Eksklusivt besøg i Hirtshals Havn
192 fabriksnye Teslaer distribueret fra verdens største bilhavn via Hirtshals til Norge. Samarbejdet mellem færgeselskaberne viser muligheder for hele transportsektoren, siger havnedirektøren
Da CLdNs 'Valentine' på sædvanligvis anløb Hirtshals Havn fra Zeebrugge tirsdag nat i sidste uge var der ekstra bemanding klar på NordsøTerminalen. For denne gang bestod lasten, udover containere og trailere - af 192 fabriksnye Teslaer, der skulle køres i land.
Allerede tre timer senere havde Blue Water Shipping, der er stevedore på CLdNs skibe i Hirtshals, allerede afsluttet både losningen af Teslaerne oglosning og lastning af de containere og trailere, der i øvrigt var med fra Zeebrugge eller som skulle med videre til Götebo. Og dermed var Valentine igen klar til afsejling mod Göteborg.
De 192 Teslaer skulle videre mod bestemmelsessteder i Norge, og blev derfor kørt ombord på på Fjord Lines færge mod Bergen og Stavanger og på Color Lines færger mod Kristiansand og Larvik i løbet af tirsdagen, mens enkelte afventer en senere afgang. De eksklusive elbiler er dermed blevet distribueret fra Zeebrugge til hele Norge via Hirtshals Havn på effektiv vis uden, at transporten belaster vejnettet.
Som verdens største bilhavn er Zeebrugge Havn et naturligt center for distribution af biler til Skandinavien, og med Hirtshals Havn som mellemled i transporterne kan destinationer effektivt nås i hele Norge ad søvejen.
Administrerende direktør ved Hirtshals Havn, Jens Kirketerp Jensen, ser med tilfredshed på Tesla transporten via havnen:
- Transporten og distributionen af bilerne fra Zeebrugge via Hirtshals Havn er forløbet tilfredsstillende, og viser potentialerne i samarbejdet mellem CLdN, Fjord Line og Color Line, der med Hirtshals Havn åbner muligheder for hele transportsektoren.
Transporten af de 192 Teslaer er blot et eksempel på det utal af muligheder der er for at kombinere effektive og klimavenlige transporter i Skandinavien og det nordlige Europa, siger han og fortsætter:
- Der er ingen tvivl om, at fremtiden vil komme til at rumme flere intermodale transporter, hvor søtransporter mellem forskellige knudepunkter kobles for at minimere vejtransporter på et overbelastet vejnet. Hvorvidt der er tale om trailere, containere eller nye biler, er jo ikke det afgørende. Det afgørende er, at transportsektoren tør at tænke i nye løsninger, og vi har netop set, at der er nogen der kan tænke nyt og som vinder.
-lipe