NC Nielsen
NC Nielsen
DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   

- Arbejdet som gaffeltruckmekaniker er fyldt med spændende udfordringer.

- Mekanikerne servicerer, reparerer og laver eftersyn på en lang række forskellige truck. Fra de store gaffeltruck og reachstackers i den tunge industri til de mindre maskiner i warehousesegmentet.

- Gaffeltruckbranchen er også innovativ, og producenterne udvikler hele tiden ny teknologi og nye maskiner, der lever op til kundernes krav.

- Derfor har nyuddannede gaffeltruckmekanikere alle muligheder for at få en både sjov og spændende hverdag på arbejdsmarkedet hos nogle af de mange truckfirmaer.

Sådan siger Søren Bro, som er formand for GAFSAM, brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører.

Gaffeltruckbranchen skriger på mekanikere
Når det ligger ham på sinde at fortælle om alle de glæder og faglige udfordringer, arbejdet som gaffeltruckmekaniker byder på, handler det om, at der lige nu er mangel på mekanikerne.

Ja, gaffeltruckfirmaerne skriger faktisk på dem.

Et af problemerne er, at tilgangen af elever på uddannelsen, som uddanner mekanikerne, ikke er helt så stor, som gaffeltruckbranchen kunne håbe på. Det vil GAFSAM gøre noget ved.

- Vi rykker ind på DM i Skills 2024 i Roskilde og hjælper til i det område, hvor Dansk Maskinhandlerforening og Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, HEG, holder til.

- Her vil vi være med til at sætte fokus på uddannelsen og fortælle en masse unge mennesker om, hvorfor det er spændende, sjovt og egentlig ret fedt at blive gaffeltruckmekaniker, siger Søren Bro.

Når der er mangel på færdiguddannede gaffeltruckmekanikere handler det også om, at fagområdet går en anelse under radaren i uddannelsessystemet. Der eksisterer nemlig ikke en selvstændig uddannelse som gaffeltruckmekaniker.

Praktikstedet gør forskellen
Alligevel kan det snildt lade sig gøre, at tage en uddannelse der giver truckmekanikerkompetencer.

- Vil man være gaffeltruckmekaniker, søger man optagelse på erhvervsuddannelsen som entreprenør- og landbrugsmaskinemekaniker, eksempelvis på HEG.

- Grundforløbet er fælles for de to uddannelsesspor. Derefter skal man vælge hovedforløbet for entreprenørmaskinemekaniker og samtidig vælge et praktiksted hos et gaffeltruckfirma, forklarer Søren Bro.

Formand for GAFSAM, brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører, Søren Bro. 

Opbygning af maskiner og deres motorer er i store træk ret ens, uanset om der er tale om en gummiged eller en gaffeltruck. Det er årsagen til, at kommende gaffeltruckmekanikere starter som entreprenørmaskinemekanikerlærlinge.

Undervisning, teori og læring om motorer på hovedforløbet for entreprenørmaskinemekanikere er det samme, uanset om lærlingene er tilknyttet et praktiksted hos et gaffeltruck- eller entreprenørmaskinefirma.

Til gengæld er det i lærlingepraktikken, man tilegner sig spidskompetencerne i den ene eller anden maskingruppe.

- Det er på gaffeltruckfirmaets værksted, i serviceafdelingen og ude på de daglige opgaver hos kunderne, lærlingene lærer at omsætte teorien og øvelserne fra skoleundervisningen til praktiske redskaber.

- Her kommer de i dybden med de truckfaglige processer, erhverver specialiseret viden og får kompetencerne. Og selvom der efter afgangsprøven står ”entreprenørmaskinemekaniker” på svendebrevet, er der altså intet galt i, at man herefter kalder sig gaffeltruckmekaniker, siger Søren Bro.

Mød gaffeltruckmekanikeren i øjenhøjde
Ved DM i Skills bliver der afholdt en hel masse konkurrencer i forskellige erhvervsskolediscipliner.

En af konkurrencerne er for lærlinge på hovedforløbet for entreprenørmaskinemekanikere. Et af elementerne i konkurrencens opgaver drejer sig om gaffeltruck.

Derfor stiller GAFSAM både en udlært mekaniker fra et af medlemsfirmaerne og en gaffeltruck til rådighed.

- Vores ekspert kan hjælpe deltagerne på vej under konkurrencen med de gaffeltruckrelaterede ting, og er samtidig en af de faglige eksperter, der bedømmer hvordan de klarer opgaven, siger Søren Bro.

Han satser også på, at flere medlemsfirmaer fra GAFSAM er til stede i området sammen med HEG og Dansk Maskinforhandlerforening med enten lærlinge eller nyuddannede mekanikere.

- På den måde kan de unge, der kommer forbi, møde repræsentanterne for gaffeltruckbranchen i øjenhøjde og høre nærmere om både jobbet og branchen.

- Og det fører forhåbentlig til, at flere unge søger ind på uddannelsen, siger Søren Bro.

Sikkerhed - sikkerhed - sikkerhed
For GAFSAM er det altafgørende, at der bliver uddannet flere gaffeltruckmekanikere. En del af brancheforeningens værdigrundlag handler om nemlig om sikkerhed.

Gaffeltruck er ligesom entreprenør- og landbrugsmaskiner underlagt kravet om et årligt eftersyn. Det skal sørge for, at maskinerne er sikre at bruge.

Det er gaffeltruckfirmaerne, der står for både service, reparationer og det årlige eftersyn af kundernes maskiner. Derfor er det vigtigt at de har fagligt kompetente mekanikere blandt medarbejderne.

På den måde er erhvervsskolernes uddannelse som entreprenørmaskinemekaniker et vigtigt led i fødekæden for at uddanne nye dygtige gaffeltruckmekanikere.

Spændende teknologier er i spil
Søren Bro er da også sikker på, at de unge som vælger uddannelsen får en masse spændende oplevelser både på uddannelsen og ved ansættelse i et gaffeltruckfirma.

- Der er sket meget på området for materiel til varehåndtering de seneste år, og der er mange spændende teknologier i spil.

- Gaffeltruckmekanikerne får brug for deres uddannelseskompetencer under lærlingeopholdet i truckfirmaerne, når de skal ud og servicere kunderne.

- Den ene dag tjekker man gearboks og transmission i Lithium-Ion-drevne AGV’er i logistikcentret. Den samme eller næste dag lægger man vejen forbi værktøjslageret, hvor hydraulikken på reachstackerens mast driller.

- Og så er det stablerens elektriske kredsløb, eller den dieseldrevne gaffeltrucks partikelfiltre, man reparerer og udskifter inden man foretager det årlige eftersyn nogle helt fjerde og femte steder.

-Der er sjældent to arbejdsdage som er ens, og så foregår det meste mekanikerarbejde med gaffeltruck og lagermateriel indenfor, siger Søren Bro med et smil.

Flere praktiksteder er nødvendige
Han opfordrer samtidig gaffeltruckfirmaerne blandt GAFSAMs medlemmer til at melde sig som praktiksted.

- Vi er ganske godt med, når det drejer sig om praktiksteder til gaffeltruckmekanikerlærlingene lige nu.

- Men går det, som vi håber, finder mange flere unge vej til uddannelsen. Og så bliver der behov for flere praktiksteder. Den dialog har vi haft løbende i brancheforeningen, og nu satser vi altså på, det bliver aktuelt. 

10/4 2024
  • Lagertruck og Lithium-Ion-batterier fra Bobcat

    Lagertruck og Lithium-Ion-batterier fra Bobcat

    truck ›Nye serier af Lithium Ion-batterier og en ny serie af klasse 3-lagertruck er blandt nyhederne, som Bobcat præsenterer i disse dage på sin stand på intralogistikmessen LogiMAT 2025 i Stuttgart
  • AeroBot kåret som Best Product på LogiMAT 2025

    AeroBot kåret som Best Product på LogiMAT 2025

    truck ›KNAPP vinder Best Product-prisen på årets LogiMAT for sin seneste innovation, AeroBot-systemet. Det automatiserede lagrings- og hentningssystem er udviklet til bygninger i standard-højder, og så er det blevet vist på intralogistikmessen LogiMAT i Stuttgart
  • Interroll sætter MCP Play i spil

    Interroll sætter MCP Play i spil

    truck ›Interroll lancerer MCP Play, der gør det enklere og hurtigere at implementere interne transportløsninger, og gør det muligt at drifte dem mere omkostnings- og energieffektivt. LogiMAT 2025 lægger lokaler til premieren
  • Ny adapter forenkler integration af robotter

    Ny adapter forenkler integration af robotter

    truck ›Ny VDA 5050-adapter sikrer smidig integration af Mirs mobile robotter i lagerbygninger, distributionscentre og produktion
  • Specialudstyr giver sikker transport af flasker i genbrugskasser

    Specialudstyr giver sikker transport af flasker i genbrugskasser

    truck ›Tyske KHS og PGM Motion har til en drikkevareproducent i Mexico udviklet en automatiseret pakkelinje, der er så præcis og skånsom, at producenten kan bruge papkasser i stedet for plastbeholdere som transportemballage
  • Den perfekte arbejdsmakker

    Den perfekte arbejdsmakker

    truck ›Heino Ebbesen, indehaver af Ebbesens Entreprise, har investeret i en bæltelift, som har gjort en stor forskel i det daglige arbejde, når han fælder træer i vanskeligt terræn
  • Farvel med manér

    Farvel med manér

    truck ›Gaffeltrucks og porte til industrien har udgjort en stor del af virksomhedsejeren og -lederen, Peter Leths liv. Torsdag den 27. februar markerede den nyligt pensionerede ildsjæl, at hans engagement i virksomheden, Tektra er et overstået kapitel
  • OMRON samarbejder med Wiferion om trådløs opladning af robotter

    OMRON samarbejder med Wiferion om trådløs opladning af robotter

    truck ›OMRONS serie af autonome, mobile robotter kan fremover udstyres med kontaktløs opladningsteknologi fra tyske Wiferion. Det vil nedbringe behovet for opladningspauser og dermed øge effektiviteten for robotterne