Danske havne  i storstilet miljøprojekt
I Vordingborg havn bliver der arbejdet på at genbruge overskydende jord fra anlægsprojekter.

Danske havne i storstilet miljøprojekt

Guldborgsund og Vordingborg havne blandt deltagerne i EU-projekt hvor fem lande skal samarbejde om at nedbringe Co2-udslip fra erhvervshavne.

Torsdag den 3. november er der i Præstø kickoff til 'DUAL Ports'. Det er et projekt under EUs Interreg North Sea Programme, som skal fremme grønne løsninger - og blandt andet skabe nye produkter, services og processer - der kan reducere Co2-udslippet fra erhvervshavne i  Nordsøregionen.

De danske deltagere er Vordingborg og Guldborgsund havne og Vordingborg Erhverv. Over de næste tre år skal de sammen med havne og myndigheder fra de øvrige lande: Tyskland, Holland, Belgien og Skotland udvikle og udveksle miljøforbedrende ideer og projekter.

Hver havn bidrager med egne initiativer:
Vordingborg Havn vil fokusere på, hvordan man kan bruge overskydende jord fra anlægsprojekter, så man undgår lange vejtransporter til deponering. Og i Guldborgssund bliver der arbejdet med muligheden for at reducere svovl-, NOx- og CO2 udslip, ved at etablere en terminal med LNG (kondenseret naturgas) ud for Orehoved Havn. Terminalen vil både kunne servicere lokale virksomheder og skibstrafik, og på længere sigt også kunne servicere tung vejtrafik.

Borgmestrene for begge kommuner, Knud Larsen fra Vordingborg og John Brædder fra Guldborgsund glæder sig over projektet, hvor der er mulighed for både at arbejde med erhvervsudvikling og miljøforbedringer. Og det samme gør direktør Susanne Kruse Sørensen i Vordingborg Erhverv, som har været med til udvikle projektet:

- Det har været et inspirerende arbejde og bestemt indsatsen værd. Nye miljøvenlige måder at arbejde på er vejen frem for både miljøet og for vores virksomheder, hvor innovation og nytænkning vil skabe grobund for nye arbejdspladser, siger hun.

Det samlede budget for Dual Ports projektet er på omkring 58,5 millioner kroner.

-lipe

 

31/10 2016
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind