Dobbelt så effektive og 10 gange billigere

Dobbelt så effektive og 10 gange billigere

Ladcykler er markant hurtigere og billigere i drift end varevogne til at bringe varer ud i byer. Det viser en undersøgelse fra Bruxelles, hvor de anvendte ladcykler var de danske Bullittcykler fra Larry vs Harry

Af Lisbeth Petersen

Ladcykler er ved at disrupte last mile delivery-delen af transportområdet i byer, og en ny undersøgelse viser da også nu, at cyklerne er dobbelt så effektive og ti gange billigere i drift end varevogne.

Samtidig begrænser brugen af ladcykler både forurening og trafiktrængsel markant.

Undersøgelsen er foretaget af transportteknologivirksomheden Kale AI i samarbejde med logistikvirksomheden Urbike, som i Bruxelles benytter de danskudviklede Bullitt ladcykel fra firmaet Larry vs. Harry til sin vareudbringning.

Indtil nu har der været mangel på grundige videnskabelige undersøgelser og relevant data fra forskellige byer, der kunne påvise fordelene og potentialet ved øget anvendelse af ladcykler indenfor transport i byområder.

Store investeringer i cykelinfrastruktur
Den nye undersøgelse er et skridt i bestræbelsen på at fremskaffe troværdig dokumentation på området, og viser bl.a. at:

  • En flåde af GPS-sporede ladcykler leverede gennem halvanden måned 10,1 pakker i timen i gennemsnit – dobbelt så mange som varevogne, der kunne levere 4,9 pakker i timen i gennemsnit.
  • Når man inkluderer både faste og variable omkostninger, så kostede hver udbringning €0,10 (10 cent) med ladcykel, €1,10 med en mindre diesel varevogn og €1,05 med en mindre elektrisk varevogn.
  • Anvendelsen af ladcykler nedsætter CO2-udledning med 96-98% i forhold til varevogne.

I storbyer verden over vedtages der i disse år nye mobilitetsplaner, hvor der gennemføres trafikale ændringer med henblik på at begrænse biltrafik og fremme cyklisme.

For eksempel investeres der massivt i ny cykelinfrastruktur i byer lige fra Beijing, Amsterdam og Paris til Oslo, Stockholm og Helsinki for at reducere forurening, trafiktrængsel og CO2-udledning i byerne.

- Resultatet af undersøgelsen er ikke kun relevant for virksomheder og organisationer med transportbehov i byområder. Almindelige byboere kan notere sig, at hvis de bor og arbejder i byområder – og måske afleverer deres børn i daginstitution eller i skole hver dag – kan de spare mange timer i transport om året ved at bruge ladcykel i stedet for bil. Det samme gælder professionelle med arbejdsopgaver i byen såsom VVS’ere, låsesmede, teknikere, montører, internet-installatører, håndværkere og så videre, lyder det i en pressemeddelelse fra Larry vs. Harry.

Læs hele undersøgelsen her

 

24/11 2023
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre