Eksklusivt besøg i Hirtshals Havn

Eksklusivt besøg i Hirtshals Havn

192 fabriksnye Teslaer distribueret fra verdens største bilhavn via Hirtshals til Norge. Samarbejdet mellem færgeselskaberne viser muligheder for hele transportsektoren, siger havnedirektøren

Da CLdNs 'Valentine' på sædvanligvis anløb Hirtshals Havn fra Zeebrugge tirsdag nat i sidste uge var der ekstra bemanding klar på NordsøTerminalen. For denne gang bestod lasten, udover containere og trailere - af 192 fabriksnye Teslaer, der skulle køres i land.

Allerede tre timer senere havde Blue Water Shipping, der er stevedore på CLdNs skibe i Hirtshals, allerede  afsluttet både losningen af Teslaerne oglosning og lastning af de containere og trailere, der i øvrigt var med fra Zeebrugge eller som skulle med videre til Götebo. Og dermed var Valentine igen klar til afsejling mod Göteborg.

De 192 Teslaer skulle videre mod bestemmelsessteder i Norge, og blev derfor kørt ombord på på Fjord Lines færge mod Bergen og Stavanger og på Color Lines færger mod Kristiansand og Larvik i løbet af tirsdagen, mens enkelte afventer en senere afgang. De eksklusive elbiler er dermed blevet distribueret fra Zeebrugge til hele Norge via Hirtshals Havn på effektiv vis uden, at transporten belaster vejnettet.

Som verdens største bilhavn er Zeebrugge Havn et naturligt center for distribution af biler til Skandinavien, og med Hirtshals Havn som mellemled i transporterne kan destinationer effektivt nås i hele Norge ad søvejen.

Administrerende direktør ved Hirtshals Havn, Jens Kirketerp Jensen, ser med tilfredshed på Tesla transporten via havnen:

- Transporten og distributionen af bilerne fra Zeebrugge via Hirtshals Havn er forløbet tilfredsstillende, og viser potentialerne i samarbejdet mellem CLdN, Fjord Line og Color Line, der med Hirtshals Havn åbner muligheder for hele transportsektoren.

Transporten af de 192 Teslaer er blot et eksempel på det utal af muligheder der er for at kombinere effektive og klimavenlige transporter i Skandinavien og det nordlige Europa, siger han og fortsætter:

- Der er ingen tvivl om, at fremtiden vil komme til at rumme flere intermodale transporter, hvor søtransporter mellem forskellige knudepunkter kobles for at minimere vejtransporter på et overbelastet vejnet. Hvorvidt der er tale om trailere, containere eller nye biler, er jo ikke det afgørende. Det afgørende er, at transportsektoren tør at tænke i nye løsninger, og vi har netop set, at der er nogen der kan tænke nyt og som vinder.

-lipe
 

14/9 2017
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind