NC Nielsen
DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   

- Arbejdet som gaffeltruckmekaniker er fyldt med spændende udfordringer.

- Mekanikerne servicerer, reparerer og laver eftersyn på en lang række forskellige truck. Fra de store gaffeltruck og reachstackers i den tunge industri til de mindre maskiner i warehousesegmentet.

- Gaffeltruckbranchen er også innovativ, og producenterne udvikler hele tiden ny teknologi og nye maskiner, der lever op til kundernes krav.

- Derfor har nyuddannede gaffeltruckmekanikere alle muligheder for at få en både sjov og spændende hverdag på arbejdsmarkedet hos nogle af de mange truckfirmaer.

Sådan siger Søren Bro, som er formand for GAFSAM, brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører.

Gaffeltruckbranchen skriger på mekanikere
Når det ligger ham på sinde at fortælle om alle de glæder og faglige udfordringer, arbejdet som gaffeltruckmekaniker byder på, handler det om, at der lige nu er mangel på mekanikerne.

Ja, gaffeltruckfirmaerne skriger faktisk på dem.

Et af problemerne er, at tilgangen af elever på uddannelsen, som uddanner mekanikerne, ikke er helt så stor, som gaffeltruckbranchen kunne håbe på. Det vil GAFSAM gøre noget ved.

- Vi rykker ind på DM i Skills 2024 i Roskilde og hjælper til i det område, hvor Dansk Maskinhandlerforening og Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, HEG, holder til.

- Her vil vi være med til at sætte fokus på uddannelsen og fortælle en masse unge mennesker om, hvorfor det er spændende, sjovt og egentlig ret fedt at blive gaffeltruckmekaniker, siger Søren Bro.

Når der er mangel på færdiguddannede gaffeltruckmekanikere handler det også om, at fagområdet går en anelse under radaren i uddannelsessystemet. Der eksisterer nemlig ikke en selvstændig uddannelse som gaffeltruckmekaniker.

Praktikstedet gør forskellen
Alligevel kan det snildt lade sig gøre, at tage en uddannelse der giver truckmekanikerkompetencer.

- Vil man være gaffeltruckmekaniker, søger man optagelse på erhvervsuddannelsen som entreprenør- og landbrugsmaskinemekaniker, eksempelvis på HEG.

- Grundforløbet er fælles for de to uddannelsesspor. Derefter skal man vælge hovedforløbet for entreprenørmaskinemekaniker og samtidig vælge et praktiksted hos et gaffeltruckfirma, forklarer Søren Bro.

Formand for GAFSAM, brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører, Søren Bro. 

Opbygning af maskiner og deres motorer er i store træk ret ens, uanset om der er tale om en gummiged eller en gaffeltruck. Det er årsagen til, at kommende gaffeltruckmekanikere starter som entreprenørmaskinemekanikerlærlinge.

Undervisning, teori og læring om motorer på hovedforløbet for entreprenørmaskinemekanikere er det samme, uanset om lærlingene er tilknyttet et praktiksted hos et gaffeltruck- eller entreprenørmaskinefirma.

Til gengæld er det i lærlingepraktikken, man tilegner sig spidskompetencerne i den ene eller anden maskingruppe.

- Det er på gaffeltruckfirmaets værksted, i serviceafdelingen og ude på de daglige opgaver hos kunderne, lærlingene lærer at omsætte teorien og øvelserne fra skoleundervisningen til praktiske redskaber.

- Her kommer de i dybden med de truckfaglige processer, erhverver specialiseret viden og får kompetencerne. Og selvom der efter afgangsprøven står ”entreprenørmaskinemekaniker” på svendebrevet, er der altså intet galt i, at man herefter kalder sig gaffeltruckmekaniker, siger Søren Bro.

Mød gaffeltruckmekanikeren i øjenhøjde
Ved DM i Skills bliver der afholdt en hel masse konkurrencer i forskellige erhvervsskolediscipliner.

En af konkurrencerne er for lærlinge på hovedforløbet for entreprenørmaskinemekanikere. Et af elementerne i konkurrencens opgaver drejer sig om gaffeltruck.

Derfor stiller GAFSAM både en udlært mekaniker fra et af medlemsfirmaerne og en gaffeltruck til rådighed.

- Vores ekspert kan hjælpe deltagerne på vej under konkurrencen med de gaffeltruckrelaterede ting, og er samtidig en af de faglige eksperter, der bedømmer hvordan de klarer opgaven, siger Søren Bro.

Han satser også på, at flere medlemsfirmaer fra GAFSAM er til stede i området sammen med HEG og Dansk Maskinforhandlerforening med enten lærlinge eller nyuddannede mekanikere.

- På den måde kan de unge, der kommer forbi, møde repræsentanterne for gaffeltruckbranchen i øjenhøjde og høre nærmere om både jobbet og branchen.

- Og det fører forhåbentlig til, at flere unge søger ind på uddannelsen, siger Søren Bro.

Sikkerhed - sikkerhed - sikkerhed
For GAFSAM er det altafgørende, at der bliver uddannet flere gaffeltruckmekanikere. En del af brancheforeningens værdigrundlag handler om nemlig om sikkerhed.

Gaffeltruck er ligesom entreprenør- og landbrugsmaskiner underlagt kravet om et årligt eftersyn. Det skal sørge for, at maskinerne er sikre at bruge.

Det er gaffeltruckfirmaerne, der står for både service, reparationer og det årlige eftersyn af kundernes maskiner. Derfor er det vigtigt at de har fagligt kompetente mekanikere blandt medarbejderne.

På den måde er erhvervsskolernes uddannelse som entreprenørmaskinemekaniker et vigtigt led i fødekæden for at uddanne nye dygtige gaffeltruckmekanikere.

Spændende teknologier er i spil
Søren Bro er da også sikker på, at de unge som vælger uddannelsen får en masse spændende oplevelser både på uddannelsen og ved ansættelse i et gaffeltruckfirma.

- Der er sket meget på området for materiel til varehåndtering de seneste år, og der er mange spændende teknologier i spil.

- Gaffeltruckmekanikerne får brug for deres uddannelseskompetencer under lærlingeopholdet i truckfirmaerne, når de skal ud og servicere kunderne.

- Den ene dag tjekker man gearboks og transmission i Lithium-Ion-drevne AGV’er i logistikcentret. Den samme eller næste dag lægger man vejen forbi værktøjslageret, hvor hydraulikken på reachstackerens mast driller.

- Og så er det stablerens elektriske kredsløb, eller den dieseldrevne gaffeltrucks partikelfiltre, man reparerer og udskifter inden man foretager det årlige eftersyn nogle helt fjerde og femte steder.

-Der er sjældent to arbejdsdage som er ens, og så foregår det meste mekanikerarbejde med gaffeltruck og lagermateriel indenfor, siger Søren Bro med et smil.

Flere praktiksteder er nødvendige
Han opfordrer samtidig gaffeltruckfirmaerne blandt GAFSAMs medlemmer til at melde sig som praktiksted.

- Vi er ganske godt med, når det drejer sig om praktiksteder til gaffeltruckmekanikerlærlingene lige nu.

- Men går det, som vi håber, finder mange flere unge vej til uddannelsen. Og så bliver der behov for flere praktiksteder. Den dialog har vi haft løbende i brancheforeningen, og nu satser vi altså på, det bliver aktuelt. 

10/4 2024
  • Mød de grønne giganter

    Mød de grønne giganter

    truck ›Mitsubishi Forklifts Trucks lancerer en ny serie af kraftfulde elektriske gaffeltrucks. Maskinerne i serien er støjsvage, er forsynet med rummelig kabine og avancerede betjeningsfunktioner, hvilket sørger for godt arbejdsmiljø og optimal brugertilpasning  
  • Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    truck ›Kim Ebbe Jakobsen fra Odense skal være med til yderligere at styrke den kommercielle profil hos markedets førende leverandør af AutoStore-robotlageranlæg i et marked med voksende efterspørgsel på lagerautomation og softwareløsninger
  • Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    truck ›Sikkerhed for medarbejderne er afgørende i et travlt lagermiljø, hvor der stilles krav om både hurtig, effektiv og præcis varetransport. Netop sikkerheden er i fokus hos Linde, der lige nu lancerer en række innovative palleløftere, stablere og dobbeltstablere med en særligt beskyttet platform og nye sikkerhedsfeatures
  • Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    truck ›Det er vigtigt at Normals lager i Hedensted fungerer optimalt i alle arbejdstimer. For at tingene hurtigt kan blive fikset har virksomheden derfor anskaffet en Manitou 170AETJ bomlift og to PB Platforms saxlifte
  • Technicon og Toyota indgår samarbejde   

    Technicon og Toyota indgår samarbejde  

    truck ›Ved at forene deres styrker i et tæt samarbejde vil Technicon og Toyota Material Handling Danmark tilbyde danske industrikunder endnu flere brugertilpassede og skalerbare løsninger inden for materialehåndtering
  • LogiMAT når nye højder

    LogiMAT når nye højder

    truck ›Den internationale messe for intralogistikløsninger og processtyring, LogiMAT 2024 er overstået og bød på fremgang på tværs af flere nøgletal
  • Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    truck ›Når Linde-nyhederne dukker op i begyndelsen af 2024 er der ifølge N.C. Nielsen tale om et væld af teknologiske landvindinger, der kan forfine intralogistikken og gøre livet lettere for medarbejdere, der bruger teknologien i hverdagen
  • To nye Manitou til P. Olesen   

    To nye Manitou til P. Olesen  

    truck ›Det familiedrevne nedbrydningsfirma P. Olesen og Sønner har netop investeret i to Manitou rotationsteleskoplæssere, hvoraf den ene kan køres direkte fra kurven. - Arbejdet er gjort lettere, fortæller direktøren