Hos DSV er elektriske Terberg den rigtige løsningTo elektriske Terberg YT203-EV terminaltraktorer fra N.C. Nielsen, er sat i drift på det enorme DSV-logistikcenter i Horsens og flere terminaltraktorer af samme variant leveres i løbet af foråret.

Hos DSV er elektriske Terberg den rigtige løsning

To elektriske Terberg YT203-EV terminaltraktorer fra N.C. Nielsen, der nu er sat i drift på det enorme DSV-logistikcenter i Horsens var det helt rigtige for logistikvirksomheden, særligt når det handler om bestræbelserne på at reducere CO2-udledningen. Flere terminaltraktorer af samme variant leveres i løbet af foråret

DSV-terminalen i Horsens imponerer med sin størrelse. Den tager imod 1.000 daglige anløb, hvor lastbiler guides hen til en af de 320 porte eller ramper for at bringe eller hente varer af alle slags.

Når alle lagre er fyldte og terminalen kører med maksimal drift, forventer DSV at der anløber omkring 1.500 lastbiler i døgnet.

Udover terminalen findes også et Solution Warehouse og et Road Warehouse, så logistikcentret byder på ikke mindre end 276.000 m2 under tag.

DSV har valgt elektriske Terberg YT203-EV terminaltraktorer til intern transport af løstrailere – og beslutningen bygger på en  business case, hvor beregninger, ifølge DSV, viser lønsom drift og reduceret CO2-udledning over tid.

Tagene på de store lagerhaller får monteret et solcelleanlæg, der skal levere grøn strøm til blandt andet terminaltraktorer, firmabiler, bygninger og de kommende eldrevne DSV-lastbiler. 

Et vigtigt valgkriterie
CO2-neutral strøm var et vigtigt valgkriterie, da DSV skulle udfase dieseldrevne terminaltraktorer.

Udfordringen var, om elektriske terminaltraktorer kunne holde sig i drift døgnet rundt og sikre den interne logistik med løstrailere.

Kravet var fleksibel, effektiv og hurtig opladning af batterier og naturligvis at maskinførere ville opleve de elektriske terminaltraktorer som noget positivt.

General manager Erik Petersen fra DSV i Horsens er blevet overbevist om de forretningsmæssige fordele ved elektriske terminaltraktorer, der også tapper ind i DSV-koncernens grønne profil.

- Vi havde en sund skepsis over for elektriske terminaltraktorer, men den er gjort til skamme. De nye Terberg YT203-EV terminaltraktorer fungerer optimalt i en travl hverdag.

- På en halv time kan vi genoplade deres batterier fra 30% til 95% i kapacitet og dermed kan vi holde maskinerne kørende hele døgnet rundt på terminalen, udtaler general manager Erik Petersen fra DSV i Horsens.

Ifølge N.C. Nielsen, som har leveret maskinerne, er de nye terminaltraktorer mindre miljøbelastende end de tilsvarende dieselmaskiner, og bidrager endvidere til en støjsvag og hurtig transport på DSV-området, hvor alt er optimeret ned til mindste detalje.

Kørselsbehovet er stort, når trailere i en lind strøm skal flyttes fra et sted til et andet. Det kræver pålidelige maskiner, når der skal køres trailere rundt på logistikcentrets arealer på i alt 70 hektar, hvilket svarer til 118 fodboldbaner.

Strøm fra eget anlæg
Valget af elektriske Terberg terminaltraktorer matcher DSV-filosofien om grønne tiltag på en lang række områder.

DSV har blandt andet etableret deres eget energiselskab, der leverer strøm fra solcelleanlægget til den daglige drift og til fire stationære 30 tons batterier, der indsamler, lagrer og distribuerer strøm til hele DSV-terminalen.

- Den lange levetid på terminaltraktor, batterier og ladeteknologi gør det til en god business case i forhold til dieselmaskiner. De elektriske terminaltraktorer bliver opladet lige uden for døren og er køreklar efter en pause.

- Den samlede løsning er en kombination af et stærkt produkt og en rigtig god relation til N.C. Nielsen, pointerer Erik Petersen fra DSV.

Kører i døgndrift
De to Terberg YT203-EV terminaltraktorer står til rådighed i døgndrift hos DSV, hvor de stærke maskiner flytter op mod 400 løstrailere i et travlt arbejdsdøgn.

Løftekapaciteten er 36.000 kg., kabinen er konstrueret i mandshøjde, udsynet er optimeret og sikkerheden er udviklet gennem årtiers innovativ produktudvikling hos Terberg. Her er der i høj grad tænkt på maskinføreren.

Terberg-maskinerne hos DSV i Horsens kommer med en støjsvag kørsel, der gør det muligt for maskinføreren at holde et højt koncentrationsniveau under de mange operationer.

En tablet monteret i kabinen viser den planlagte rækkefølge af logistikopgaverne, så maskinføreren hele tiden har digitalt overblik over udførte og kommende transportopgaver.

Det skal give forretningsmæssig fornuft at investere i grønnere teknologi, mener key account manager, Søren W. Kristensen fra N.C. Nielsen.

- DSV er et rigtigt godt eksempel på, at det kan lykkedes i praksis, siger han.

-hawin 

18/2 2025
  • Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    truck ›Combililfts nye 7-tons elektriske multidirektionelle kontravægtsgaffeltruck har i juli modtaget den prestigefyldte designpris i kategorien Product Design 2025. Trucken er udviklet til at imødekomme behovene for håndtering af tunge, lange laster på mere miljøvenlige måder
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer