Flere selvkørende containerrobotter på havnen i Aarhus

Flere selvkørende containerrobotter på havnen i Aarhus

Efter et par års testkørsler har APM Terminals nu investeret i tre straddle carries, som skal arbejde på containerterminalen. Robotterne er 17 meter høje, udstyret med lidar-sensorer, laserscannere, HD-kameraer og GPS-systemer og de stopper automatisk, hvis der kommer et menneske i nærheden.

-Vi er meget stolte af at være udvalgt til at teste den her generation af Blue Bots, som er baseret på helt ny og innovativ teknologi. De kører blandt andet på præcisions-GPS. Vi har været med til at udvikle dem og give specifikationer, Siger Mikael Gutman, der er Managing Director hos APM Terminals Nordics.

Blue Bots, som robotterne hedder, er selvkørende straddle carriers, og de kører rundt på containerterminalen på Aarhus Havn.

Siden starten af 2021 har en enkelt af slagsen kørt i en kravlegård i området, men nu er APM Terminals tryg ved at slippe flere af de selvkørende containerflyttere løs i kravlegården. Og trygheden er ikke ubegrundet.

-De er baseret på de erfaringer, vi har med den første Blue Bot, som har kørt 800 kilometer og gennemført 6.000 løft uden brud på sikkerheden. Nu er vi ved at udvide området, de kører på, med 65.000 ud af containerterminalens 700.000 samlede kvadratmeter, siger Søren Wildau Nielsen, Deployment Lead på Projektet.

Driftsikkerhed 24/7
Robotterne kører aldrig, hvor der er mennesker. Hvis et menneske går ind på deres område, stopper alle Blue Bots omgående.

Robotterne kører op til 24 kilometer i timen, og de kan klare ni løft i timen. Og selvom det er en ganske fin arbejdshastighed, er det faktisk langsommere, end når mennesker sidder bag rattet.

-Det, robotterne kan levere, er en driftssikkerhed, og så kan de operere 24/7 – også på tidspunkter, hvor det er mindre attraktivt for mennesker at arbejde. Især sikkerheden er vigtig for os i den sammenhæng, siger Søren Wildau Nielsen.

Blue Bot er bygget, så de med tiden kan køre udelukkende på strøm.

APM Terminals har nu i alt investeret i tre af de selvkørende straddle carriers, som skal køre på Aarhus Havn, og i slutningen af 2023 skal pilotprojektet så vurderes.

-lipe

2/8 2023
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte
  • Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    truck ›IVECO lancerer den nye S-eWay Sættevognstrækker, som er en helelektrisk, tung lastbil, særligt udviklet til regional- og fjerntrafik i det nordiske klima
  • Ravas-agentur på nye hænder

    Ravas-agentur på nye hænder

    truck ›Scanvaegt Systems styrker sin position inden for mobile vejeløsninger med overtagelse af Ravas-agenturet i Danmark fra HSØ
  • Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    truck ›Ustabile markeder, stigende omkostningspres og vedvarende mangel på arbejdskraft er med til at drive udviklingen af innovative og effektive intralogistikløsninger. For nylig blev IFOY Award uddelt til løsninger der gør en stor forskel
  • Ny Baoliforhandler på plads

    Ny Baoliforhandler på plads

    truck ›Med Robbin som ny forhandler af Baolis materiel til varehåndtering, bliver det nemmere for kunderne i det storkøbenhavnske område at anskaffe sig truck i budgetsegmentet
  • El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    truck ›Arbejdernes Andels Boligforening, AAB, har købt en Platform Basket Spider 20.95e fra Scantruck, til arbejdet med at udskifte tusindvis af vinduer i fredet og bevaringsværdigt byggeri i Aarhus
  • Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    truck ›Gaffeltruckproducenten, Hyster har udnævnt Tektra som officiel forhandler af sit brede sortiment af gaffeltrucks i Danmark
  • Ny generation af absolut-encodere skal give større produktivitet

    Ny generation af absolut-encodere skal give større produktivitet

    truck ›Med den nye ANS/ANM58 PROFINET præsenterer SICK en generation af absolut-encodere, der er designet til, at maskiner og anlæg til maskinkonstruktion, emballage-, lager- og transportteknik bl.a. får mere præcis styring og bliver nemmere at vedligeholde