Flere selvkørende containerrobotter på havnen i Aarhus

Flere selvkørende containerrobotter på havnen i Aarhus

Efter et par års testkørsler har APM Terminals nu investeret i tre straddle carries, som skal arbejde på containerterminalen. Robotterne er 17 meter høje, udstyret med lidar-sensorer, laserscannere, HD-kameraer og GPS-systemer og de stopper automatisk, hvis der kommer et menneske i nærheden.

-Vi er meget stolte af at være udvalgt til at teste den her generation af Blue Bots, som er baseret på helt ny og innovativ teknologi. De kører blandt andet på præcisions-GPS. Vi har været med til at udvikle dem og give specifikationer, Siger Mikael Gutman, der er Managing Director hos APM Terminals Nordics.

Blue Bots, som robotterne hedder, er selvkørende straddle carriers, og de kører rundt på containerterminalen på Aarhus Havn.

Siden starten af 2021 har en enkelt af slagsen kørt i en kravlegård i området, men nu er APM Terminals tryg ved at slippe flere af de selvkørende containerflyttere løs i kravlegården. Og trygheden er ikke ubegrundet.

-De er baseret på de erfaringer, vi har med den første Blue Bot, som har kørt 800 kilometer og gennemført 6.000 løft uden brud på sikkerheden. Nu er vi ved at udvide området, de kører på, med 65.000 ud af containerterminalens 700.000 samlede kvadratmeter, siger Søren Wildau Nielsen, Deployment Lead på Projektet.

Driftsikkerhed 24/7
Robotterne kører aldrig, hvor der er mennesker. Hvis et menneske går ind på deres område, stopper alle Blue Bots omgående.

Robotterne kører op til 24 kilometer i timen, og de kan klare ni løft i timen. Og selvom det er en ganske fin arbejdshastighed, er det faktisk langsommere, end når mennesker sidder bag rattet.

-Det, robotterne kan levere, er en driftssikkerhed, og så kan de operere 24/7 – også på tidspunkter, hvor det er mindre attraktivt for mennesker at arbejde. Især sikkerheden er vigtig for os i den sammenhæng, siger Søren Wildau Nielsen.

Blue Bot er bygget, så de med tiden kan køre udelukkende på strøm.

APM Terminals har nu i alt investeret i tre af de selvkørende straddle carriers, som skal køre på Aarhus Havn, og i slutningen af 2023 skal pilotprojektet så vurderes.

-lipe

2/8 2023
  • Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    truck ›Håndslag på både nye og brugte maskiner på travl Scantruck-stand under det årlige dyrskue i Roskilde
  • Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    truck ›Allerede rift om den nye 3-serie fra tyske Weycor, som også rummer de første elektriske hjullæssere
  • Ny Toyota Traigo48-serie

    Ny Toyota Traigo48-serie

    truck ›Med 3- og 4-hjulede modeller i forskellige størrelser er Traigo48-serien skræddersyet til at opfylde behovene hos kunder, der kræver alsidighed og produktivitet i forbindelse med læsning, aflæsning, stabling og horisontal transport
  • Scantruck er klar til dyrskuerne

    Scantruck er klar til dyrskuerne

    truck ›Der bliver noget for både land og by, når landets største maskinfirma sætter kursen mod årets dyrskuer. Sæsonen starter i Roskilde, hvor Scantruck igen leverer pladsens højeste flagstang med sin Manitou-rotationsteleskoplæsser der har en løftehøjde på 35 meter
  • N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    truck ›Linde 1251 er et resultat af mange års udviklingsarbejde. Serien opfylder stort set alle tænkelige transportbehov inden for moderne logistik med løftekapaciteter mellem 1,4 og 2,0 ton og tophastighed på 20 km i timen
  • Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    truck ›Smart Retur styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen