Pantmysterium er løst

Pantmysterium er løst

Pant for mere end 125 millioner kroner forsvinder hvert år sporløst i Danmark. Hvor bliver den af? Det mysterium er endeligt blevet løst

Danmark har et af verdens bedste pantsystemer. Alligevel forsvinder 8 procent af de danske pantflasker og -dåser hvert år – pant til en samlet værdi af mere end 125 millioner kroner.

Hidtil har ingen vidst, hvor de 125 millioner flasker og dåser egentlig forsvandt hen. Men det ved vi nu, takket være nye beregninger fra Dansk Retursystem, som blandt andet bygger på ti års analyser af, hvad der ligger i danskernes skraldespande.

- Selv om danskerne er flittige ved flaskeautomaterne, og sidste år afleverede 1,4 milliarder flasker og dåser, arbejder vi hele tiden på at forbedre pantsystemet– og det er det, vores undersøgelse skal bruges til, siger Marlene Holmgaard Fris, markedsdirektør i Dansk Retursystem om baggrunden for efterforskningen.

Hvor forsvinder de 125 millioner dåser og flasker hen:

  • Den største del, nemlig 40 procent, forsvinder i de private hjem, hvor de bliver smidt ud – enten sammen med sorteret affald eller sammen med restaffaldet
  • De 30 procent forsvinder i erhvervslivet – både fra butikkernes pantrum, fra arbejdspladser, samt hoteller og restauranter, selv om de generelt har et velfungerende pantmaskineri
  • De 20 procent havner i skraldespande i det offentlige rum, fx parker og busstationer
  • De sidste 10 procent forsvinder andre steder hen. Heldigvis ser det ud til, at det kun er en meget lille del – under fem procent af den forsvundne pant, svarende til cirka 0,5 procent af den samlede mængde pant - der forsvinder i naturen.

Unge er miljøbevidste… men også magelige

Selv om unge mennesker er meget miljøbevidste, er de tilsyneladende også magelige: Undersøgelserne bag beregningerne viser nemlig, at 15-30-årige er mere tilbøjelige end andre aldersgrupper til at smide panten i skraldespanden eller stille den tilfældigt på gaden, når de er udenfor hjemmet, sammenlignet med andre aldersgrupper.

Således blev der f.eks. fundet pantflasker i hele 55% af skraldespandene på en række sjællandske ungdomsuddannelsesinstitutioner.

Det har været et stort efterforskningsarbejde at finde ud af, hvor panten lander henne. Undersøgelsen bygger blandt andet på ti års data om, hvad danskerne smider ud – data, der er hentet ved at analysere og sortere danskernes affald.

Som en del af det kvalitative arbejde har forfatterne desuden været ude på ungdomsuddannelser og tømme skraldespande, simpelthen for at se om der lå pant i dem.

Ny kampagne skal sikre panten evigt liv

En dåse eller en flaske med pant har i princippet et uendeligt liv: Så længe den bliver afleveret som pant, kan den blive genanvendt i det uendelige.

92% af alle flasker og dåser med pant kommer retur, og nu er det undersøgt, hvor de sidste 8% havner.

Men pantflaskens eller -dåsens uendelige liv stopper brat, så snart man smider den ud – også selv om den ryger ud med det sorterede affald til metal, plastik eller glas.

- Mange bliver overraskede over det her: Men det er ikke lige meget om man afleverer panten, eller smider den i det sorterede affald. En flaske eller en dåse, der blandes med andet kildesorteret affald, kan ikke blive til nye flasker eller dåser igen, da der er skrappe krav til fødevareemballage, der produceres af genanvendte materialer. Og som vores undersøgelse viser, er det et stort problem, at folk smider pant ud.

Det forklarer Marlene Holmgaard Friis.

- Derfor lancerer vi nu en ny kampagne på streamingtjenester og sociale medier med titlen ’Mere end ét liv’. Den består af tre små film om de situationer, hvor flaskernes og dåsernes næste liv er lige ved at gå tabt, og er lavet for netop at få os til at reflektere over, hvordan vi hver især kan være med til at hjælpe pantflaskerne og -dåserne til at leve alle de liv, de er skabt til.

Kampagnen gik i luften den 11. marts.

-hawin

17/3 2021
  • Varevogne forbundet på få minutter

    Varevogne forbundet på få minutter

    transport ›Webfleet har indgået et partnerskab med Volkswagen Group Info Services. Via OEM.connect, Webfleets program for fabriksintegreret ''connektivitet'', kan flådeoperatører nu forbinde de fleste af Volkswagen Groups bilmærker direkte til Webfleet
  • Renteq konverterer dieselkøretøjer til el

    Renteq konverterer dieselkøretøjer til el

    transport ›For nylig trillede Renteq Automotives første konverterede kassevogn på gaden i Hovedstadsområdet. Sprinteq hedder den, og er en brugt Mercedes Sprinter, diesel, som er konverteret til el
  • Ny ceo i DSV Road

    Ny ceo i DSV Road

    transport ›Brian Ejsing har overtaget stillingen som ceo for DSV Road-divisionen og udvider dermed sin nuværende stilling som koncernens group chief operating officer
  • Daimler Truck i offensiven med ny forsvarssatsning

    Daimler Truck i offensiven med ny forsvarssatsning

    transport ›Daimler Truck samler sine globale forsvarsaktiviteter under Daimler Truck Defence og investerer et trecifret millionbeløb i euro for at styrke udvikling, produktion og service
  • Passagertrængsel i metroen kan forebygges

    Passagertrængsel i metroen kan forebygges

    transport ›Metroselskabet har kortlagt passagerernes bevægelser i myldretiden og kan nu mere præcist forudsige, hvor trængsel opstår på stationerne. Det er viden som indgår i et digitalt simuleringsværktøj, der bruges til at designe fremtidens metrostationer
  • Transport management styrker konkurrenceevnen hos hver anden virksomhed

    Transport management styrker konkurrenceevnen hos hver anden virksomhed

    transport ›Transport management tager skridtet fra logistisk funktion til strategisk forretningsfordel. Det viser Descartes European Transport Management Benchmark Study
  • Milence åbner første danske ladehub i Padborg

    Milence åbner første danske ladehub i Padborg

    transport ›Milence første offentlige danske ladehub er strategisk placeret i Padborg midt i et af Nordeuropas vigtigste logistikknudepunkter. Ladehubben styrker dermed den elektriske godstransport langs TEN-T-korridoren fra Skandinavien til Middelhavet
  • Aalborg Portland og Energistyrelsen underskriver kontrakt om CO2-fangst

    Aalborg Portland og Energistyrelsen underskriver kontrakt om CO2-fangst

    transport ›Med aftalen tages et konkret skridt mod at etablere Danmarks største storskala CCS-værdikæde og en milepæl for industrielle CCS-projekter i EU