaard mener, at ’tiden er løbet fra Ring 5’, og han vil have ophævet transportkorridoren, der skaber usikkerhed for mange tusinde mennesker, der mere eller mindre uforvarende har bosat sig i den

Af Dan Bjerring
Christiansborg

- Det Radikale Venstre er imod Ring 5, og bliver forslaget om denne motorvej sendt til afstemning i Folketinget, stemmer vi imod!
Så klar er meldingen fra Martin Lidegaard, der er medlem af Folketinget og opstillet i Nordsjælland.
Han maner ikke, at der er basis for at bygge flere motorveje i den del af Sjælland, og det samme gælder i øvrigt den sydlige del af Ring 5:

- For det første er det mere fornufigt og klimavenligt at investere i den kollektive trafik, og for andet vil der inden for en overskuelig årrække komme en række nye teknologier, så vi kan udnytte det eksisterende motorvejsnet endnu bedre, siger Martin Lidegaard.

Gratis ekspropriation
Ring 5 skal gå fra Helsingør til Køge. Den ligger og den ligger i en transportkorridor, der har eksisteret som en arealreservation siden 1973.

Det betyder i praksis dels lavere ejendomspriser og dels en række begrænsende klausuler for beboerne i området, hvoraf mange ikke er bekendtgjort med, at de bosatte sig i en transportkorridor, som reelt virker som en slags ’gratis ekspropriation’ for staten:
Martin Lidegaard bakkes op af Bo Nygaard Larsen, der er byrådsmedlem i Solrød og folketingskandidat på Sjælland.
Desuden er han medlem af den såkaldte ’Ringmafia’, hvor folketingsmedlemmer - og kandidater på tværs af flere partier deler deres modstand mod Ring 5.

Også modstand i syd
- Forskningen viser, at jo flere motorveje du bygger, jo flere biler kommer der. Så efter nogle år vil vi være lige vidt alligevel, og det fremstiller jo regeringens forslag som visionsløst. Jeg vil hellere have flere og billigere busser og tog. Og så mange flere parkeringspladser ved stationerne, så der er et incitament til at tage toget. I dag er der så få parkeringspladser, at mange på forhånd opgiver at tage toget, siger Bo Nygaard Larsen.

Regeringen vil også undersøge mulighederne for vestligere linjeføringer i Ring 5.5 og Ring 6, men for Bo Nygaard Larsen er det ikke den rette vej at gå.

- Så sender vi jo bare aben, bilerne og generne videre til nogle andre, og det løser lige så lidt som Ring 5 gør. Derfor er det mig en gåde, at regeringen og Dansk Folkeparti overhovedet ikke vil undersøge fordelene ved en bedre kollektiv trafik. Det er vejen frem, og det vil give de berørte borgere ro i deres hverdag, hvis de får at vide, at de ikke skal flytte, siger han.

 

Læs mere om transport & distribution

20/5 2019
  • Combilift

    Combilift

    Customised material handling solutions
  • Dansk Niels Bo

    Dansk Niels Bo

    Transportvogne, plastkasser, affaldshåndtering og lagerudstyr.
  • DENIOS

    DENIOS

    Miljøbeskyttelse & Sikkerhed Lagring af farlige medier - Arbejdssikkerhed
  • Dansk Halbyggeri

    Dansk Halbyggeri

    Byggeri til erhverv og industri