Flere selvkørende containerrobotter på havnen i Aarhus

Flere selvkørende containerrobotter på havnen i Aarhus

Efter et par års testkørsler har APM Terminals nu investeret i tre straddle carries, som skal arbejde på containerterminalen. Robotterne er 17 meter høje, udstyret med lidar-sensorer, laserscannere, HD-kameraer og GPS-systemer og de stopper automatisk, hvis der kommer et menneske i nærheden.

-Vi er meget stolte af at være udvalgt til at teste den her generation af Blue Bots, som er baseret på helt ny og innovativ teknologi. De kører blandt andet på præcisions-GPS. Vi har været med til at udvikle dem og give specifikationer, Siger Mikael Gutman, der er Managing Director hos APM Terminals Nordics.

Blue Bots, som robotterne hedder, er selvkørende straddle carriers, og de kører rundt på containerterminalen på Aarhus Havn.

Siden starten af 2021 har en enkelt af slagsen kørt i en kravlegård i området, men nu er APM Terminals tryg ved at slippe flere af de selvkørende containerflyttere løs i kravlegården. Og trygheden er ikke ubegrundet.

-De er baseret på de erfaringer, vi har med den første Blue Bot, som har kørt 800 kilometer og gennemført 6.000 løft uden brud på sikkerheden. Nu er vi ved at udvide området, de kører på, med 65.000 ud af containerterminalens 700.000 samlede kvadratmeter, siger Søren Wildau Nielsen, Deployment Lead på Projektet.

Driftsikkerhed 24/7
Robotterne kører aldrig, hvor der er mennesker. Hvis et menneske går ind på deres område, stopper alle Blue Bots omgående.

Robotterne kører op til 24 kilometer i timen, og de kan klare ni løft i timen. Og selvom det er en ganske fin arbejdshastighed, er det faktisk langsommere, end når mennesker sidder bag rattet.

-Det, robotterne kan levere, er en driftssikkerhed, og så kan de operere 24/7 – også på tidspunkter, hvor det er mindre attraktivt for mennesker at arbejde. Især sikkerheden er vigtig for os i den sammenhæng, siger Søren Wildau Nielsen.

Blue Bot er bygget, så de med tiden kan køre udelukkende på strøm.

APM Terminals har nu i alt investeret i tre af de selvkørende straddle carriers, som skal køre på Aarhus Havn, og i slutningen af 2023 skal pilotprojektet så vurderes.

-lipe

2/8 2023
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen