NC Nielsen
Tager nye pakkebure i brug

Tager nye pakkebure i brug

DT Rullecontainer har leveret 700 foldebare pakkebure til pakkedistributøren, Bring. De robuste bure er udviklet specielt med henblik på at spare plads i forbindelse med returforsendelse af de tomme bure. Burene blev taget i brug kort før jul på pakkedistributørens terminal i Taulov

Af Hans Windeløv

Der bliver transporteret rigtig meget luft i forbindelse med, at man kører tomme bure frem og tilbage mellem forskellige destinationer.

Og tomme bure fylder godt i landskabet på distributionscentrene, når de ikke bliver brugt. Hos pakkedistributøren Bring har det derfor været helt oplagt at se på, om pakkebure med et smartere design kan spare plads i både lastbilerne, på distributionscentrene og ude hos kunderne, når de er tomme, holder i venteposition, og når de bliver transporteret retur til distributøren.

- Derfor henvendte Bring sig hos os for at høre, om vi havde mod på at løse opgaven med at designe og konstruere et robust og pladsbesparende pakkebur.

Sådan siger Martin Nielsen. Han er direktør i Horsensbaserede DT Rullecontainer, som laver pakkebure, rullecontainere, paller, kasser og andet udstyr til distributører, logistikindustrien og detailhandelen.

Flere bure med retur
DT Rullecontainer udviklede et foldebart pakkebur, hvor selve buret er placeret oven på en bærende A-ramme.

Når man klapper bunden af buret op, er det muligt, nemt og hurtigt at folde forsiden og den forreste del af burets to sider, så de samlet står på tværs på den bagerste del af buret.

Dermed bliver det muligt at køre burene ind i hinanden efter indkøbsvognprincippet. Det sparer en masse plads. I lastbiler, hvor man har plads til 33 fulde pakkebure, er det muligt at tage 75 tomme pakkebure med retur, når burene er foldet.

- Med effektiv planlægning betyder det, at man kan effektivisere logistikken. Puljer man de tomme bure i forbindelse med afhentningen, kan man reducere kørselsbehovet, fordi man altså kan køre med langt flere bure end tidligere. Det minimerer både kørselsomkostningerne og CO2-udledningen, siger Martin Nielsen.

’Fortæl os hvad I kan’
DT Rullecontainer har 40 års erfaring som leverandør af løsninger til logistikindustrien, detailhandelen og andre steder, hvor man har behov for intern håndtering af varer og transport og distribution af dem.

Det er tyske Feil Rolltainer producerer pakkeburene og rullecontainerne på baggrund af de løsninger, DT Rullecontainer har udviklet og designet enten selv eller i samarbejde med kunderne.

Ofte kommer kunderne med et oplæg, en ide eller nogle konkrete retningslinjer til DT Rullecontainer, som man skal forholde sig til. Det har dog ikke helt været tilfældet med opgaven, som Bring bragte til torvs. 

- Selvom vi ikke har samarbejdet med Bring tidligere, lød indgangsreplikken ved deres henvendelse om de nye pakkebure nærmest lidt i stil med: ’Fortæl og vis os, hvad I kan, så finder vi ud af det’. Og det var altså mere eller mindre det, der skete.

- Efter få møder og en indledende dialog, som blandt andet handlede om krav til materiellets holdbarhed og pladsbesparelserne ved returkørslen af de tomme bure, gik vi i gang med at designe og tegne. Det blev godtaget, og efter nogle mindre rettelser af prototypen, endte det med pakkeburet, som vi har leveret 700 styks af, siger Martin Nielsen.

Knubs og kraftfuld kørsel
Rullecontaineren er udført i galvaniseret stål, som er forsynet med en coating, hvilket garanterer meget lang levetid.

Pakkeburene er konstrueret med en solid A-formet køreramme, som tåler de knubs, rullecontainere og pakkebure bliver udsat for under gods- og varehåndteringen på både terminaler og i lastbiler.

Derudover er de forsynet med Heavy-Duty hjul. Pakkeburet vejer 100 kilo og konstruktionen sørger for, at man kan laste burene med pakker med en samlet vægt på op til 1800 kilo.  

Martin Nielsen, direktør i DT Rullecontainer.

- Stigende godsmængder og øget pres på distributørerne for hurtig levering betyder, at der er fart på processerne på terminaler og distributionscentre. Ofte benytter man gaffeltruck til at flytte de lastede rullecontainere, ligesom man anvender el-hunde til at køre tomme bure over længere afstande.

- Derfor skal de altså kunne holde til kraftfuld kørsel og til de knubs, det medfører, når man puffer dem på plads i A-rammen, når man parkerer dem eller fylder lastbilerne med dem, siger Martin Nielsen.

I første omgang har Bring bestilt de 700 rullecontainere, som allerede er leveret. Distributøren og DT Rullecontainer har dog haft en meget positiv dialog i hele forløbet, og Martin Nielsen forklarer, at DT Rullecontainer er klar til yderligere ordrer, hvis behovet hos distributøren er der.  

- De 700 rullecontainere udgør jo kun en lille del af Brings samlede flåde af pakkebure. Med udsigten til de pladsbesparelser, løsningen giver både under kørsel og på distributionscentrene, er vi åbne over for at forlænge samarbejdet, siger Martin Nielsen. 

19/4 2022
  • Mitsubishi Essential-serien sætter nye standarder

    Mitsubishi Essential-serien sætter nye standarder

    truck ›Mitsubishi Forklift Trucks introducerer Essential serien – en ny, budgetvenlig serie af lagerprodukter, der er designet til lav- og mellemintensiv drift på tværs af forskellige anvendelsesområder
  • Kompakt palleløfter til indendørs brug

    Kompakt palleløfter til indendørs brug

    truck ›Baoli lancerer den nye palleløfter KBP 14-20, med Li-Ion-batterier, der gør håndtering af materialer over korte afstande nem og enkel
  • Doosan Bobcats anlæg i Belgien har fået en overhaling

    Doosan Bobcats anlæg i Belgien har fået en overhaling

    truck ›Opgraderingen af Doosan Bobcat Material Handlings faciliteter i Sint-Niklaas i Belgien betyder optimale forhold for inspektion og kundespecifik klargøring af de gaffeltruck som kommer fra fabrikken i Korea
  • Stort Agromek-besøg gav stort Scantruck-salg

    Stort Agromek-besøg gav stort Scantruck-salg

    truck ›Både Manitou- og Komatsu-maskiner solgt direkte på udstillingen – nu skal der følges op på masser af kontakter
  • Linde skaber ny generation af gaffeltruck

    Linde skaber ny generation af gaffeltruck

    truck ›Hvordan løfter man et teknologisk niveau, der i forvejen er højt og har bevist sit værd i mange år? Nu er Linde kommet med et svar på spørgsmålet, da de netop har introduceret en ny serie af elektriske gaffeltruck til de globale markeder. Så velkommen til Linde 1251 elektriske gaffeltruck
  • Motion plastics- specialisten lancerer sin egen, mobile robot

    Motion plastics- specialisten lancerer sin egen, mobile robot

    truck ›ReBeL Move er navnet på det autonome logistikkøretøj, som tyske igus præsenterer. Det kan transportere små enheder med en nyttelast på op til 35 kg og sættes ifølge producenten i drift lige så hurtigt som en robotplæneklipper
  • Etikettering af kasser på to sider i samme linje

    Etikettering af kasser på to sider i samme linje

    truck ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje. Teknikken effektiviserer både etiketteringen og identifikationen ved stabling
  • Præcis indgang i smalgangslageret

    Præcis indgang i smalgangslageret

    truck ›Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer