NC Nielsen
Truckmarkedet er tilbage ved normalen

Truckmarkedet er tilbage ved normalen

Efter nogle år med stigende efterspørgsel på gaffeltruck herhjemme og i Europa er ordrevolumen nu tilbage på det ’normale’ niveau. Det viser tal fra European Materials Handling Federation, FEM. Formand i IFAG, Troels Christensen kommenterer tallene

Af Hans Windeløv

Efterspørgslen på gaffeltruck og warehousemateriel var historisk høj i Danmark i perioden fra maj måned 2021 til samme tidspunkt i 2022. Her blev der afgivet ordrer på godt 11.000 enheder hos producenterne.

Samtidig var 2022 også et historisk godt år, idet der i Danmark blev afgivet lidt mere en 9000 ordrer på gaffeltruck- og warehousemateriel.

Stigningen i ordrer tilskriver formanden for Brancheforeningen for Importører, Fabrikanter samt Forhandlere af Gaffeltruck i Danmark, IFAG, Troels Christensen, det opsving, som fulgte i kølvandet på corona-krisen.  

- Man kan sige, at efterslæbet i truckinvesteringer forårsaget af krisen blev hentet hjem i årene efter. Behovet for nye truck førte faktisk til en overophedning af markedet.

- Stigende inflation, råvaremangel, mangel på arbejdskraft i flere led hos producenter og underleverandører og deraf følgende længere leveringstider fik dog bremset væksten.

- Fra slutningen af 2022 og frem til i september 2023 viser FEM-tallene, at bevægelserne på truckmarkedet herhjemme ser ud, som de gjorde før corona-krisen.

- Dermed er vi tilbage på et niveau med ordrer på 6-7000 enheder om året. Det er tal, de seneste prognoser for de sidste tre måneder af 2023 bakker op.

- Det er tal, som ikke afviger meget fra de volumener, vi så i årene før corona-krisen, siger Troels Christensen.

En kundedrevet omstilling
Ud over at tallene siger noget om det samlede antal ordrer, fortæller de også, at der nu er kommet fart på den grønne omstilling i logistikindustrien.  

Formand for Brancheforeningen for Importører, Fabrikanter samt Forhandlere af Gaffeltruck i Danmark, IFAG, Troels Christensen.

- Stamkunderne til lagertruck i 2- til 3-ton klassen er stort set alle konverteret til el-truck. Der bliver stadig solgt enkelte dieseltruck i klassen, og teknologien er ikke udfaset blandt proucenterne.

- Men skiftet fra forbrændingsmotorer til gaffeltruck med elektrisk motorkraft har været massivt de seneste par år. Det er simpelthen en kundedrevet omstilling, som sætter dagsordenen, siger Troels Christensen.

Han kommer ind på, at der er øget bevågenhed om, at virksomheder lever op til deres miljøansvar med hensyn til at minimere CO2-udledningen, eksempelvis som det er beskrevet i FN’s verdensmål.

- Virksomhederne er udmærket klar over, at der bliver holdt øje med deres indsats for at minimere miljøpåvirkningen. Lever man ikke op til regler og grænseværdier, risikerer man at blive valgt fra som leverandør og samarbejdspartner.

- Virksomhederne ønsker i stigende grad at leve op til reglerne og at kunne dokumentere det. Det betyder, at man vil sikre sig, at investeringer i truck også bidrager til at gøre ens virksomhed mere bæredygtig, end den var tidligere, siger Troels Christensen.

Logistikindustrien holder for
Troels Christensen kommer ind på, at det først og fremmest er gaffeltruckserier med kapacitet op til tre ton, som holder for i den grønne omstilling.

Dermed er det i høj grad også aktørerne i logistikindustrien og detailhandelen, som er drivkraften i at skifte diesel- og gastruck ud med eldrevne maskiner.

- Det er i disse segmenter, volumenmarkedet for truckflåder på to til tre ton befinder sig i Danmark. Og det er faktisk det, som også er årsagen til de store udsving i truckvolumenerne herhjemme.

- Samfundsøkonomien kommer jo også til udtryk i de varemængder, som bliver håndteret på lageret. Kriser med stigende inflation, krig og problemer med vareforsyningen dæmper traditionelt borgernes forbrug.

- Det afspejler sig også i trucksalget. Det er mere volatilt i Danmark end i mange andre europæiske lande, hvor de mange store spillere i de tungere industrier står for en mere stabil tilgang af truckserier med større kapacitet, siger Troels Christensen.

Der bliver dog også solgt eltruck med kapacitet på op til otte ton eller mere i Danmark. Og producenterne leverer også eltruck i 12-, 16- og 20-tonklassen.

- Men her er der ikke de helt store volumener på spil i Danmark, siger Troels Christensen.

 

22/3 2024
  • Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    truck ›Kim Ebbe Jakobsen fra Odense skal være med til yderligere at styrke den kommercielle profil hos markedets førende leverandør af AutoStore-robotlageranlæg i et marked med voksende efterspørgsel på lagerautomation og softwareløsninger
  • Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    truck ›Sikkerhed for medarbejderne er afgørende i et travlt lagermiljø, hvor der stilles krav om både hurtig, effektiv og præcis varetransport. Netop sikkerheden er i fokus hos Linde, der lige nu lancerer en række innovative palleløftere, stablere og dobbeltstablere med en særligt beskyttet platform og nye sikkerhedsfeatures
  • Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    truck ›Det er vigtigt at Normals lager i Hedensted fungerer optimalt i alle arbejdstimer. For at tingene hurtigt kan blive fikset har virksomheden derfor anskaffet en Manitou 170AETJ bomlift og to PB Platforms saxlifte
  • DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   
  • Technicon og Toyota indgår samarbejde   

    Technicon og Toyota indgår samarbejde  

    truck ›Ved at forene deres styrker i et tæt samarbejde vil Technicon og Toyota Material Handling Danmark tilbyde danske industrikunder endnu flere brugertilpassede og skalerbare løsninger inden for materialehåndtering
  • LogiMAT når nye højder

    LogiMAT når nye højder

    truck ›Den internationale messe for intralogistikløsninger og processtyring, LogiMAT 2024 er overstået og bød på fremgang på tværs af flere nøgletal
  • Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    truck ›Når Linde-nyhederne dukker op i begyndelsen af 2024 er der ifølge N.C. Nielsen tale om et væld af teknologiske landvindinger, der kan forfine intralogistikken og gøre livet lettere for medarbejdere, der bruger teknologien i hverdagen
  • To nye Manitou til P. Olesen   

    To nye Manitou til P. Olesen  

    truck ›Det familiedrevne nedbrydningsfirma P. Olesen og Sønner har netop investeret i to Manitou rotationsteleskoplæssere, hvoraf den ene kan køres direkte fra kurven. - Arbejdet er gjort lettere, fortæller direktøren