NC Nielsen
NC Nielsen
Hos DSV er elektriske Terberg den rigtige løsningTo elektriske Terberg YT203-EV terminaltraktorer fra N.C. Nielsen, er sat i drift på det enorme DSV-logistikcenter i Horsens og flere terminaltraktorer af samme variant leveres i løbet af foråret.

Hos DSV er elektriske Terberg den rigtige løsning

To elektriske Terberg YT203-EV terminaltraktorer fra N.C. Nielsen, der nu er sat i drift på det enorme DSV-logistikcenter i Horsens var det helt rigtige for logistikvirksomheden, særligt når det handler om bestræbelserne på at reducere CO2-udledningen. Flere terminaltraktorer af samme variant leveres i løbet af foråret

DSV-terminalen i Horsens imponerer med sin størrelse. Den tager imod 1.000 daglige anløb, hvor lastbiler guides hen til en af de 320 porte eller ramper for at bringe eller hente varer af alle slags.

Når alle lagre er fyldte og terminalen kører med maksimal drift, forventer DSV at der anløber omkring 1.500 lastbiler i døgnet.

Udover terminalen findes også et Solution Warehouse og et Road Warehouse, så logistikcentret byder på ikke mindre end 276.000 m2 under tag.

DSV har valgt elektriske Terberg YT203-EV terminaltraktorer til intern transport af løstrailere – og beslutningen bygger på en  business case, hvor beregninger, ifølge DSV, viser lønsom drift og reduceret CO2-udledning over tid.

Tagene på de store lagerhaller får monteret et solcelleanlæg, der skal levere grøn strøm til blandt andet terminaltraktorer, firmabiler, bygninger og de kommende eldrevne DSV-lastbiler. 

Et vigtigt valgkriterie
CO2-neutral strøm var et vigtigt valgkriterie, da DSV skulle udfase dieseldrevne terminaltraktorer.

Udfordringen var, om elektriske terminaltraktorer kunne holde sig i drift døgnet rundt og sikre den interne logistik med løstrailere.

Kravet var fleksibel, effektiv og hurtig opladning af batterier og naturligvis at maskinførere ville opleve de elektriske terminaltraktorer som noget positivt.

General manager Erik Petersen fra DSV i Horsens er blevet overbevist om de forretningsmæssige fordele ved elektriske terminaltraktorer, der også tapper ind i DSV-koncernens grønne profil.

- Vi havde en sund skepsis over for elektriske terminaltraktorer, men den er gjort til skamme. De nye Terberg YT203-EV terminaltraktorer fungerer optimalt i en travl hverdag.

- På en halv time kan vi genoplade deres batterier fra 30% til 95% i kapacitet og dermed kan vi holde maskinerne kørende hele døgnet rundt på terminalen, udtaler general manager Erik Petersen fra DSV i Horsens.

Ifølge N.C. Nielsen, som har leveret maskinerne, er de nye terminaltraktorer mindre miljøbelastende end de tilsvarende dieselmaskiner, og bidrager endvidere til en støjsvag og hurtig transport på DSV-området, hvor alt er optimeret ned til mindste detalje.

Kørselsbehovet er stort, når trailere i en lind strøm skal flyttes fra et sted til et andet. Det kræver pålidelige maskiner, når der skal køres trailere rundt på logistikcentrets arealer på i alt 70 hektar, hvilket svarer til 118 fodboldbaner.

Strøm fra eget anlæg
Valget af elektriske Terberg terminaltraktorer matcher DSV-filosofien om grønne tiltag på en lang række områder.

DSV har blandt andet etableret deres eget energiselskab, der leverer strøm fra solcelleanlægget til den daglige drift og til fire stationære 30 tons batterier, der indsamler, lagrer og distribuerer strøm til hele DSV-terminalen.

- Den lange levetid på terminaltraktor, batterier og ladeteknologi gør det til en god business case i forhold til dieselmaskiner. De elektriske terminaltraktorer bliver opladet lige uden for døren og er køreklar efter en pause.

- Den samlede løsning er en kombination af et stærkt produkt og en rigtig god relation til N.C. Nielsen, pointerer Erik Petersen fra DSV.

Kører i døgndrift
De to Terberg YT203-EV terminaltraktorer står til rådighed i døgndrift hos DSV, hvor de stærke maskiner flytter op mod 400 løstrailere i et travlt arbejdsdøgn.

Løftekapaciteten er 36.000 kg., kabinen er konstrueret i mandshøjde, udsynet er optimeret og sikkerheden er udviklet gennem årtiers innovativ produktudvikling hos Terberg. Her er der i høj grad tænkt på maskinføreren.

Terberg-maskinerne hos DSV i Horsens kommer med en støjsvag kørsel, der gør det muligt for maskinføreren at holde et højt koncentrationsniveau under de mange operationer.

En tablet monteret i kabinen viser den planlagte rækkefølge af logistikopgaverne, så maskinføreren hele tiden har digitalt overblik over udførte og kommende transportopgaver.

Det skal give forretningsmæssig fornuft at investere i grønnere teknologi, mener key account manager, Søren W. Kristensen fra N.C. Nielsen.

- DSV er et rigtigt godt eksempel på, at det kan lykkedes i praksis, siger han.

-hawin 

18/2 2025
  • Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    truck ›Business Intelligence Group, BIG, hædrede for nylig Hysters brintdrevne reach-stacker med en Innovation Award 2025 fordi maskinen, der håndterer containere og opererer i heavy-duty-segmentet, anses for at kunne bidrage til udbredelsen af mindre miljøbelastende løsninger i logistikindustrien
  • Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    truck ›Filics Unit er navnet på to selvkørende og samarbejdende robotter, som kan operere på snævre områder og reducere både plads- og personalebehovet. Opfindelsen er bl.a. nomineret til en IFOY-pris
  • Logistik kan også foregå i mørke

    Logistik kan også foregå i mørke

    truck ›Beumer Group automatiserer lager- og logistikprocesser og hjælper virksomheder med at modvirke udfordringerne med bl.a. mangel på arbejdskraft. Løsningerne til pluk og varehåndtering på affolkede lagre kan endvidere ske uden belysning og er dermed energibesparende. Beumer Group udstillede for nyligt på LogiMAT
  • På rundtur i IFOY’s testlandskab

    På rundtur i IFOY’s testlandskab

    truck ›De 21 nominerede løsninger der deltager i konkurrencen om IFOY Award har netop gennemgået den obligatoriske tre-trins audit i Messe Dortmund. Derudover kunne den mange besøgende ved arrangementet tjekke en masse andre intralogistikløsninger ud
  • Nye, fleksible papirrulleklemmer fra stabau

    Nye, fleksible papirrulleklemmer fra stabau

    truck ›Redskabsserien til at gribe, transportere og beskytte store papirruller har fået en betjeningsvenlig opdatering. De nye klemmer har 180° roterende drev, som sammen med optimeret gribearmsgeometri giver præcis tilpasning til forskellige størrelser og positioner
  • Shoeller Allibert går ind på markedet med plastikpaller

    Shoeller Allibert går ind på markedet med plastikpaller

    truck ›Sammen med et hollandsk bryggeri har specialisten i genbrugsemballage udviklet en skræddersyet palle til fadølsankere. Pallerne er fremstillet af 100 procent genbrugsplast fra forbrugeremballage og industriprodukter
  • IFOY Award offentliggør de nominerede i 2025

    IFOY Award offentliggør de nominerede i 2025

    truck ›Sytten produkter og løsninger fra elleve udbydere på tværs af seks lande når frem til finalerunden i IFOY Award 2025. Fire virksomheder konkurrerer om IFOY Start-up of the Year Award. I år er der dansk deltagelse
  • Priser til de bedste logistikløsninger på LogiMAT 2025

    Priser til de bedste logistikløsninger på LogiMAT 2025

    truck ›Med "Best Product"-priserne på LogiMAT 2025 hædrer juryen en trio af innovative, fremsynede nye produkter der effektiviserer, og øger automatisering- og procesoptimeringsgraden inden for intralogistik