Gaffeltruckbranchen mangler mekanikere
Brancheforeningen IFAG slår alarm, fordi der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. En styrket pr-indsats og et øget fokus på at etablere flere praktikpladser for mekanikerlærlingene hos gaffeltruckleverandørerne skal skabe opmærksomhed om jobmulighederne i branchen
Logistik- og produktionsindustrien håndterer til dagligt store godsmængder. På havne og på lagre, i terminaler, hos logistikoperatører og i de producerende virksomheder er der behov for materiel, der effektivt flytter gods. Fra a til b. Fra og til lastbiler, togvogne og skibe. Og ind og ud af reoler og lagerbygninger. Til det benytter man gaffeltruck og lagertruck. Rigtigt mange gaffeltruck. Hvad enten det er paller med gods, lange emner og tunge varer, specielle konstruktioner eller føde- og dagligvarer skal logistikken og den interne transport klappe. Det kræver, at materiellet er i orden, er serviceret og er klar til at yde maksimalt, når det gælder varehåndteringen. En gaffeltruck eller lagertruck, som er beskadiget og holder stille, skaber ikke værdi.
Bryder maskinerne sammen, er det derfor vigtigt, at der er hurtig hjælp at hente fra gaffeltruckleverandørens serviceteam, som har dygtige mekanikere, der rykker ud hurtigt og klarer problemerne.
Pres på serviceafdelingerne
Helt så enkelt er det dog ikke altid. Der er nemlig mangel på mekanikere i branchen. Og derfor har brancheforeningen for importører, fabrikanter og forhandlere af gaffeltruck i Danmark, IFAG, lanceret en kampagne med blandt andet reklamespots i radioen, som skal tiltrække flere mekanikere til branchen.
Formanden for IFAG, Steen Junge, som er salgsdirektør i UniCarriers Denmark, forklarer, at manglen på gaffeltlruckmekanikere skaber stort pres på serviceafdelingerne hos brancheforeningens medlemmer.
- Brancheforeningens serviceafdelinger er afhængige af, at de har et fleksibelt mandskab, som ud over de fastlagte servicetjek kan rykke ud med kort varsel, når det brænder på. Ude i industrien er man afhængige af høj oppetid for materiellet og en hurtig indsats for servicen. Det er jo efterhånden sjældent, at man fragter maskinerne frem og tilbage til leverandørens værksted. Det er både dyrt og tager for lang tid. Maskinerne bliver serviceret og repareret på stedet. Det kræver, at man har dygtige mekanikere til rådighed. Og lige nu mangler vi altså folk til opgaverne, hvilket de mange stillingsopslag rundt om i Danmark er et tydeligt bevis på, siger Steen Junge.
Alsidigt og spændende arbejde
Stort set alle aktører i logistikindustrien, som benytter gaffeltruck og lagertruck til varehåndteringen, har indgået serviceaftaler. Hvad enten man leaser finansielt eller operationelt, korttidslejer eller ejer sit udstyr, ja, så har man ofte tilknyttet en serviceaftale. Den sikrer, at maskinerne bliver serviceret, blandt andet med et årligt lovpligtigt eftersyn. Aftalen sikrer også, at maskinerne bliver repareret, hvis uheldet er ude, og de bliver beskadiget eller bryder sammen.
Branchens mekanikere arbejder i topprofessionelle virksomheder, som laver innovative løsninger, der kræver stor viden og skarpe kompetencer på alle niveauer.
- I det store hele er arbejdet som gaffeltruck- og lagertruckmekaniker både spændende, udfordrende og meget alsidigt. Man har stor frihed samtidig med, at man er virksomhedens ansigt udadtil. Derfor følger der både et stort ansvar og store muligheder for at udvikle egne kompetencer og karrieremuligheder med sådan et job, siger Steen Junge.
Han ser også meget bevidst på, at der er opstået stor efterspørgsel på arbejdskraft.
- Her ti år efter krisen er der kommet rigtig godt gang i vores branche og efterspørgslen på materiel. Det er rigtigt godt for gaffeltruckleverandørerne. Men vi lever også af at levere serviceydelser i topklasse. Derfor har vi en udfordring, som vi nu er gået sammen om at adressere og gøre noget ved.
Flere mekanikere er et must for fremtiden
Som han forklarer, er reklamespots blot et af områderne, hvor man sætter ind.
- Men vi er samtidig også klar over, at vi skal arbejde internt i branchen med problemstillingerne. Vi er nemlig ikke helt gearet til den fødekæde, som uddannelsen af mekanikere er en del af, siger Steen Junge.
Han henviser til, at der kun er få mekanikere i gaffeltruckbranchen, som er uddannet i egne rækker.
- Vi lever højt på, at uddannede mekanikerlærlinge har haft lærlingeplads og efterfølgende fået arbejde i eksempelvis bilindustrien. Mange af dem lægger så senere hen vejen forbi truckvirksomhederne, når de skal prøve noget nyt og spændende. Her skal vi selv ud og lave et opsøgende arbejde. Vi skal ud i både netværk og firmarelationer og andre fora og fortælle om de spændende jobmuligheder for mekanikere i vores branche. Og så skal vi være meget mere fremme i skoene på uddannelsesområdet. Vi bliver nødt til at tilbyde flere praktikpladser til mekanikerlærlingene, så branchen er mere synlig og kendt allerede på det tidlige stadie i makanikeraspiranternes uddannelsesforløb. Det skal alt sammen være med til at skabe interesse for de jobs, vi tilbyder mekanikere og skal samtidig styrke den generelle interesse for vores branche, forklarer Steen Junge.