Aarhus havn vil indhente tabt terræn

Aarhus havn vil indhente tabt terræn

Første del af en 40 års plan er sendt til miljøgodkendelse. Med projektet 'Yderhavnen' vil havnen generhverve de bynære områder, havnen gennem mange år har afgivet til bymæssig bebyggelse

Aarhus Havn har planer om at udvide med nye havnearealer ude i havet mod øst. Udvidelsen, der bærer arbejdstitlen ”Yderhavnen” er en del af aftalen om de bynære havnearealer, som Aarhus Havn har måtte afgive til bymæssig bebyggelse. Udvidelsen, der nu er sendt til miljøvurdering, forventes at ske i tre etaper, og den sidste etape forventes færdig om godt 40 år. 

Både Aarhus by og Aarhus havn er i kraftig vækst. Befolkningstallet stiger, og det samme gør antallet af arbejdspladser og virksomheder. Det øger behovet for transport af gods – både import og eksport, og for Aarhus Havn er nye havnearealer en forudsætning for fortsat vækst og udvikling og et behov, hvis man skal kunne imødekomme kundernes efterspørgsel.

 - Vi er tæt på at færdiggøre havnens nuværende masterplan fra 1997. Og det er med en vis stolthed på hele virksomhedens vegne, jeg kan sige, at prognoserne og visionen har vist sig at holde. Aktuelt arbejder vi med sidste del, nemlig at flytte færgeterminalen væk fra byen og ud på Østhavnen. Yderhavnen er en forlængelse af Østhavnen, og dermed opfylder den et ønske om, at havnen skal flyttes ud i havet – og væk fra byen, siger havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen.

Han understreger, at de nuværende havnearealer stort set er udnyttet, og at Aarhus Havn har afgivet ikke mindre end 600.000 kvm. havnearealer til byen. I første omgang ønsker Aarhus Havn en udvidelse på ca. 300.000 kvm., der udgør første etape (forventes færdig 2030). De to øvrige etaper er på hhv. 650.000 kvm. (forventes færdig 2048) og 450.000 kvm. (forventes færdig 2060)

De aktuelle væksttal hos Aarhus Havns er tocifrede og prognoser siger fortsat vækst på både container- og bulkområdet. Desuden er det en gængs opfattelse, at søtransport skal bidrage til at løse trængslen på de danske veje, hvorfor man må formode, at endnu mere gods i fremtiden vil blive transporteret af blå veje i stedet for sorte.

Den miljøvurdering (VVM-undersøgelsen), som Aarhus Havn nu har anmodet om at få sat i gang, skal undersøge alle relevante miljøforhold. Undersøgelsen vil tage flere år, og der vil undervejs komme en række høringsfaser.

 - Yderhavnen er en forudsætning for byen og havnens fortsatte vækst. Den vil blive placeret i god afstand fra Aarhus by, og samtidig er der mulighed for at give plads til et rensningsanlæg på havneudvidelsen i stedet for ved Tangkrogen. Derfor er jeg overbevist om, at en sådan helhedsløsning vil blive godt modtaget af de fleste. Men selvfølgelig vil der altid være modstand at finde et eller andet sted, siger Jakob Flyvbjerg Christensen.

-lipe

4/4 2018
  • Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunen

    Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunen

    havne ›Med en gæld på 1,6 mia. kroner og ubetalte regninger har havnen fået ophævet sin status som kommunal selvstyrehavn. En advokatundersøgelse skal nu vise, hvor ansvaret kan placeres, og borgmester Birgit S. Hansen udtaler, at hun 'føler sig taget i røven'
  • Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

    Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

    havne ›Hirtshals Havn deltager sammen med forskere og fiskere i et seksårigt forskningsprojekt som skal vise, om biologisk nedbrydelige fiskenet kan være en del af løsningen på plastforurening i havene
  • Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

    Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

    havne ›Havnens årsregnskab for 2023 bærer præg af den generelle afmatning, færre skibe og oktober måneds stormflod. Trods det er der ros fra bestyrelsen til ledelsen for at navigere i et svært marked
  • Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    havne ›Sidste år var det første hele år uden grønlandsskibe i havnen i Aalborg. Det kan ses på årets regnskab, som dog, takket være en stærk slutspurt, betegnes som 'over forventning
  • ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    havne ›På trods af øgede geopolitiske spændinger, stigende renter og truslen om recession formåede ADP at fastholde godsomsætningen på niveau med 2022. Samtidig indtog havneselskabet også nye markedsandele og øgede nettoomsætningen med intet mindre end 22 procent i forhold til 2022
  • Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    havne ›Havnen har sidste år overgået alle forventninger og leveret en vækst, der slår forrige års historiske resultat. Med en god aktivitet indenfor alle forretningsområder viser resultatet en omsætning på 81,8 millioner kroner og et resultat på 28,7 millioner kroner
  • Militært område etableret på Kalundborg Havn

    Militært område etableret på Kalundborg Havn

    havne ›Frem til og med den 3. maj vil et område af havnen være bevogtet af Forsvaret på grund af en såkaldt værtsnationsstøtte. Ifølge Forsvaret er der tale om en tropperotation, men der er ikke oplysninger om de nærmere detaljer
  • Rekordomsætning på Rønne Havn

    Rekordomsætning på Rønne Havn

    havne ›Bornholms største havn havde sidste år et øget aktivitetsniveau med vækst i flere af sine forretningsområder. Resultatet blev en nettoomsætning på 126 mio. kr. og et overskud på 35 mio. kr., og det er betydeligt mere end det forventede