330.000 nye, tiltrængte kvadratmeter til Kalundborg Havn
Det nye havneområde bliver opført ved siden af Asnæsværket på den sydlige del af Kalundborg Fjord til højre i billedet.

330.000 nye, tiltrængte kvadratmeter til Kalundborg Havn

Nye virksomheder har allerede henvendt sig for at reservere arealer

Af Lisbeth Petersen

- Hvis jeg i dag fik en henvendelse fra en virksomhed, som ville opføre en fabrik på Kalundborg Havn, ville jeg være nødt til at sige, at den i så fald max. måtte være på 25.000 m2. Mere plads har vi ikke.

Sådan siger havnedirektør Bent Rasmussen, som til gengæld kan glæde sig over, at trængslen på den Vestsjællandske vandside er et resultat af en langsigtet vækststrategi, og at der om to år er næsten en halv gang så meget havneareal som i dag.

Med lånegaranti fra kommunalbestyrelsen i Kalundborg Kommune og alle godkendelser i hus bliver der om godt et halvt år taget første spadestik til en udvidelse på et – i første omgang – 330.000 kvadratmeter stort område.

Ny Vesthavn er navnet, og den bliver opført på den sydlige del af Kalundborg Fjord, lige ved siden af Asnæsværket, som sammen med eksempelvis Statoil, Novo Nordisk og Novozymes har udgjort de gamle vækstmotorer, der har været med til at tiltrække endnu flere virksomheder gennem de senere år, hvor Kalundborg Havn har genemgået forvandlingen fra færgehavn til erhvervshavn.

- Det har været vores største succes at få ’konverteret’ størsteparten af de i alt 800.000 m2, vi råder over på det nuværende havneareal. Virksomheder som NOV Flexibles, som producerer pipelines til offshoreindustrien, lejer eksempelvis ca. 150.000 m2 havneareal, og kemigiganten BASF og Avista Oil, som renser spildolie til genanvendelse, lejer hver omkring 50.000 kvadratmeter og har bygget meget store fabrikker med op til 500 medarbejdere. Det er jo noget, som ikke blot kommer havnen men hele byen og kommunen til gode. Nu opruster vi med flere kvadratmeter, så havnen og den omkringliggende erhvervsklynge kan fortsætte med at bidrage aktivt til erhvervsudviklingen og beskæftigelsen, siger Bent Rasmussen.

Bedre forhold for containerskibe

Hvor den nuværende havn kan modtage skibe med en max. dybde på 11,4 meter, bliver Ny Vesthavn med sine15 meter Sjællands dybeste, og det giver ikke blot mulighed for nye skibstyper, men vil også gavne dem, som allerede sejler fast på havnen.

- Kalundborg Havn er Danmarks største kornhavn, og flere kornskibe sejler i øjeblikket ikke med fuld last, da de i så fald ville stikke for dybt. Nu vil de kunne laste mere på hvert skib. Og det første, vi kommer til at flytte over til det nye areal, er containerhavnen, fortæller Bent Rasmussen, som allerede har fået henvendelser fra virksomheder, som gerne vil reservere et område efter udvidelsen.

Havnens bestyrelse har gennem hele processen bakket op om udvidelsen, og ser den som en afgørende investering i fremtiden.

- Vi har i mange år kæmpet for at forbedre infrastrukturen til og fra Kalundborg, og den investering kommer kun, hvis vi vækster og øger bosætningen. På Kalundborg Havn vil vi gerne fortsætte med at bidrage til vækst og flere arbejdspladser, men det kræver forbedrede vilkår i form af mere plads, og derfor har vi valgt at udvide med Ny Vesthavn, siger bestyrelsesformand på Kalundborg Havn Jakob Beck Jensen (V).

 


Fakta om Ny Vesthavn

Ny Vesthavn kommer i første omgang til at brede sig over 330.000 kvadratmeter på

sydsiden af Kalundborg Havn vest for Asnæsværket

Der bliver opført 60.000 kvadratmeter til kajer, vej, parkering mv., og de resterende cirka 270.000 kvadratmeter kan benyttes til alle former for udlejning til havnebrugende industri

Projekt Ny Vesthavn er godkendt af diverse myndigheder og miljøinstanser

Byggeriet begynder i sommeren 2017 og forventes klar til drift i efteråret 2018.

11/11 2016
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind