NC Nielsen
NC Nielsen
Truckmarkedet er tilbage ved normalen

Truckmarkedet er tilbage ved normalen

Efter nogle år med stigende efterspørgsel på gaffeltruck herhjemme og i Europa er ordrevolumen nu tilbage på det ’normale’ niveau. Det viser tal fra European Materials Handling Federation, FEM. Formand i IFAG, Troels Christensen kommenterer tallene

Af Hans Windeløv

Efterspørgslen på gaffeltruck og warehousemateriel var historisk høj i Danmark i perioden fra maj måned 2021 til samme tidspunkt i 2022. Her blev der afgivet ordrer på godt 11.000 enheder hos producenterne.

Samtidig var 2022 også et historisk godt år, idet der i Danmark blev afgivet lidt mere en 9000 ordrer på gaffeltruck- og warehousemateriel.

Stigningen i ordrer tilskriver formanden for Brancheforeningen for Importører, Fabrikanter samt Forhandlere af Gaffeltruck i Danmark, IFAG, Troels Christensen, det opsving, som fulgte i kølvandet på corona-krisen.  

- Man kan sige, at efterslæbet i truckinvesteringer forårsaget af krisen blev hentet hjem i årene efter. Behovet for nye truck førte faktisk til en overophedning af markedet.

- Stigende inflation, råvaremangel, mangel på arbejdskraft i flere led hos producenter og underleverandører og deraf følgende længere leveringstider fik dog bremset væksten.

- Fra slutningen af 2022 og frem til i september 2023 viser FEM-tallene, at bevægelserne på truckmarkedet herhjemme ser ud, som de gjorde før corona-krisen.

- Dermed er vi tilbage på et niveau med ordrer på 6-7000 enheder om året. Det er tal, de seneste prognoser for de sidste tre måneder af 2023 bakker op.

- Det er tal, som ikke afviger meget fra de volumener, vi så i årene før corona-krisen, siger Troels Christensen.

En kundedrevet omstilling
Ud over at tallene siger noget om det samlede antal ordrer, fortæller de også, at der nu er kommet fart på den grønne omstilling i logistikindustrien.  

Formand for Brancheforeningen for Importører, Fabrikanter samt Forhandlere af Gaffeltruck i Danmark, IFAG, Troels Christensen.

- Stamkunderne til lagertruck i 2- til 3-ton klassen er stort set alle konverteret til el-truck. Der bliver stadig solgt enkelte dieseltruck i klassen, og teknologien er ikke udfaset blandt proucenterne.

- Men skiftet fra forbrændingsmotorer til gaffeltruck med elektrisk motorkraft har været massivt de seneste par år. Det er simpelthen en kundedrevet omstilling, som sætter dagsordenen, siger Troels Christensen.

Han kommer ind på, at der er øget bevågenhed om, at virksomheder lever op til deres miljøansvar med hensyn til at minimere CO2-udledningen, eksempelvis som det er beskrevet i FN’s verdensmål.

- Virksomhederne er udmærket klar over, at der bliver holdt øje med deres indsats for at minimere miljøpåvirkningen. Lever man ikke op til regler og grænseværdier, risikerer man at blive valgt fra som leverandør og samarbejdspartner.

- Virksomhederne ønsker i stigende grad at leve op til reglerne og at kunne dokumentere det. Det betyder, at man vil sikre sig, at investeringer i truck også bidrager til at gøre ens virksomhed mere bæredygtig, end den var tidligere, siger Troels Christensen.

Logistikindustrien holder for
Troels Christensen kommer ind på, at det først og fremmest er gaffeltruckserier med kapacitet op til tre ton, som holder for i den grønne omstilling.

Dermed er det i høj grad også aktørerne i logistikindustrien og detailhandelen, som er drivkraften i at skifte diesel- og gastruck ud med eldrevne maskiner.

- Det er i disse segmenter, volumenmarkedet for truckflåder på to til tre ton befinder sig i Danmark. Og det er faktisk det, som også er årsagen til de store udsving i truckvolumenerne herhjemme.

- Samfundsøkonomien kommer jo også til udtryk i de varemængder, som bliver håndteret på lageret. Kriser med stigende inflation, krig og problemer med vareforsyningen dæmper traditionelt borgernes forbrug.

- Det afspejler sig også i trucksalget. Det er mere volatilt i Danmark end i mange andre europæiske lande, hvor de mange store spillere i de tungere industrier står for en mere stabil tilgang af truckserier med større kapacitet, siger Troels Christensen.

Der bliver dog også solgt eltruck med kapacitet på op til otte ton eller mere i Danmark. Og producenterne leverer også eltruck i 12-, 16- og 20-tonklassen.

- Men her er der ikke de helt store volumener på spil i Danmark, siger Troels Christensen.

 

22/3 2024
  • Lagertruck og Lithium-Ion-batterier fra Bobcat

    Lagertruck og Lithium-Ion-batterier fra Bobcat

    truck ›Nye serier af Lithium Ion-batterier og en ny serie af klasse 3-lagertruck er blandt nyhederne, som Bobcat præsenterer i disse dage på sin stand på intralogistikmessen LogiMAT 2025 i Stuttgart
  • AeroBot kåret som Best Product på LogiMAT 2025

    AeroBot kåret som Best Product på LogiMAT 2025

    truck ›KNAPP vinder Best Product-prisen på årets LogiMAT for sin seneste innovation, AeroBot-systemet. Det automatiserede lagrings- og hentningssystem er udviklet til bygninger i standard-højder, og så er det blevet vist på intralogistikmessen LogiMAT i Stuttgart
  • Interroll sætter MCP Play i spil

    Interroll sætter MCP Play i spil

    truck ›Interroll lancerer MCP Play, der gør det enklere og hurtigere at implementere interne transportløsninger, og gør det muligt at drifte dem mere omkostnings- og energieffektivt. LogiMAT 2025 lægger lokaler til premieren
  • Ny adapter forenkler integration af robotter

    Ny adapter forenkler integration af robotter

    truck ›Ny VDA 5050-adapter sikrer smidig integration af Mirs mobile robotter i lagerbygninger, distributionscentre og produktion
  • Specialudstyr giver sikker transport af flasker i genbrugskasser

    Specialudstyr giver sikker transport af flasker i genbrugskasser

    truck ›Tyske KHS og PGM Motion har til en drikkevareproducent i Mexico udviklet en automatiseret pakkelinje, der er så præcis og skånsom, at producenten kan bruge papkasser i stedet for plastbeholdere som transportemballage
  • Den perfekte arbejdsmakker

    Den perfekte arbejdsmakker

    truck ›Heino Ebbesen, indehaver af Ebbesens Entreprise, har investeret i en bæltelift, som har gjort en stor forskel i det daglige arbejde, når han fælder træer i vanskeligt terræn
  • Farvel med manér

    Farvel med manér

    truck ›Gaffeltrucks og porte til industrien har udgjort en stor del af virksomhedsejeren og -lederen, Peter Leths liv. Torsdag den 27. februar markerede den nyligt pensionerede ildsjæl, at hans engagement i virksomheden, Tektra er et overstået kapitel
  • OMRON samarbejder med Wiferion om trådløs opladning af robotter

    OMRON samarbejder med Wiferion om trådløs opladning af robotter

    truck ›OMRONS serie af autonome, mobile robotter kan fremover udstyres med kontaktløs opladningsteknologi fra tyske Wiferion. Det vil nedbringe behovet for opladningspauser og dermed øge effektiviteten for robotterne