Pantmysterium er løst

Pantmysterium er løst

Pant for mere end 125 millioner kroner forsvinder hvert år sporløst i Danmark. Hvor bliver den af? Det mysterium er endeligt blevet løst

Danmark har et af verdens bedste pantsystemer. Alligevel forsvinder 8 procent af de danske pantflasker og -dåser hvert år – pant til en samlet værdi af mere end 125 millioner kroner.

Hidtil har ingen vidst, hvor de 125 millioner flasker og dåser egentlig forsvandt hen. Men det ved vi nu, takket være nye beregninger fra Dansk Retursystem, som blandt andet bygger på ti års analyser af, hvad der ligger i danskernes skraldespande.

- Selv om danskerne er flittige ved flaskeautomaterne, og sidste år afleverede 1,4 milliarder flasker og dåser, arbejder vi hele tiden på at forbedre pantsystemet– og det er det, vores undersøgelse skal bruges til, siger Marlene Holmgaard Fris, markedsdirektør i Dansk Retursystem om baggrunden for efterforskningen.

Hvor forsvinder de 125 millioner dåser og flasker hen:

  • Den største del, nemlig 40 procent, forsvinder i de private hjem, hvor de bliver smidt ud – enten sammen med sorteret affald eller sammen med restaffaldet
  • De 30 procent forsvinder i erhvervslivet – både fra butikkernes pantrum, fra arbejdspladser, samt hoteller og restauranter, selv om de generelt har et velfungerende pantmaskineri
  • De 20 procent havner i skraldespande i det offentlige rum, fx parker og busstationer
  • De sidste 10 procent forsvinder andre steder hen. Heldigvis ser det ud til, at det kun er en meget lille del – under fem procent af den forsvundne pant, svarende til cirka 0,5 procent af den samlede mængde pant - der forsvinder i naturen.

Unge er miljøbevidste… men også magelige

Selv om unge mennesker er meget miljøbevidste, er de tilsyneladende også magelige: Undersøgelserne bag beregningerne viser nemlig, at 15-30-årige er mere tilbøjelige end andre aldersgrupper til at smide panten i skraldespanden eller stille den tilfældigt på gaden, når de er udenfor hjemmet, sammenlignet med andre aldersgrupper.

Således blev der f.eks. fundet pantflasker i hele 55% af skraldespandene på en række sjællandske ungdomsuddannelsesinstitutioner.

Det har været et stort efterforskningsarbejde at finde ud af, hvor panten lander henne. Undersøgelsen bygger blandt andet på ti års data om, hvad danskerne smider ud – data, der er hentet ved at analysere og sortere danskernes affald.

Som en del af det kvalitative arbejde har forfatterne desuden været ude på ungdomsuddannelser og tømme skraldespande, simpelthen for at se om der lå pant i dem.

Ny kampagne skal sikre panten evigt liv

En dåse eller en flaske med pant har i princippet et uendeligt liv: Så længe den bliver afleveret som pant, kan den blive genanvendt i det uendelige.

92% af alle flasker og dåser med pant kommer retur, og nu er det undersøgt, hvor de sidste 8% havner.

Men pantflaskens eller -dåsens uendelige liv stopper brat, så snart man smider den ud – også selv om den ryger ud med det sorterede affald til metal, plastik eller glas.

- Mange bliver overraskede over det her: Men det er ikke lige meget om man afleverer panten, eller smider den i det sorterede affald. En flaske eller en dåse, der blandes med andet kildesorteret affald, kan ikke blive til nye flasker eller dåser igen, da der er skrappe krav til fødevareemballage, der produceres af genanvendte materialer. Og som vores undersøgelse viser, er det et stort problem, at folk smider pant ud.

Det forklarer Marlene Holmgaard Friis.

- Derfor lancerer vi nu en ny kampagne på streamingtjenester og sociale medier med titlen ’Mere end ét liv’. Den består af tre små film om de situationer, hvor flaskernes og dåsernes næste liv er lige ved at gå tabt, og er lavet for netop at få os til at reflektere over, hvordan vi hver især kan være med til at hjælpe pantflaskerne og -dåserne til at leve alle de liv, de er skabt til.

Kampagnen gik i luften den 11. marts.

-hawin

17/3 2021
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området
  • Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    transport ›Den første del af tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig
  • ''Taxagrønt'' bekymrer

    ''Taxagrønt'' bekymrer

    transport ›Når bilister og cyklister kører frem mod et lyskryds, og de egentlig burde stoppe, er der mange, som alligevel kører over. Samtidigt er begge grupper bekymrede for at ende i en ulykke med hinanden
  • Transportemballager høster priser

    Transportemballager høster priser

    transport ›Ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association, har Smurfit Westrock vundet hele fem ScanStars for emballager, hvor funktionaliteten under transport er en væsentlig del af designet
  • Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    transport ›Drivkraft Danmark lancerer i samarbejde med COWI en ny TCO-beregner på vidensportalen eltiltrucks.dk. Målet er at gøre det lettere for vognmænd og transportfirmaer at vurdere økonomien i at skifte fra diesel til el-lastbiler
  • I offensiven for privatforsendelser

    I offensiven for privatforsendelser

    transport ›Med et udvidet partnerskab og en fælles reklamekampagne vil Bring og Reshopper fjerne friktion i privat-til-privat-forsendelser og gøre det endnu nemmere at sende og modtage secondhandvarer
  • Fra 0 til 4.000

    Fra 0 til 4.000

    transport ›På bare otte år har MAN TGE rundet en milepæl med stort antal varebiler på de danske landeveje