godkendelse til førerløs parkering

godkendelse til førerløs parkering

Automated valet parking er verdens første fuldautomatiske førerløse (SAE Level 4) parkeringsfunktion, der er godkendt af myndighederne

Stuttgart, Tyskland– Bosch og Daimler har nået en milepæl på vej mod automatiseret kørsel: de to virksomheder har nu opnået godkendelse fra de relevante myndigheder i Baden-Württemberg for deres automatiske parkeringssystem i p-huset, der hører til Mercedes-Benz-museet i Stuttgart.

Den automatiserede valet parking service kaldes frem via en smartphone app og kræver ingen sikkerhedsfører. Det gør den, ifølge Robert Bosch A/S, til verdens første fuldautomatiske førerløse SAE Level 41 parkeringsfunktion, der officielt er godkendt til brug hver dag.

- Denne beslutning fra myndighederne viser, at innovationer som automated valet parking er mulige i Tyskland først,” siger Markus Heyn fra ledelsen hos Robert Bosch GmbH.

- Førerløs kørsel og parkering er vigtige elementer for fremtidens mobilitet. Det automatiske parkeringssystem viser, hvor langt vi allerede er kommet i denne udvikling.

Denne godkendelse fra myndighederne i Baden-Württemberg skaber præcedens for fremover at opnå godkendelse til parkeringsservice i p-huse over hele verden. 

- Som pioner inden for automatiseret kørsel baner vores projekt vej for, at automated valet parking fremover kan seriefremstilles, siger Michael Hafner, der er leder for køreteknologi og automatiseret kørsel hos Daimler AG.

Vælg det sikre: to partnere med et fælles mål

Helt fra starten havde Bosch og Daimler sikkerheden som højeste prioritet for den førerløse parkeringstjeneste. Da der endnu ikke er etableret godkendelsesprocesser for automatiserede kørefunktioner, som ikke kræver en fører, har de lokale myndigheder – de regionale administrative myndigheder i Stuttgart og transportministeriet i Baden-Württemberg – lige fra starten ført tilsyn med projektet sammen med eksperter fra den tyske bilinspektion TÜV Rheinland.

Det var målet at bedømme driftssikkerheden for bilteknik og p-hus-teknik. Resultatet er et omfattende sikkerhedskoncept med tilsvarende test- og godkendelseskriterier, der også kan anvendes for andet end pilotprojektet. I dette koncept har udviklerne defineret, hvordan den førerløse bil registrerer fodgængere og andre biler på sin vej og med sikkerhed stopper ved en forhindring.

Derudover er sikker kommunikation mellem alle systemkomponenter og driftssikker aktivering af parkeringsprocessen realiseret. Teknikken bag førerløs parkering Kør ind i parkeringshuset, stig ud af bilen og send bilen til en parkeringsplads bare ved et klik på en smartphone-skærm – automated valet parking kræver ingen fører.

Når føreren har forladt p-huset, kører bilen selv hen til en anvist parkeringsplads og parkerer. Senere kommer bilen tilbage til udgangspunktet på nøjagtig sammen måde. Denne proces er afhængig af samspillet mellem den intelligente p-hus-infrastruktur fra Bosch og bilteknik fra Mercedes-Benz. Sensorer fra Bosch i p-huset overvåger kørekorridoren og dens omgivelser og leverer de informationer, der er nødvendige for at styre bilen. Teknikken i bilen omsætter kommandoerne fra infrastrukturen til køremanøvrer.

På denne måde kan bilerne også selv køre op og ned ad ramperne for at skifte mellem p-husets etager. Hvis infrastrukturens sensorer registrerer en forhindring, stopper bilen omgående. Projektets milepæle Bosch og Daimler begyndte at udvikle fuldautomatisk førerløs parkering i 2015, og i sommeren 2017 nåede deres pilotløsning i p-huset, der hører til Mercedes-Benz-museet i Stuttgart, en vigtig milepæl: automated valet parking blev for første gang præsenteret for offentligheden under virkelige forhold med og uden fører bag rattet.

Denne premiere blev efterfulgt af en intensiv test- og opstartsfase. Siden 2018 har museumsgæsterne kunnet anvende parkeringstjenesten live ledsaget af uddannet sikkerhedspersonale. Et aspekt af pilotprojektet omfatter test af lyskoncepter på bilerne. Turkisfarvede lyssignaler indikerer, at en bil er i automatiseret køremode og informerer dermed forbipasserende og andre trafikanter om, at bilen er selvkørende. Informationer fra disse test afspejles i den for nylig udsendte SAE standard 3134.

Med den endelige godkendelse fra myndighederne når Bosch og Daimler nu en anden vigtig milepæl: snart kan interesserede opleve den innovative parkeringstjeneste live i den daglige drift i p-huset tilhørende Mercedes-Benz-museet uden yderligere opsyn fra en sikkerhedsfører.

Oplev Bosch PÅ IAA 2019

Det er Boschs mål at foretage en nytænkning af mobilitet for at gøre den så ulykkesfri, emissionsfri og fascinerende som mulig. På et teknologisk niveau vil Bosch nå disse mål ved at have fokus på personaliseret, automatiseret, forbundet og elektrificeret mobilitet.

På IAA 2019 i Frankfurt vil Bosch præsentere sine seneste løsninger, der gør kørsel mere sikker og effektiv, stiller mobilitet til rådighed efter behov og gør biler til personlige assistenter.

-hawin

Læs mere om transport & distribution

1/8 2019
  • Combilift

    Combilift

    Customised material handling solutions
  • Dansk Niels Bo

    Dansk Niels Bo

    Transportvogne, plastkasser, affaldshåndtering og lagerudstyr.
  • Dansk Halbyggeri

    Dansk Halbyggeri

    Byggeri til erhverv og industri
  • DENIOS

    DENIOS

    Miljøbeskyttelse & Sikkerhed Lagring af farlige medier - Arbejdssikkerhed