Global robotsucces fra Fyn runder 500 robotter

Global robotsucces fra Fyn runder 500 robotter

Mobile Industrial Robots på Fyn sprøjter sine selvkørende robotter af sted til industri og hospitaler i stort set hele verden. Nu skal den danske industri også tune sin logistik

Det er blot tre år siden, den allerførste mobile MiR-robot blev leveret fra MiR til Elos Medtech Pinol i Gørløse, og nu er robot nr. 540 netop ved at blive installeret på en fabrik i Rumænien hos den multinationale koncern Flex. I den danske industri er der  fortsat et stort uforløst potentiale for automation af intern transport, som MiR nu også vil realisere.  

Robotbyggerne hos MiR holdt en lille velfortjent kagepause for nogle dage siden. De havde nemlig netop lagt sidste hånd på monteringen af robot nummer 500, og det blev fejret med kage til alle medarbejdere i MiRs hovedkontor i Odense. 

Den globale ekspansion er gået ekstraordinært stærkt med kunder i 35 lande og 5 lokale MiR-kontorer i Barcelona, New York, Shanghai,  Singapore og Dortmund. MiR har alene for i år et ambitiøst mål om at opnå 300 procents vækst. Opskriften på den vilde vækst er at turde at satse ægte globalt lige fra starten.

- I robotindustrien nytter det ingenting med 'forsigtigper-modellen', hvor  man først opdyrker hjemmemarkedet og dernæst så nabolandene, og så nænsomt videre til andre kontinenter. Den teknologiske udvikling stormer sådan fremad, at du skal satse ambitiøst og skabe volumen for at bevare en frontløberposition på det globale marked. De multinationale producenter med fabrikker i mange lande forventer, at vi kan levere global service og support. Nu er det dog også på tide med en mere målrettet satsning på hjemmemarkedet, vurderer Thomas Visti, CEO i MiR og uddyber:

- Det er helt naturligt, at hovedparten af vores robotter bliver købt af producenter i den multinationale industri med et indlysende behov for at automatisere den interne transport i deres store fabrikker. Men potentialet for at optimere med mobile robotter findes i høj grad også her i Skandinavien, hvor vi med vores relativt høje lønniveau skal være endnu mere effektive end lavlønsområder for at sikre konkurrenceevnen på det globale marked, påpeger Thomas Visti.

Robotflåde afløser transportbånd
En af de danske virksomheder, der var hurtig til at se potentialet i MiRs teknologi i brug, er målerproducenten Kamstrup. Her har MiR-robotterne udmanøvreret de traditionelle transportbånd i en hal, hvor halvfabrikata og færdig emner skal transporteres mellem produktionslinjer og robotceller.

En flåde af MiR-robotter er døgnet rundt omstillingsparate bindeled mellem cellerne. Selvom et transportbånd koster omkring det halve af en MiR-robot, betyder værdien af fleksibiliteten, at det bedst betaler sig for Kamstrup at anvende MiRs effektive robotter.  Den fuldautomatiserede og fleksible løsning sikrer nemlig, at produktionskapaciteten udnyttes maksimalt.

I Sverige har flere af de store spillere også for længst taget MiR-robotterne til sig: De automatiserer den interne logistik hos blandt andet Volvo, Ericsson og Scania.

Tiltrækker erfaren industriprofil

Rent praktisk er det dog i sagens natur vanskeligt for nøglepersonerne i MiR at være nærværende både ude i den store verden og herhjemme i Skandinavien. Derfor har MiR netop ansat en stærk industri-profil til at øge penetrationen af MiR-robotter her i Danmark samt i Norge, Sverige, England og Irland. MiRs nye Jakob Bebe kommer fra en tilsvarende stilling hos Cotes og har før da været  hos Vestas. Efter få uger i jobbet er Jakob Bebe særdeles begejstret ved perspektiverne på hans nye arbejdsplads:

- Allerede her i de første uger i mit nye job har der været rigtig mange kunder og forhandlere i både industri og hospitalssektor, der helt uopfordret kontakter mig for at få et møde. Det er virkelig opløftende, at interessen også kommer helt af sig selv, for det vidner om, at der rent faktisk ER en kraftigt voksende interesse for at automatisere intern transport både her i Skandinavien og i Storbritannien. Der er stor rift om kvalificeret arbejdskraft både i industrien og sundhedssektoren, og det giver god mening at frigøre uddannet arbejdskraft fra at skubbe en rullevogn fra a til b" til mere værdiskabende opgaver", siger Jakob Bebe.

Han ser frem til at præsentere MiRs nye og stærkere robot, den trestjernede produktnyhed MiR200 for den skandinaviske industri på stand L9300 på hi Tech & Industry Scandinavia i Herning 3.-5. oktober. Helt konkret er nyttelasten fordoblet til 200 kg og trækkapaciteten til 500 kg, og MiR er desuden udstyret med ESD-certifikat og dermed også velegnet til anvendelse i forbindelse med elektronikmontage.

- Fleksibiliteten og anvendelsesmulighederne er øget, og dermed er tilbagebetalingstiden blevet endnu kortere. MiR200 rummer væsentlige forbedringer af brugergrænsefladen, der letter programmeringen. Alt dette har markedet kvitteret for, da salget af MiR200-robotter allerede 5 måneder efter den globale lancering i april kan hamle op med salget af MiR100-modellen i volumen", fortæller Jakob Bebe. 

På hi-messen kommer både MiR100- og MiR200-robotter til at rulle rundt på en 100 kvadratmeter stor stand og vise deres mange features, ligesom der også er mulighed for at besøge Kamstrup, og se, hvordan virksomheden har automatiseret sit produktionsflow med en flåde af MiR-robotter. 

-lipe

 

26/9 2017
  • Hyster er tilbage i Danmark

    Hyster er tilbage i Danmark

    truck ›Tektra blev i sommeren 2025 udnævnt til officiel Hyster-forhandler. Hos Hyster ser man frem til samarbejdet, der skal styrke material handling-brandet i Danmark
  • Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    truck ›Der er både søkøer og foder på gaflerne i Duisburg Zoo, som har et godt samarbejde med Clark. Fornylig afprøvede man en elektrisk gaffeltruck fra Crossover-serien
  • Lader op til flere el-lastbiler

    Lader op til flere el-lastbiler

    truck ›Dansk Retursystem udvider brugen af el-lastbiler til indsamling af pantede flasker og dåser. Det kræver udbygning af ladeinfrastrukturen. OK er på vej med flere ladestandere
  • Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    truck ›Den nye B16-20-NT-serie er den første 3-hjulede gaffeltruck fra Bobcat, der udelukkende er baseret på den nyeste lithium-ion-teknologi
  • Stor rift om stande til Agromek 2026

    Stor rift om stande til Agromek 2026

    truck ›Med akkurat ét år til Agromek 2026 går salget af stande over al forventning, og Nordeuropas største landbrugsmesse tegner dermed igen til at blive en succes.
  • Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    truck ›Terberg RT253EV er verdens første elektriske firehjulstrukne RoRo-terminaltraktor. Udviklet til de mest krævende opgaver i havne, til færger og tung industri repræsenterer maskinen næste skridt i den grønne omstilling
  • Skræddersyet til vintertjeneste

    Skræddersyet til vintertjeneste

    truck ›Snevagten A/S som leverer snerydning og saltning til erhvervslivet, har investeret i fire nye, specialbyggede ISUZU pickup-trucks til den forestående sæson
  • Komatsu tager førertrøjen på

    Komatsu tager førertrøjen på

    truck ›Den nyeste version af Komatsus intelligente maskinstyring gør arbejdet lettere, hurtigere og mere økonomisk