Ystad skal være del af vigtig transportkorridorFra venstre Olle Ludvigsson, Jeppe Kofod, Björn Boström og Peter Lundgren

Ystad skal være del af vigtig transportkorridor

Ystad Havn var i dag, onsdag, vært for en rundbordsdiskussion om europæisk transportpolitik, og hvordan Ystad kan blive en del af den vigtige europæiske transportkorridor Baltic-Adriatic Corridor. JeppeKofod (S), medlem af Europa-Parlamentet, var blandt deltagerne

Trafikken mellem Skandinavien og Østeuropa vokser kraftigt, hvilket tydeligt mærkes på færgeruten
mellem Ystad i Sydsverige og Swinoujscie i Polen.

Derfor inviterede Ystad Havn i dag politikere fra
Europa-Parlamentet, Polen, Sverige og Danmark til en diskussion om, hvordan trafikken mellem
Ystad og Polen kan få højere prioritet i EU, og hvordan den europæiske transportkorridor Baltic-
Adriatic Corridor - som i dag slutter i Swinoujscie - kan forlænges til Ystad.

Blandt deltagerne varJeppe Kofod (S), gruppeformand for Socialdemokratiet i Europa-Parlamentet.

- Kigger man på kortet over transportkorridorer i EU, er det som om jerntæppet ikke rigtigt har løftet
sig i Østersøen. De nuværende korridorer binder ikke Skandinavien, Baltikum og Polen tæt nok
sammen. Dermed snyder vi os selv for vækst, arbejdspladser og investeringer. Derfor er det her et
vigtigt initiativ, der vil gavne både i Ystad og på Bornholm, siger Jeppe Kofod.

Trafikken mellem Ystad og Polen er vokset kraftigt de seneste år. I 2016 blev der sat nye rekorder
med blandt andet en stigning i antal lastbiler med 13 procent og gods med hele 16%. På grund af denne
udvikling anser Ystad Havn, at den europæiske transportkorridor Baltic-Adriatic Corridor bør
forlænges til Ystad og Skandinavien.

- Vi arbejder for, at trafikken mellem Ystad og Polen får højere prioritet i EU, og dagens diskussion
var et skridt i den rigtige retning. Det vil være et vigtigt signal og betyde utroligt meget for vores
region inklusiv Bornholm, hvis Baltic-Adriatic Corridor blev forlænget til Ystad og Skandinavien,
siger Björn Boström, adm. direktør Ystad Havn.

-lipe

19/4 2017
  • CMP's ceo stopper

    CMP's ceo stopper

    havne ›Efter mere end otte år på posten som ceo for Copenhagen Malmö Port (CMP) fratræder Barbara Scheel Agersnap sin stilling
  • Containerrekord i danske havne

    Containerrekord i danske havne

    havne ›Tredje kvartal i år har slået alle rekorder, når det kommer til flest lastede containere transporteret til eller fra større danske havne
  • Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    havne ›Aarhus Havn har 16. december 2025 ansat Kåre Clemmesen som midlertidig administrerende direkktør. Kåre Clemmesen har omkring 25 års ledererfaring fra ministerier, styrelser, kommuner og offentligt ejede selskaber
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge