
Hos DSV er elektriske Terberg den rigtige løsning
To elektriske Terberg YT203-EV terminaltraktorer fra N.C. Nielsen, der nu er sat i drift på det enorme DSV-logistikcenter i Horsens var det helt rigtige for logistikvirksomheden, særligt når det handler om bestræbelserne på at reducere CO2-udledningen. Flere terminaltraktorer af samme variant leveres i løbet af foråret
DSV-terminalen i Horsens imponerer med sin størrelse. Den tager imod 1.000 daglige anløb, hvor lastbiler guides hen til en af de 320 porte eller ramper for at bringe eller hente varer af alle slags.
Når alle lagre er fyldte og terminalen kører med maksimal drift, forventer DSV at der anløber omkring 1.500 lastbiler i døgnet.
Udover terminalen findes også et Solution Warehouse og et Road Warehouse, så logistikcentret byder på ikke mindre end 276.000 m2 under tag.
DSV har valgt elektriske Terberg YT203-EV terminaltraktorer til intern transport af løstrailere – og beslutningen bygger på en business case, hvor beregninger, ifølge DSV, viser lønsom drift og reduceret CO2-udledning over tid.
Tagene på de store lagerhaller får monteret et solcelleanlæg, der skal levere grøn strøm til blandt andet terminaltraktorer, firmabiler, bygninger og de kommende eldrevne DSV-lastbiler.
Et vigtigt valgkriterie
CO2-neutral strøm var et vigtigt valgkriterie, da DSV skulle udfase dieseldrevne terminaltraktorer.
Udfordringen var, om elektriske terminaltraktorer kunne holde sig i drift døgnet rundt og sikre den interne logistik med løstrailere.
Kravet var fleksibel, effektiv og hurtig opladning af batterier og naturligvis at maskinførere ville opleve de elektriske terminaltraktorer som noget positivt.
General manager Erik Petersen fra DSV i Horsens er blevet overbevist om de forretningsmæssige fordele ved elektriske terminaltraktorer, der også tapper ind i DSV-koncernens grønne profil.
- Vi havde en sund skepsis over for elektriske terminaltraktorer, men den er gjort til skamme. De nye Terberg YT203-EV terminaltraktorer fungerer optimalt i en travl hverdag.
- På en halv time kan vi genoplade deres batterier fra 30% til 95% i kapacitet og dermed kan vi holde maskinerne kørende hele døgnet rundt på terminalen, udtaler general manager Erik Petersen fra DSV i Horsens.
Ifølge N.C. Nielsen, som har leveret maskinerne, er de nye terminaltraktorer mindre miljøbelastende end de tilsvarende dieselmaskiner, og bidrager endvidere til en støjsvag og hurtig transport på DSV-området, hvor alt er optimeret ned til mindste detalje.
Kørselsbehovet er stort, når trailere i en lind strøm skal flyttes fra et sted til et andet. Det kræver pålidelige maskiner, når der skal køres trailere rundt på logistikcentrets arealer på i alt 70 hektar, hvilket svarer til 118 fodboldbaner.
Strøm fra eget anlæg
Valget af elektriske Terberg terminaltraktorer matcher DSV-filosofien om grønne tiltag på en lang række områder.
DSV har blandt andet etableret deres eget energiselskab, der leverer strøm fra solcelleanlægget til den daglige drift og til fire stationære 30 tons batterier, der indsamler, lagrer og distribuerer strøm til hele DSV-terminalen.
- Den lange levetid på terminaltraktor, batterier og ladeteknologi gør det til en god business case i forhold til dieselmaskiner. De elektriske terminaltraktorer bliver opladet lige uden for døren og er køreklar efter en pause.
- Den samlede løsning er en kombination af et stærkt produkt og en rigtig god relation til N.C. Nielsen, pointerer Erik Petersen fra DSV.
Kører i døgndrift
De to Terberg YT203-EV terminaltraktorer står til rådighed i døgndrift hos DSV, hvor de stærke maskiner flytter op mod 400 løstrailere i et travlt arbejdsdøgn.
Løftekapaciteten er 36.000 kg., kabinen er konstrueret i mandshøjde, udsynet er optimeret og sikkerheden er udviklet gennem årtiers innovativ produktudvikling hos Terberg. Her er der i høj grad tænkt på maskinføreren.
Terberg-maskinerne hos DSV i Horsens kommer med en støjsvag kørsel, der gør det muligt for maskinføreren at holde et højt koncentrationsniveau under de mange operationer.
En tablet monteret i kabinen viser den planlagte rækkefølge af logistikopgaverne, så maskinføreren hele tiden har digitalt overblik over udførte og kommende transportopgaver.
Det skal give forretningsmæssig fornuft at investere i grønnere teknologi, mener key account manager, Søren W. Kristensen fra N.C. Nielsen.
- DSV er et rigtigt godt eksempel på, at det kan lykkedes i praksis, siger han.
-hawin