Ny bydel skyder op på Horsens Havn

Ny bydel skyder op på Horsens Havn

Beboelse, erhverv og rekreative områder bliver en del af den kommende nye bydel på Horsens Havn. Havnedirektør hilser de kommende naboer velkommen, selvom det er en stor udfordring at gøre industri og almindelige mennesker til naboer

Af Malene Klarlund

Det kan umiddelbart være svært at forestille sig, hvordan støjende og støvende industri kombineres med boliger, erhverv og grønne områder, men ikke desto mindre er det lige netop dét, der skal ske på havnen i Horsens.

I løbet af de næste fem år vil en ny bydel skyde op på Nordhavnen, men allerede nu sker der noget, fortæller Claus Holm Christensen, der siden 1. februar har været direktør i Horsens Havn.

- To af arealerne blev sidste år solgt til entreprenører, som vil opføre boliger og mindre erhverv på dem. Derudover er der allerede et andet projekt, Geiserne, som er ved at rejse sig på havnefronten.

Samlet er der tale om et område på omkring 70.000 kvadratmeter, der før primært var hjemsted for fabrikker og tankanlæg, men som man nu regner med bliver hjem for 2000 mennesker og en række arbejdspladser.

Spændende udfordring
Industrien på Horsens Havn består hovedsageligt af bulkvarer som korn, foderstoffer og skrot, og fællesnævneren er, at det både støjer og støver.

Claus Holm Christensen mener ikke, det bliver en svær opgave at få byen trukket ned til vandet samtidig med, at han ser det som en ”spændende udfordring”.

- Hvis man for alvor kan få havnen til at spille sammen med byen og få det til at gå op i en højere enhed, så får du en enorm stærk by, siger han og fortsætter:

- Vi er som havn helt opmærksomme på, at det giver nogle nye udfordringer at få den slags nye naboer blot 100-150 meter væk, men omvendt; får vi skabt det rigtige rum, så tror jeg ikke blot, det kan være en styrkelse af havnen, men en styrkelse af byen Horsens som hele.

Det er arkitektselskabet RUM, der i samarbejde med OMJ Ejendomme A/S og COWI har vundet byggeretten på det i alt 70.800 kvadratmeter store areal på kanten mellem Horsens Fjord og Horsens By.

Visionen er, at ”projektet kommer til at bruge vandet som et gennemgående element på flere niveauer og flere skalaer”, står der på RUM’s hjemmeside.

Dialog er nøglen til succes
Midlet til at nå i mål med havneudviklingsprojektet bliver dialog, fortæller Claus Holm Christensen:

- Jeg kommer til at trække på tidligere erfaringer fra min tid i Kolding Havn, siger han og henviser til udviklingen af trafikhavnen i Kolding, som var en del af kommunens lokalplan.

- Her var vi rigtig gode til at inddrage interessenter og skabe en dialog med byens borgere på et tidligt tidspunkt og sørge for at tage deres kommentarer alvorlige. Det tror jeg, havde stor betydning for den succes, vi havde med at udvikle havnen i Kolding, siger han.

Planen kræver opmærksomhed
Har man opnået såkaldt fælles fodslag fra starten, bliver det lettere at lave ændringer efterfølgende, er overbevisningen.

De første borgere flytter efter planen allerede ind på de nye arealer til næste år, så det store dialogarbejde er i fuld gang, særligt med havnens virksomheder, som i nogle tilfælde indeholder en god portion bekymring over udsigterne til at få nye naboer.

- De er selvfølgelig i et eller andet omfang bekymrede, fordi de har set, hvad der er sket på andre havne. Derfor er jeg også glad for, at Horsens Kommune og borgmesteren flere gange har sagt, at man også vil erhvervshavnen. Der er politisk opbakning til, at vi skal kunne begge dele, understreger Claus Holm Christensen.

Der etableres en 40 meter bred havnekanal i den nye bydel for at understrege kontakten med vandet og oplevelsen af at være ved vandet. Jorden derfra bliver brugt til at hæve hele terrænnet én meter som en sikkerhed mod oversvømmelser ved højvande.

 

 

24/5 2016
  • CMP's ceo stopper

    CMP's ceo stopper

    havne ›Efter mere end otte år på posten som ceo for Copenhagen Malmö Port (CMP) fratræder Barbara Scheel Agersnap sin stilling
  • Containerrekord i danske havne

    Containerrekord i danske havne

    havne ›Tredje kvartal i år har slået alle rekorder, når det kommer til flest lastede containere transporteret til eller fra større danske havne
  • Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    havne ›Aarhus Havn har 16. december 2025 ansat Kåre Clemmesen som midlertidig administrerende direkktør. Kåre Clemmesen har omkring 25 års ledererfaring fra ministerier, styrelser, kommuner og offentligt ejede selskaber
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge