Sydhavsøerne skal være Europas førende cykelregion

Sydhavsøerne skal være Europas førende cykelregion

Frem mod 2025 vil Sydhavsøerne – med de to lokale kommuner for bordenden – investere mere end 200 mio. kr. i landsdelens cykelinfrastruktur. Ambitionen er at udvikle en cykelregion i verdensklasse og intensivere landsdelens grønne omstilling. Perspektiverne er talrige og rimer både på øget folkesundhed og offentlige besparelser i millionklassen.

Det går godt på Sydhavsøerne. Befolkningsudviklingen er vendt, turismen er nærmest eksploderet og anlægsaktiviteten omkring Femern-forbindelsen er for alvor begyndt at pulsere.

Beskrivelsen af Lolland-Falster som Danmarks nye vækstområde er ikke længere blot en forudsigelse, og nu lægger de to lokale kommuner og det lokale erhvervsliv endnu et trumfkort i bunken – denne gang med cyklen som vækstmotor.

Europas førende cykelregion

-Der er tale om en gennemgribende optimering af Lolland-Falsters cykelinfrastruktur. Vores landsdel gennemgår allerede en omfattende grøn omstilling, og cyklen repræsenterer en veldokumenteret mulighed for at understøtte den udvikling i endnu højere grad.

Ambitionen er at skabe Europas førende cykelregion, fortæller borgmester i Guldborgsund Kommune John Brædder (G) og fortsætter.

-Cyklen skal integreres i de kommende store infrastrukturinvesteringer, og det er præcist det, vi gør med ’Europas førende cykelregion 2021-2025’.

Projektet omfatter etableringen af nye trafiksikrede cykelruter bundet sammen af 28 knudepunkter. Knudepunkterne er fastlagt efter de mål, som cyklisterne har på Lolland-Falster – uanset om det er borgere, der cykler til arbejde, skole, motion og indkøb, eller det er feriecyklister, som besøger Lolland-Falster for første gang.

Cykelrutenettet mellem knudepunkterne kommer til at omfatte 190 kilometer national cykelrute og 215 kilometer cykelvej.

-Det skal være let at komme til Lolland-Falster som feriecyklist, og det skal være let at være borger og bruge cyklen i forbindelse med pendling til København, det øvrige Sjælland, Nordtyskland samt Langeland og Sydfyn, understreger borgmester i Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen (S).

Grøn transport forandrer danmarkskortet

Med udviklingen i at arbejde fra distancen og de massive anlægsinvesteringer bliver Lolland-Falster en integreret del af et fleksibelt arbejdsmarked i Østdanmark. Forandringerne skal udnyttes til visionære bud på en bedre sammenhængskraft på tværs af Danmark og en grøn omstilling, hvor cyklen får en større plads i transportarbejdet.

-Målet er at gøre det grønne transportvalg mere sikkert og attraktivt. Det vil forbedre vores evne til at tiltrække og fastholde indbyggere, erhverv og turister og dermed bidrage til langsigtet vækst - og de positive effekter stopper ikke der, understreger Holger Schou Rasmussen.

Med udgangspunkt i tal fra Transportministeriet medfører en forbedret folkesundhed som konsekvens af mere cykling en besparelse på 19-26 mio. kr. årligt. Derudover forventer man en kraftig reduktion af tilskadekommende svarende til et besparelsespotentiale på 108 mio. kr. årligt.

Opbakning fra Dansk Industri

Hos DI Transport spiller den tohjulede en central rolle i visionen om en dansk infrastruktur i verdensklasse, og i starten af marts 2021 lagde organisationen op til at bruge 3 mia. kr. over de næste 10 år på at forbedre forholdene for cyklister på tværs af landet. Branchedirektør Michael Svane hilser derfor den lokale indsats velkommen.

-Vi har gennem de seneste år gennemført flere analyser om cykling, og vi er overbeviste om, at netop cykling er vejen til at styrke mobiliteten, sundheden, lette på trængslen samt bidrage til den grønne omstilling. Projektet på Lolland-Falster er derfor helt i tråd med vores analyser og anbefalinger, og vi bakker fuldt op.

-hawin

 

12/3 2021
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år
  • Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    transport ›Kinesisk varebil får en nyttelast på 1430 kilo og et varerum på hele 19,8 kubikmeter