NC Nielsen
 Flere selvkørende containerrobotter på havnen i Aarhus

Flere selvkørende containerrobotter på havnen i Aarhus

Efter et par års testkørsler har APM Terminals nu investeret i tre straddle carries, som skal arbejde på containerterminalen. Robotterne er 17 meter høje, udstyret med lidar-sensorer, laserscannere, HD-kameraer og GPS-systemer og de stopper automatisk, hvis der kommer et menneske i nærheden.

-Vi er meget stolte af at være udvalgt til at teste den her generation af Blue Bots, som er baseret på helt ny og innovativ teknologi. De kører blandt andet på præcisions-GPS. Vi har været med til at udvikle dem og give specifikationer, Siger Mikael Gutman, der er Managing Director hos APM Terminals Nordics.

Blue Bots, som robotterne hedder, er selvkørende straddle carriers, og de kører rundt på containerterminalen på Aarhus Havn.

Siden starten af 2021 har en enkelt af slagsen kørt i en kravlegård i området, men nu er APM Terminals tryg ved at slippe flere af de selvkørende containerflyttere løs i kravlegården. Og trygheden er ikke ubegrundet.

-De er baseret på de erfaringer, vi har med den første Blue Bot, som har kørt 800 kilometer og gennemført 6.000 løft uden brud på sikkerheden. Nu er vi ved at udvide området, de kører på, med 65.000 ud af containerterminalens 700.000 samlede kvadratmeter, siger Søren Wildau Nielsen, Deployment Lead på Projektet.

Driftsikkerhed 24/7
Robotterne kører aldrig, hvor der er mennesker. Hvis et menneske går ind på deres område, stopper alle Blue Bots omgående.

Robotterne kører op til 24 kilometer i timen, og de kan klare ni løft i timen. Og selvom det er en ganske fin arbejdshastighed, er det faktisk langsommere, end når mennesker sidder bag rattet.

-Det, robotterne kan levere, er en driftssikkerhed, og så kan de operere 24/7 – også på tidspunkter, hvor det er mindre attraktivt for mennesker at arbejde. Især sikkerheden er vigtig for os i den sammenhæng, siger Søren Wildau Nielsen.

Blue Bot er bygget, så de med tiden kan køre udelukkende på strøm.

APM Terminals har nu i alt investeret i tre af de selvkørende straddle carriers, som skal køre på Aarhus Havn, og i slutningen af 2023 skal pilotprojektet så vurderes.

-lipe

2/8 2023
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling
  • Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    truck ›N.C. Nielsen er begyndt at forhandle V-MOVE trailer-flyttere på det danske marked. Næsten før blækket er tørt på kontrakten med den hollandske producent, har N.C. Nielsen leveret den første V-MOVE løsning til en dansk kunde
  • Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    truck ›TractEasy bygger føreløse traktorer, som kan transportere 20 tons fragt i al slags vejr. Det er interessant for stadigt flere lufthavne, som nu anvender det module transportsystem til bagagehåndtering og det øvrige fragtgods til og fra flyene. Og helt ny fragtdolly er på vej næste år