NC Nielsen
DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   

- Arbejdet som gaffeltruckmekaniker er fyldt med spændende udfordringer.

- Mekanikerne servicerer, reparerer og laver eftersyn på en lang række forskellige truck. Fra de store gaffeltruck og reachstackers i den tunge industri til de mindre maskiner i warehousesegmentet.

- Gaffeltruckbranchen er også innovativ, og producenterne udvikler hele tiden ny teknologi og nye maskiner, der lever op til kundernes krav.

- Derfor har nyuddannede gaffeltruckmekanikere alle muligheder for at få en både sjov og spændende hverdag på arbejdsmarkedet hos nogle af de mange truckfirmaer.

Sådan siger Søren Bro, som er formand for GAFSAM, brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører.

Gaffeltruckbranchen skriger på mekanikere
Når det ligger ham på sinde at fortælle om alle de glæder og faglige udfordringer, arbejdet som gaffeltruckmekaniker byder på, handler det om, at der lige nu er mangel på mekanikerne.

Ja, gaffeltruckfirmaerne skriger faktisk på dem.

Et af problemerne er, at tilgangen af elever på uddannelsen, som uddanner mekanikerne, ikke er helt så stor, som gaffeltruckbranchen kunne håbe på. Det vil GAFSAM gøre noget ved.

- Vi rykker ind på DM i Skills 2024 i Roskilde og hjælper til i det område, hvor Dansk Maskinhandlerforening og Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, HEG, holder til.

- Her vil vi være med til at sætte fokus på uddannelsen og fortælle en masse unge mennesker om, hvorfor det er spændende, sjovt og egentlig ret fedt at blive gaffeltruckmekaniker, siger Søren Bro.

Når der er mangel på færdiguddannede gaffeltruckmekanikere handler det også om, at fagområdet går en anelse under radaren i uddannelsessystemet. Der eksisterer nemlig ikke en selvstændig uddannelse som gaffeltruckmekaniker.

Praktikstedet gør forskellen
Alligevel kan det snildt lade sig gøre, at tage en uddannelse der giver truckmekanikerkompetencer.

- Vil man være gaffeltruckmekaniker, søger man optagelse på erhvervsuddannelsen som entreprenør- og landbrugsmaskinemekaniker, eksempelvis på HEG.

- Grundforløbet er fælles for de to uddannelsesspor. Derefter skal man vælge hovedforløbet for entreprenørmaskinemekaniker og samtidig vælge et praktiksted hos et gaffeltruckfirma, forklarer Søren Bro.

Formand for GAFSAM, brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører, Søren Bro. 

Opbygning af maskiner og deres motorer er i store træk ret ens, uanset om der er tale om en gummiged eller en gaffeltruck. Det er årsagen til, at kommende gaffeltruckmekanikere starter som entreprenørmaskinemekanikerlærlinge.

Undervisning, teori og læring om motorer på hovedforløbet for entreprenørmaskinemekanikere er det samme, uanset om lærlingene er tilknyttet et praktiksted hos et gaffeltruck- eller entreprenørmaskinefirma.

Til gengæld er det i lærlingepraktikken, man tilegner sig spidskompetencerne i den ene eller anden maskingruppe.

- Det er på gaffeltruckfirmaets værksted, i serviceafdelingen og ude på de daglige opgaver hos kunderne, lærlingene lærer at omsætte teorien og øvelserne fra skoleundervisningen til praktiske redskaber.

- Her kommer de i dybden med de truckfaglige processer, erhverver specialiseret viden og får kompetencerne. Og selvom der efter afgangsprøven står ”entreprenørmaskinemekaniker” på svendebrevet, er der altså intet galt i, at man herefter kalder sig gaffeltruckmekaniker, siger Søren Bro.

Mød gaffeltruckmekanikeren i øjenhøjde
Ved DM i Skills bliver der afholdt en hel masse konkurrencer i forskellige erhvervsskolediscipliner.

En af konkurrencerne er for lærlinge på hovedforløbet for entreprenørmaskinemekanikere. Et af elementerne i konkurrencens opgaver drejer sig om gaffeltruck.

Derfor stiller GAFSAM både en udlært mekaniker fra et af medlemsfirmaerne og en gaffeltruck til rådighed.

- Vores ekspert kan hjælpe deltagerne på vej under konkurrencen med de gaffeltruckrelaterede ting, og er samtidig en af de faglige eksperter, der bedømmer hvordan de klarer opgaven, siger Søren Bro.

Han satser også på, at flere medlemsfirmaer fra GAFSAM er til stede i området sammen med HEG og Dansk Maskinforhandlerforening med enten lærlinge eller nyuddannede mekanikere.

- På den måde kan de unge, der kommer forbi, møde repræsentanterne for gaffeltruckbranchen i øjenhøjde og høre nærmere om både jobbet og branchen.

- Og det fører forhåbentlig til, at flere unge søger ind på uddannelsen, siger Søren Bro.

Sikkerhed - sikkerhed - sikkerhed
For GAFSAM er det altafgørende, at der bliver uddannet flere gaffeltruckmekanikere. En del af brancheforeningens værdigrundlag handler om nemlig om sikkerhed.

Gaffeltruck er ligesom entreprenør- og landbrugsmaskiner underlagt kravet om et årligt eftersyn. Det skal sørge for, at maskinerne er sikre at bruge.

Det er gaffeltruckfirmaerne, der står for både service, reparationer og det årlige eftersyn af kundernes maskiner. Derfor er det vigtigt at de har fagligt kompetente mekanikere blandt medarbejderne.

På den måde er erhvervsskolernes uddannelse som entreprenørmaskinemekaniker et vigtigt led i fødekæden for at uddanne nye dygtige gaffeltruckmekanikere.

Spændende teknologier er i spil
Søren Bro er da også sikker på, at de unge som vælger uddannelsen får en masse spændende oplevelser både på uddannelsen og ved ansættelse i et gaffeltruckfirma.

- Der er sket meget på området for materiel til varehåndtering de seneste år, og der er mange spændende teknologier i spil.

- Gaffeltruckmekanikerne får brug for deres uddannelseskompetencer under lærlingeopholdet i truckfirmaerne, når de skal ud og servicere kunderne.

- Den ene dag tjekker man gearboks og transmission i Lithium-Ion-drevne AGV’er i logistikcentret. Den samme eller næste dag lægger man vejen forbi værktøjslageret, hvor hydraulikken på reachstackerens mast driller.

- Og så er det stablerens elektriske kredsløb, eller den dieseldrevne gaffeltrucks partikelfiltre, man reparerer og udskifter inden man foretager det årlige eftersyn nogle helt fjerde og femte steder.

-Der er sjældent to arbejdsdage som er ens, og så foregår det meste mekanikerarbejde med gaffeltruck og lagermateriel indenfor, siger Søren Bro med et smil.

Flere praktiksteder er nødvendige
Han opfordrer samtidig gaffeltruckfirmaerne blandt GAFSAMs medlemmer til at melde sig som praktiksted.

- Vi er ganske godt med, når det drejer sig om praktiksteder til gaffeltruckmekanikerlærlingene lige nu.

- Men går det, som vi håber, finder mange flere unge vej til uddannelsen. Og så bliver der behov for flere praktiksteder. Den dialog har vi haft løbende i brancheforeningen, og nu satser vi altså på, det bliver aktuelt. 

10/4 2024
  • Motion plastics- specialisten lancerer sin egen, mobile robot

    Motion plastics- specialisten lancerer sin egen, mobile robot

    truck ›ReBeL Move er navnet på det autonome logistikkøretøj, som tyske igus præsenterer. Det kan transportere små enheder med en nyttelast på op til 35 kg og sættes ifølge producenten i drift lige så hurtigt som en robotplæneklipper
  • Etikettering af kasser på to sider i samme linje

    Etikettering af kasser på to sider i samme linje

    truck ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje. Teknikken effektiviserer både etiketteringen og identifikationen ved stabling
  • Præcis indgang i smalgangslageret

    Præcis indgang i smalgangslageret

    truck ›Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens