NC Nielsen
Tager nye pakkebure i brug

Tager nye pakkebure i brug

DT Rullecontainer har leveret 700 foldebare pakkebure til pakkedistributøren, Bring. De robuste bure er udviklet specielt med henblik på at spare plads i forbindelse med returforsendelse af de tomme bure. Burene blev taget i brug kort før jul på pakkedistributørens terminal i Taulov

Af Hans Windeløv

Der bliver transporteret rigtig meget luft i forbindelse med, at man kører tomme bure frem og tilbage mellem forskellige destinationer.

Og tomme bure fylder godt i landskabet på distributionscentrene, når de ikke bliver brugt. Hos pakkedistributøren Bring har det derfor været helt oplagt at se på, om pakkebure med et smartere design kan spare plads i både lastbilerne, på distributionscentrene og ude hos kunderne, når de er tomme, holder i venteposition, og når de bliver transporteret retur til distributøren.

- Derfor henvendte Bring sig hos os for at høre, om vi havde mod på at løse opgaven med at designe og konstruere et robust og pladsbesparende pakkebur.

Sådan siger Martin Nielsen. Han er direktør i Horsensbaserede DT Rullecontainer, som laver pakkebure, rullecontainere, paller, kasser og andet udstyr til distributører, logistikindustrien og detailhandelen.

Flere bure med retur
DT Rullecontainer udviklede et foldebart pakkebur, hvor selve buret er placeret oven på en bærende A-ramme.

Når man klapper bunden af buret op, er det muligt, nemt og hurtigt at folde forsiden og den forreste del af burets to sider, så de samlet står på tværs på den bagerste del af buret.

Dermed bliver det muligt at køre burene ind i hinanden efter indkøbsvognprincippet. Det sparer en masse plads. I lastbiler, hvor man har plads til 33 fulde pakkebure, er det muligt at tage 75 tomme pakkebure med retur, når burene er foldet.

- Med effektiv planlægning betyder det, at man kan effektivisere logistikken. Puljer man de tomme bure i forbindelse med afhentningen, kan man reducere kørselsbehovet, fordi man altså kan køre med langt flere bure end tidligere. Det minimerer både kørselsomkostningerne og CO2-udledningen, siger Martin Nielsen.

’Fortæl os hvad I kan’
DT Rullecontainer har 40 års erfaring som leverandør af løsninger til logistikindustrien, detailhandelen og andre steder, hvor man har behov for intern håndtering af varer og transport og distribution af dem.

Det er tyske Feil Rolltainer producerer pakkeburene og rullecontainerne på baggrund af de løsninger, DT Rullecontainer har udviklet og designet enten selv eller i samarbejde med kunderne.

Ofte kommer kunderne med et oplæg, en ide eller nogle konkrete retningslinjer til DT Rullecontainer, som man skal forholde sig til. Det har dog ikke helt været tilfældet med opgaven, som Bring bragte til torvs. 

- Selvom vi ikke har samarbejdet med Bring tidligere, lød indgangsreplikken ved deres henvendelse om de nye pakkebure nærmest lidt i stil med: ’Fortæl og vis os, hvad I kan, så finder vi ud af det’. Og det var altså mere eller mindre det, der skete.

- Efter få møder og en indledende dialog, som blandt andet handlede om krav til materiellets holdbarhed og pladsbesparelserne ved returkørslen af de tomme bure, gik vi i gang med at designe og tegne. Det blev godtaget, og efter nogle mindre rettelser af prototypen, endte det med pakkeburet, som vi har leveret 700 styks af, siger Martin Nielsen.

Knubs og kraftfuld kørsel
Rullecontaineren er udført i galvaniseret stål, som er forsynet med en coating, hvilket garanterer meget lang levetid.

Pakkeburene er konstrueret med en solid A-formet køreramme, som tåler de knubs, rullecontainere og pakkebure bliver udsat for under gods- og varehåndteringen på både terminaler og i lastbiler.

Derudover er de forsynet med Heavy-Duty hjul. Pakkeburet vejer 100 kilo og konstruktionen sørger for, at man kan laste burene med pakker med en samlet vægt på op til 1800 kilo.  

Martin Nielsen, direktør i DT Rullecontainer.

- Stigende godsmængder og øget pres på distributørerne for hurtig levering betyder, at der er fart på processerne på terminaler og distributionscentre. Ofte benytter man gaffeltruck til at flytte de lastede rullecontainere, ligesom man anvender el-hunde til at køre tomme bure over længere afstande.

- Derfor skal de altså kunne holde til kraftfuld kørsel og til de knubs, det medfører, når man puffer dem på plads i A-rammen, når man parkerer dem eller fylder lastbilerne med dem, siger Martin Nielsen.

I første omgang har Bring bestilt de 700 rullecontainere, som allerede er leveret. Distributøren og DT Rullecontainer har dog haft en meget positiv dialog i hele forløbet, og Martin Nielsen forklarer, at DT Rullecontainer er klar til yderligere ordrer, hvis behovet hos distributøren er der.  

- De 700 rullecontainere udgør jo kun en lille del af Brings samlede flåde af pakkebure. Med udsigten til de pladsbesparelser, løsningen giver både under kørsel og på distributionscentrene, er vi åbne over for at forlænge samarbejdet, siger Martin Nielsen. 

19/4 2022
  • Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    truck ›Sikkerhed for medarbejderne er afgørende i et travlt lagermiljø, hvor der stilles krav om både hurtig, effektiv og præcis varetransport. Netop sikkerheden er i fokus hos Linde, der lige nu lancerer en række innovative palleløftere, stablere og dobbeltstablere med en særligt beskyttet platform og nye sikkerhedsfeatures
  • Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    truck ›Det er vigtigt at Normals lager i Hedensted fungerer optimalt i alle arbejdstimer. For at tingene hurtigt kan blive fikset har virksomheden derfor anskaffet en Manitou 170AETJ bomlift og to PB Platforms saxlifte
  • DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   
  • Technicon og Toyota indgår samarbejde   

    Technicon og Toyota indgår samarbejde  

    truck ›Ved at forene deres styrker i et tæt samarbejde vil Technicon og Toyota Material Handling Danmark tilbyde danske industrikunder endnu flere brugertilpassede og skalerbare løsninger inden for materialehåndtering
  • LogiMAT når nye højder

    LogiMAT når nye højder

    truck ›Den internationale messe for intralogistikløsninger og processtyring, LogiMAT 2024 er overstået og bød på fremgang på tværs af flere nøgletal
  • Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    truck ›Når Linde-nyhederne dukker op i begyndelsen af 2024 er der ifølge N.C. Nielsen tale om et væld af teknologiske landvindinger, der kan forfine intralogistikken og gøre livet lettere for medarbejdere, der bruger teknologien i hverdagen
  • To nye Manitou til P. Olesen   

    To nye Manitou til P. Olesen  

    truck ›Det familiedrevne nedbrydningsfirma P. Olesen og Sønner har netop investeret i to Manitou rotationsteleskoplæssere, hvoraf den ene kan køres direkte fra kurven. - Arbejdet er gjort lettere, fortæller direktøren
  • Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    truck ›Efter nogle år med stigende efterspørgsel på gaffeltruck herhjemme og i Europa er ordrevolumen nu tilbage på det ’normale’ niveau. Det viser tal fra European Materials Handling Federation, FEM. Formand i IFAG, Troels Christensen kommenterer tallene