Pæn fremgang i presset marked

Pæn fremgang i presset marked

På trods af et presset marked i store dele af den maritime branche kom Aarhus Havn ud af 2016 med en vækst i både omsætningen og godsomsætningen samt vækst i indtjeningen. En stor del af indtjeningsvæksten stammer fra et frasalg af areal til Aarhus Kommune, og pengene herfra omsættes til ny havneinfrastruktur

Aarhus Havns realiserede et samlet overskud på 247 millioner kroner i 2016 mod 84 millioner kroner året før. Den markante fremgang skyldes primært, at Aarhus Havn i løbet af året solgte arealer på Aarhus Ø til Aarhus Kommune. Men hvis man alene kigger på overskuddet af selve havnedriften – dvs. før frasalg af arealer - viser der sig dog en solid indtjening på 59 millioner kroner, hvilket svarer til en stigning på 44 % i forhold til året før.

- Vi agerer i et presset marked i disse år. Derfor synes jeg, det er solidt resultat, vi kommer ud med. Vi har været i stand til at realisere en vækst i omsætningen samtidig med, at vi har reduceret vores omkostninger, og det giver en tilfredsstillende bundlinje, siger havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen.  

Han henviser således til en omsætningsstigning på 10 millioner kroner fra 246 millioner kroner i 2015 til 256 millioner kroner i 2016. Omsætningsstigningen stammer dels fra omsætningen af gods, udlejning af bygninger og arealer samt salg af serviceydelser.

Jakob Flyvbjerg Christensen påpeger desuden, at den ekstraordinære indtjening, der stammer fra frasalg af arealer, giver Aarhus Havn muligheder for at forbedre havneinfrastrukturen, og således skabe grundlag for fremtidig vækst.

- Vi er i gang med flere store og investeringstunge projekter som fx en ny Omniterminal og en ny rampe til særtransporter. Og frem til 2020 skal vi investere i en helt ny færgeterminal på Østhavnen. Disse og andre store fremtidige investeringer er mulige, fordi Aarhus Havn i dag har en finansiel robusthed, der blandt andet skyldes, at vi har kunnet afhænde utidssvarende havnearealer til bymæssig brug, siger havnedirektøren.

-hawin

25/4 2017
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind