Dobbelt så effektive og 10 gange billigere
Ladcykler er markant hurtigere og billigere i drift end varevogne til at bringe varer ud i byer. Det viser en undersøgelse fra Bruxelles, hvor de anvendte ladcykler var de danske Bullittcykler fra Larry vs Harry
Af Lisbeth Petersen
Ladcykler er ved at disrupte last mile delivery-delen af transportområdet i byer, og en ny undersøgelse viser da også nu, at cyklerne er dobbelt så effektive og ti gange billigere i drift end varevogne.
Samtidig begrænser brugen af ladcykler både forurening og trafiktrængsel markant.
Undersøgelsen er foretaget af transportteknologivirksomheden Kale AI i samarbejde med logistikvirksomheden Urbike, som i Bruxelles benytter de danskudviklede Bullitt ladcykel fra firmaet Larry vs. Harry til sin vareudbringning.
Indtil nu har der været mangel på grundige videnskabelige undersøgelser og relevant data fra forskellige byer, der kunne påvise fordelene og potentialet ved øget anvendelse af ladcykler indenfor transport i byområder.
Store investeringer i cykelinfrastruktur
Den nye undersøgelse er et skridt i bestræbelsen på at fremskaffe troværdig dokumentation på området, og viser bl.a. at:
- En flåde af GPS-sporede ladcykler leverede gennem halvanden måned 10,1 pakker i timen i gennemsnit – dobbelt så mange som varevogne, der kunne levere 4,9 pakker i timen i gennemsnit.
- Når man inkluderer både faste og variable omkostninger, så kostede hver udbringning €0,10 (10 cent) med ladcykel, €1,10 med en mindre diesel varevogn og €1,05 med en mindre elektrisk varevogn.
- Anvendelsen af ladcykler nedsætter CO2-udledning med 96-98% i forhold til varevogne.
I storbyer verden over vedtages der i disse år nye mobilitetsplaner, hvor der gennemføres trafikale ændringer med henblik på at begrænse biltrafik og fremme cyklisme.
For eksempel investeres der massivt i ny cykelinfrastruktur i byer lige fra Beijing, Amsterdam og Paris til Oslo, Stockholm og Helsinki for at reducere forurening, trafiktrængsel og CO2-udledning i byerne.
- Resultatet af undersøgelsen er ikke kun relevant for virksomheder og organisationer med transportbehov i byområder. Almindelige byboere kan notere sig, at hvis de bor og arbejder i byområder – og måske afleverer deres børn i daginstitution eller i skole hver dag – kan de spare mange timer i transport om året ved at bruge ladcykel i stedet for bil. Det samme gælder professionelle med arbejdsopgaver i byen såsom VVS’ere, låsesmede, teknikere, montører, internet-installatører, håndværkere og så videre, lyder det i en pressemeddelelse fra Larry vs. Harry.