Ystad skal være del af vigtig transportkorridor
Fra venstre Olle Ludvigsson, Jeppe Kofod, Björn Boström og Peter Lundgren

Ystad skal være del af vigtig transportkorridor

Ystad Havn var i dag, onsdag, vært for en rundbordsdiskussion om europæisk transportpolitik, og hvordan Ystad kan blive en del af den vigtige europæiske transportkorridor Baltic-Adriatic Corridor. JeppeKofod (S), medlem af Europa-Parlamentet, var blandt deltagerne

Trafikken mellem Skandinavien og Østeuropa vokser kraftigt, hvilket tydeligt mærkes på færgeruten
mellem Ystad i Sydsverige og Swinoujscie i Polen.

Derfor inviterede Ystad Havn i dag politikere fra
Europa-Parlamentet, Polen, Sverige og Danmark til en diskussion om, hvordan trafikken mellem
Ystad og Polen kan få højere prioritet i EU, og hvordan den europæiske transportkorridor Baltic-
Adriatic Corridor - som i dag slutter i Swinoujscie - kan forlænges til Ystad.

Blandt deltagerne varJeppe Kofod (S), gruppeformand for Socialdemokratiet i Europa-Parlamentet.

- Kigger man på kortet over transportkorridorer i EU, er det som om jerntæppet ikke rigtigt har løftet
sig i Østersøen. De nuværende korridorer binder ikke Skandinavien, Baltikum og Polen tæt nok
sammen. Dermed snyder vi os selv for vækst, arbejdspladser og investeringer. Derfor er det her et
vigtigt initiativ, der vil gavne både i Ystad og på Bornholm, siger Jeppe Kofod.

Trafikken mellem Ystad og Polen er vokset kraftigt de seneste år. I 2016 blev der sat nye rekorder
med blandt andet en stigning i antal lastbiler med 13 procent og gods med hele 16%. På grund af denne
udvikling anser Ystad Havn, at den europæiske transportkorridor Baltic-Adriatic Corridor bør
forlænges til Ystad og Skandinavien.

- Vi arbejder for, at trafikken mellem Ystad og Polen får højere prioritet i EU, og dagens diskussion
var et skridt i den rigtige retning. Det vil være et vigtigt signal og betyde utroligt meget for vores
region inklusiv Bornholm, hvis Baltic-Adriatic Corridor blev forlænget til Ystad og Skandinavien,
siger Björn Boström, adm. direktør Ystad Havn.

-lipe

19/4 2017
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind