Bent Hansen ny formand for  Grenaa Havn

Bent Hansen ny formand for Grenaa Havn

Ny strategiplan har sat positive spor i 2016-regnskabet for havnen, som også forventer øget omsætning i år

Det er en kendt profil, som på generalforsamlingen i Grenaa havn A/S i dag, den 24. april blev valgt som ny
formand for bestyrelsen.
Socialdemokraten Bent Hansen har været menigt bestyrelsesmedlem siden 2015, og har nu overtaget formandsposten fra Poul Anker Lübker, som efter otte år som medlem og et enkelt som formand, ikke ønskede genvalg.

Den 68-årige Bent Hansen er formand for både Region Midtjylland og for Danske Regioner, hvor han ikke vil genopstille til valget senere i år. Fra 1990 til 2007 var han formand for Viborg Amtsråd, og har desuden bestredet en lang række politiske tillidsposter.
Bent Hansen er uddannet cand.mag. i samfundsfag og historie, og overtager nu ansvaret for en havn i vækst.

Allerede få måneder efter vedtagelsen af den ny strategiplan for Grenaa Havn blev de første resultater af den fokuserede indsats på havnens styrkepositioner hevet hjem. Strategiplanen får sin del af æren for, at Grenaa Havn kom ud af 2016 med et positivt regnskabsresultat og fremgang på de væsentlige områder.

På den ordinære generalforsamling kunne den afgående formand, Poul Anker Lübker, orientere om, at havnen i 2016 havde fremgang i både aktiviteter og omsætning. Havnens samlede omsætning steg således i 2016 til 52,7 mio. kr. mod 46,4 mio. året før, og Grenaa Havn håndterede i 2016 1,4 mio. tons gods mod 1,2 mio. tons i 2015. Regnskabsresultatet for 2016 blev på 8,1 mio. kr.

Fortsat satsning på vindprojekter
Poul Anker Lübker omtalte i sin beretning bl.a., at Grenaa Havns planer om at opstille vindmøller ud for havnen efter længere tids grundig analyse blev endeligt opgivet i løbet af året. Samlet har analyser m.v. vedr. dette projekt kostet cirka 1,5 mio. kr.

- Men det betyder ikke, at Grenaa Havn opgiver de vigtige kompetencer, havnen har vedrørende havvindmøller, og Grenaa Havn vil stadig satse på at være en aktiv spiller i fremtidig udvikling af havvindmølleparker – men det bliver i en rolle som professionel assembly/udskibningshavn, sagde Poul Anker Lübker.

Foruden vind er bulk, projektlaster, recycle & waste management, færge- og liniefart, udlejning samt stacking & maintenance af borerigge, platforme og skibe de styrkeområder, hvor Grenaa Havn har betydelige fordele og kompetencer. Det er derfor dem, der fokuseres på i fremtiden.

-lipe

24/4 2017
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind