Grenaa Havn bygger to store bulkhaller mere

Grenaa Havn bygger to store bulkhaller mere

Efterspørgslen på lagerkapacitet er stor, og Grenaa Havn investerer i fortsat vækst. Hallerne øger havnens mulighed for at tage korn- og foderstofprodukter, træpiller og vegetabilske produkter ind over kajen

Havnen i Grenaa ønsker at forstærke sin position som bulkhavn og arbejder kontinuerligt for at imødekomme kundernes ønsker og behov.

To nye bulkhaller styrker Grenaa Havn i indsatsen for at få endnu større mængder bulk ind og ud af havnen.

- Bulk er et strategisk satsningsområde for Grenaa Havn, og de to nye pakhuse lever 100% op til de krav, bulkmarkedet stiller i dag. Samtidig får vi mulighed for at tage nye bulkprodukter ind på havnen, siger Theis Gisselbæk, der er forretningsudvikler hos Grenaa Havn.

Hallerne dimensioneres, så de passer til laster fra skibe på mellem 10.000 og 15.000 BT, og de øger havnens mulighed for at tage korn- og foderstof-produkter, biomasse i form af træpiller og vegetabilske produkter ind over kajen i Grenaa.

Strategisk satsning
- Vi gearer havnen til håndtering af denne type bulk, fordi vi ser en stigende efterspørgsel på området. De to nye haller spiller sammen med andre investeringer, der gør os i stand til at håndtere bulklaster effektivt. Vores seneste investering i en Sennebogen-kran er en del af den samme strategiske satsning, siger Theis Gisselbæk.

 

De to nye haller bliver på hver 2.000 kvadratmeter og får en frihøjde på op til 13 meter. De forsynes med 4,6 meter trykfaste sider og vil kunne rumme op til 13.000 kubikmeter bulk gods. Hallerne bliver forsynet med brandalarmer og lever på alle områder op til de krav, der stilles i dag. De to haller forventes at stå klar til brug i henholdsvis december 2018 og februar 2019 og er allerede langtidsudlejede. Samtidig påbegyndes undersøgelserne af yderligere halkapacitet for at følge med efterspørgslen.

Byggeriet er netop igangsat og store haller som disse er attraktive for kunderne og efterspørges i stor grad.

Størst og først af sin slags i Danmark
Med investeringen i Sennebogen 875 E øger Grenaa Havn sin losse- og lastekapacitet markant. Den nye maskine er den største og første af sin slags i Danmark. I takt med at de skibe, der anløber havnen bliver større og større, er det en nødvendighed at kunne tilbyde en optimal og effektiv løsning. Den nye maskine kan nå væsentligt længere ud og dybere ned i skibene.

Maskinen er udstyret med en 26 meter lang ny type bom og cylindre, der har forøget maskinens lastekapacitet med op til 45% ift. tidligere. Ydermere er bommen forsynet med en ’recover cylinder’, der hjælper med en stor energibesparelse.

-lipe

 

16/9 2018
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde