NC Nielsen
DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   

- Arbejdet som gaffeltruckmekaniker er fyldt med spændende udfordringer.

- Mekanikerne servicerer, reparerer og laver eftersyn på en lang række forskellige truck. Fra de store gaffeltruck og reachstackers i den tunge industri til de mindre maskiner i warehousesegmentet.

- Gaffeltruckbranchen er også innovativ, og producenterne udvikler hele tiden ny teknologi og nye maskiner, der lever op til kundernes krav.

- Derfor har nyuddannede gaffeltruckmekanikere alle muligheder for at få en både sjov og spændende hverdag på arbejdsmarkedet hos nogle af de mange truckfirmaer.

Sådan siger Søren Bro, som er formand for GAFSAM, brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører.

Gaffeltruckbranchen skriger på mekanikere
Når det ligger ham på sinde at fortælle om alle de glæder og faglige udfordringer, arbejdet som gaffeltruckmekaniker byder på, handler det om, at der lige nu er mangel på mekanikerne.

Ja, gaffeltruckfirmaerne skriger faktisk på dem.

Et af problemerne er, at tilgangen af elever på uddannelsen, som uddanner mekanikerne, ikke er helt så stor, som gaffeltruckbranchen kunne håbe på. Det vil GAFSAM gøre noget ved.

- Vi rykker ind på DM i Skills 2024 i Roskilde og hjælper til i det område, hvor Dansk Maskinhandlerforening og Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, HEG, holder til.

- Her vil vi være med til at sætte fokus på uddannelsen og fortælle en masse unge mennesker om, hvorfor det er spændende, sjovt og egentlig ret fedt at blive gaffeltruckmekaniker, siger Søren Bro.

Når der er mangel på færdiguddannede gaffeltruckmekanikere handler det også om, at fagområdet går en anelse under radaren i uddannelsessystemet. Der eksisterer nemlig ikke en selvstændig uddannelse som gaffeltruckmekaniker.

Praktikstedet gør forskellen
Alligevel kan det snildt lade sig gøre, at tage en uddannelse der giver truckmekanikerkompetencer.

- Vil man være gaffeltruckmekaniker, søger man optagelse på erhvervsuddannelsen som entreprenør- og landbrugsmaskinemekaniker, eksempelvis på HEG.

- Grundforløbet er fælles for de to uddannelsesspor. Derefter skal man vælge hovedforløbet for entreprenørmaskinemekaniker og samtidig vælge et praktiksted hos et gaffeltruckfirma, forklarer Søren Bro.

Formand for GAFSAM, brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører, Søren Bro. 

Opbygning af maskiner og deres motorer er i store træk ret ens, uanset om der er tale om en gummiged eller en gaffeltruck. Det er årsagen til, at kommende gaffeltruckmekanikere starter som entreprenørmaskinemekanikerlærlinge.

Undervisning, teori og læring om motorer på hovedforløbet for entreprenørmaskinemekanikere er det samme, uanset om lærlingene er tilknyttet et praktiksted hos et gaffeltruck- eller entreprenørmaskinefirma.

Til gengæld er det i lærlingepraktikken, man tilegner sig spidskompetencerne i den ene eller anden maskingruppe.

- Det er på gaffeltruckfirmaets værksted, i serviceafdelingen og ude på de daglige opgaver hos kunderne, lærlingene lærer at omsætte teorien og øvelserne fra skoleundervisningen til praktiske redskaber.

- Her kommer de i dybden med de truckfaglige processer, erhverver specialiseret viden og får kompetencerne. Og selvom der efter afgangsprøven står ”entreprenørmaskinemekaniker” på svendebrevet, er der altså intet galt i, at man herefter kalder sig gaffeltruckmekaniker, siger Søren Bro.

Mød gaffeltruckmekanikeren i øjenhøjde
Ved DM i Skills bliver der afholdt en hel masse konkurrencer i forskellige erhvervsskolediscipliner.

En af konkurrencerne er for lærlinge på hovedforløbet for entreprenørmaskinemekanikere. Et af elementerne i konkurrencens opgaver drejer sig om gaffeltruck.

Derfor stiller GAFSAM både en udlært mekaniker fra et af medlemsfirmaerne og en gaffeltruck til rådighed.

- Vores ekspert kan hjælpe deltagerne på vej under konkurrencen med de gaffeltruckrelaterede ting, og er samtidig en af de faglige eksperter, der bedømmer hvordan de klarer opgaven, siger Søren Bro.

Han satser også på, at flere medlemsfirmaer fra GAFSAM er til stede i området sammen med HEG og Dansk Maskinforhandlerforening med enten lærlinge eller nyuddannede mekanikere.

- På den måde kan de unge, der kommer forbi, møde repræsentanterne for gaffeltruckbranchen i øjenhøjde og høre nærmere om både jobbet og branchen.

- Og det fører forhåbentlig til, at flere unge søger ind på uddannelsen, siger Søren Bro.

Sikkerhed - sikkerhed - sikkerhed
For GAFSAM er det altafgørende, at der bliver uddannet flere gaffeltruckmekanikere. En del af brancheforeningens værdigrundlag handler om nemlig om sikkerhed.

Gaffeltruck er ligesom entreprenør- og landbrugsmaskiner underlagt kravet om et årligt eftersyn. Det skal sørge for, at maskinerne er sikre at bruge.

Det er gaffeltruckfirmaerne, der står for både service, reparationer og det årlige eftersyn af kundernes maskiner. Derfor er det vigtigt at de har fagligt kompetente mekanikere blandt medarbejderne.

På den måde er erhvervsskolernes uddannelse som entreprenørmaskinemekaniker et vigtigt led i fødekæden for at uddanne nye dygtige gaffeltruckmekanikere.

Spændende teknologier er i spil
Søren Bro er da også sikker på, at de unge som vælger uddannelsen får en masse spændende oplevelser både på uddannelsen og ved ansættelse i et gaffeltruckfirma.

- Der er sket meget på området for materiel til varehåndtering de seneste år, og der er mange spændende teknologier i spil.

- Gaffeltruckmekanikerne får brug for deres uddannelseskompetencer under lærlingeopholdet i truckfirmaerne, når de skal ud og servicere kunderne.

- Den ene dag tjekker man gearboks og transmission i Lithium-Ion-drevne AGV’er i logistikcentret. Den samme eller næste dag lægger man vejen forbi værktøjslageret, hvor hydraulikken på reachstackerens mast driller.

- Og så er det stablerens elektriske kredsløb, eller den dieseldrevne gaffeltrucks partikelfiltre, man reparerer og udskifter inden man foretager det årlige eftersyn nogle helt fjerde og femte steder.

-Der er sjældent to arbejdsdage som er ens, og så foregår det meste mekanikerarbejde med gaffeltruck og lagermateriel indenfor, siger Søren Bro med et smil.

Flere praktiksteder er nødvendige
Han opfordrer samtidig gaffeltruckfirmaerne blandt GAFSAMs medlemmer til at melde sig som praktiksted.

- Vi er ganske godt med, når det drejer sig om praktiksteder til gaffeltruckmekanikerlærlingene lige nu.

- Men går det, som vi håber, finder mange flere unge vej til uddannelsen. Og så bliver der behov for flere praktiksteder. Den dialog har vi haft løbende i brancheforeningen, og nu satser vi altså på, det bliver aktuelt. 

10/4 2024
  • Stefan Budweit overtager Clark-ledelsen

    Stefan Budweit overtager Clark-ledelsen

    truck ›Clark Europe har netop annonceret at Rolf Eiten efter ti år som president & ceo hos Clark Europe giver stafetten videre til coo & director sales & marketing, Stefan Budweit
  • Geek+ og STL er på vej ind i Sverige

    Geek+ og STL er på vej ind i Sverige

    truck ›Efter at have implementeret AMR-løsninger til lager-, inventar- og logistikstyring i flere store og mellemstore danske virksomheder, tager ST Logistics nu det næste skridt med ekspansion til Sverige
  • ScanMek holder lang fredag for fuld musik og lune retter

    ScanMek holder lang fredag for fuld musik og lune retter

    truck ›Scantruck inviterer for 15. gang til sin egen maskinmesse i både maskinhallen og i Skandinaviens største brugtcenter
  • Mitsubishi Essential-serien sætter nye standarder

    Mitsubishi Essential-serien sætter nye standarder

    truck ›Mitsubishi Forklift Trucks introducerer Essential serien – en ny, budgetvenlig serie af lagerprodukter, der er designet til lav- og mellemintensiv drift på tværs af forskellige anvendelsesområder
  • Kompakt palleløfter til indendørs brug

    Kompakt palleløfter til indendørs brug

    truck ›Baoli lancerer den nye palleløfter KBP 14-20, med Li-Ion-batterier, der gør håndtering af materialer over korte afstande nem og enkel
  • Doosan Bobcats anlæg i Belgien har fået en overhaling

    Doosan Bobcats anlæg i Belgien har fået en overhaling

    truck ›Opgraderingen af Doosan Bobcat Material Handlings faciliteter i Sint-Niklaas i Belgien betyder optimale forhold for inspektion og kundespecifik klargøring af de gaffeltruck som kommer fra fabrikken i Korea
  • Stort Agromek-besøg gav stort Scantruck-salg

    Stort Agromek-besøg gav stort Scantruck-salg

    truck ›Både Manitou- og Komatsu-maskiner solgt direkte på udstillingen – nu skal der følges op på masser af kontakter
  • Linde skaber ny generation af gaffeltruck

    Linde skaber ny generation af gaffeltruck

    truck ›Hvordan løfter man et teknologisk niveau, der i forvejen er højt og har bevist sit værd i mange år? Nu er Linde kommet med et svar på spørgsmålet, da de netop har introduceret en ny serie af elektriske gaffeltruck til de globale markeder. Så velkommen til Linde 1251 elektriske gaffeltruck