Flere selvkørende containerrobotter på havnen i Aarhus

Flere selvkørende containerrobotter på havnen i Aarhus

Efter et par års testkørsler har APM Terminals nu investeret i tre straddle carries, som skal arbejde på containerterminalen. Robotterne er 17 meter høje, udstyret med lidar-sensorer, laserscannere, HD-kameraer og GPS-systemer og de stopper automatisk, hvis der kommer et menneske i nærheden.

-Vi er meget stolte af at være udvalgt til at teste den her generation af Blue Bots, som er baseret på helt ny og innovativ teknologi. De kører blandt andet på præcisions-GPS. Vi har været med til at udvikle dem og give specifikationer, Siger Mikael Gutman, der er Managing Director hos APM Terminals Nordics.

Blue Bots, som robotterne hedder, er selvkørende straddle carriers, og de kører rundt på containerterminalen på Aarhus Havn.

Siden starten af 2021 har en enkelt af slagsen kørt i en kravlegård i området, men nu er APM Terminals tryg ved at slippe flere af de selvkørende containerflyttere løs i kravlegården. Og trygheden er ikke ubegrundet.

-De er baseret på de erfaringer, vi har med den første Blue Bot, som har kørt 800 kilometer og gennemført 6.000 løft uden brud på sikkerheden. Nu er vi ved at udvide området, de kører på, med 65.000 ud af containerterminalens 700.000 samlede kvadratmeter, siger Søren Wildau Nielsen, Deployment Lead på Projektet.

Driftsikkerhed 24/7
Robotterne kører aldrig, hvor der er mennesker. Hvis et menneske går ind på deres område, stopper alle Blue Bots omgående.

Robotterne kører op til 24 kilometer i timen, og de kan klare ni løft i timen. Og selvom det er en ganske fin arbejdshastighed, er det faktisk langsommere, end når mennesker sidder bag rattet.

-Det, robotterne kan levere, er en driftssikkerhed, og så kan de operere 24/7 – også på tidspunkter, hvor det er mindre attraktivt for mennesker at arbejde. Især sikkerheden er vigtig for os i den sammenhæng, siger Søren Wildau Nielsen.

Blue Bot er bygget, så de med tiden kan køre udelukkende på strøm.

APM Terminals har nu i alt investeret i tre af de selvkørende straddle carriers, som skal køre på Aarhus Havn, og i slutningen af 2023 skal pilotprojektet så vurderes.

-lipe

2/8 2023
  • Komatsu tager førertrøjen på

    Komatsu tager førertrøjen på

    truck ›Den nyeste version af Komatsus intelligente maskinstyring gør arbejdet lettere, hurtigere og mere økonomisk
  • Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    truck ›Faxe Kalk er gået fra fem til tre skovlfulde når der læsses lastbiler med ny Komatsu-gummihjulslæsser
  • Automatisering to-go

    Automatisering to-go

    truck ›Nem og hurtig automatisering af enkle og gentagne logistikprocesser med Stills iGo easy-løsning effektiviserer DP Supplys håndtering af mejeriprodukter på fabrikken i Niedersachen
  • Lithium-Ion er lykken i Løgstør

    Lithium-Ion er lykken i Løgstør

    truck ›N.C. Nielsen har netop leveret yderligere tre Linde E40 el-truck med Lithium-ION batterier til Kingspan Logstor. Den samlede Linde-flåde tæller dermed 17 enheder, der bidrager til at holde logistikken kørende.
  • Myreflittig truck lanceret på HI-messen

    Myreflittig truck lanceret på HI-messen

    truck ›AntOn by Jungheinrich er navnet på hamburgbaserede Jungheinrichs nye omkostningseffektive produktlinje af udstyr til varehåndtering. Og det er udstyr skræddersyet til kravene i ‘entry-level-segmentet'
  • Palomat lancerer elektrisk pallemagasin

    Palomat lancerer elektrisk pallemagasin

    truck ›Nykøbing Mors-virksomheden sætter ny standard med Palomat Inline, og betegner den som et strategisk skridt ind i Industri 5.0
  • Mød Jungheinrich i Herning

    Mød Jungheinrich i Herning

    truck ›Med fokus på automatisering, digitalisering og effektive trucks viser Jungheinrich på HI Tech & Industry, hvordan intralogistikken kan se ud i fremtiden.
  • Ny palleløfter til de krævende opgaver

    Ny palleløfter til de krævende opgaver

    truck ›Baoli-brandet er kendt for sine robuste truck til konkurrencedygtige priser. Den nye palleløfter, KBP 14H med Li-Ion-batteri lever op til traditionen