NC Nielsen
Truckmarkedet er tilbage ved normalen

Truckmarkedet er tilbage ved normalen

Efter nogle år med stigende efterspørgsel på gaffeltruck herhjemme og i Europa er ordrevolumen nu tilbage på det ’normale’ niveau. Det viser tal fra European Materials Handling Federation, FEM. Formand i IFAG, Troels Christensen kommenterer tallene

Af Hans Windeløv

Efterspørgslen på gaffeltruck og warehousemateriel var historisk høj i Danmark i perioden fra maj måned 2021 til samme tidspunkt i 2022. Her blev der afgivet ordrer på godt 11.000 enheder hos producenterne.

Samtidig var 2022 også et historisk godt år, idet der i Danmark blev afgivet lidt mere en 9000 ordrer på gaffeltruck- og warehousemateriel.

Stigningen i ordrer tilskriver formanden for Brancheforeningen for Importører, Fabrikanter samt Forhandlere af Gaffeltruck i Danmark, IFAG, Troels Christensen, det opsving, som fulgte i kølvandet på corona-krisen.  

- Man kan sige, at efterslæbet i truckinvesteringer forårsaget af krisen blev hentet hjem i årene efter. Behovet for nye truck førte faktisk til en overophedning af markedet.

- Stigende inflation, råvaremangel, mangel på arbejdskraft i flere led hos producenter og underleverandører og deraf følgende længere leveringstider fik dog bremset væksten.

- Fra slutningen af 2022 og frem til i september 2023 viser FEM-tallene, at bevægelserne på truckmarkedet herhjemme ser ud, som de gjorde før corona-krisen.

- Dermed er vi tilbage på et niveau med ordrer på 6-7000 enheder om året. Det er tal, de seneste prognoser for de sidste tre måneder af 2023 bakker op.

- Det er tal, som ikke afviger meget fra de volumener, vi så i årene før corona-krisen, siger Troels Christensen.

En kundedrevet omstilling
Ud over at tallene siger noget om det samlede antal ordrer, fortæller de også, at der nu er kommet fart på den grønne omstilling i logistikindustrien.  

Formand for Brancheforeningen for Importører, Fabrikanter samt Forhandlere af Gaffeltruck i Danmark, IFAG, Troels Christensen.

- Stamkunderne til lagertruck i 2- til 3-ton klassen er stort set alle konverteret til el-truck. Der bliver stadig solgt enkelte dieseltruck i klassen, og teknologien er ikke udfaset blandt proucenterne.

- Men skiftet fra forbrændingsmotorer til gaffeltruck med elektrisk motorkraft har været massivt de seneste par år. Det er simpelthen en kundedrevet omstilling, som sætter dagsordenen, siger Troels Christensen.

Han kommer ind på, at der er øget bevågenhed om, at virksomheder lever op til deres miljøansvar med hensyn til at minimere CO2-udledningen, eksempelvis som det er beskrevet i FN’s verdensmål.

- Virksomhederne er udmærket klar over, at der bliver holdt øje med deres indsats for at minimere miljøpåvirkningen. Lever man ikke op til regler og grænseværdier, risikerer man at blive valgt fra som leverandør og samarbejdspartner.

- Virksomhederne ønsker i stigende grad at leve op til reglerne og at kunne dokumentere det. Det betyder, at man vil sikre sig, at investeringer i truck også bidrager til at gøre ens virksomhed mere bæredygtig, end den var tidligere, siger Troels Christensen.

Logistikindustrien holder for
Troels Christensen kommer ind på, at det først og fremmest er gaffeltruckserier med kapacitet op til tre ton, som holder for i den grønne omstilling.

Dermed er det i høj grad også aktørerne i logistikindustrien og detailhandelen, som er drivkraften i at skifte diesel- og gastruck ud med eldrevne maskiner.

- Det er i disse segmenter, volumenmarkedet for truckflåder på to til tre ton befinder sig i Danmark. Og det er faktisk det, som også er årsagen til de store udsving i truckvolumenerne herhjemme.

- Samfundsøkonomien kommer jo også til udtryk i de varemængder, som bliver håndteret på lageret. Kriser med stigende inflation, krig og problemer med vareforsyningen dæmper traditionelt borgernes forbrug.

- Det afspejler sig også i trucksalget. Det er mere volatilt i Danmark end i mange andre europæiske lande, hvor de mange store spillere i de tungere industrier står for en mere stabil tilgang af truckserier med større kapacitet, siger Troels Christensen.

Der bliver dog også solgt eltruck med kapacitet på op til otte ton eller mere i Danmark. Og producenterne leverer også eltruck i 12-, 16- og 20-tonklassen.

- Men her er der ikke de helt store volumener på spil i Danmark, siger Troels Christensen.

 

22/3 2024
  • Mitsubishi Essential-serien sætter nye standarder

    Mitsubishi Essential-serien sætter nye standarder

    truck ›Mitsubishi Forklift Trucks introducerer Essential serien – en ny, budgetvenlig serie af lagerprodukter, der er designet til lav- og mellemintensiv drift på tværs af forskellige anvendelsesområder
  • Kompakt palleløfter til indendørs brug

    Kompakt palleløfter til indendørs brug

    truck ›Baoli lancerer den nye palleløfter KBP 14-20, med Li-Ion-batterier, der gør håndtering af materialer over korte afstande nem og enkel
  • Doosan Bobcats anlæg i Belgien har fået en overhaling

    Doosan Bobcats anlæg i Belgien har fået en overhaling

    truck ›Opgraderingen af Doosan Bobcat Material Handlings faciliteter i Sint-Niklaas i Belgien betyder optimale forhold for inspektion og kundespecifik klargøring af de gaffeltruck som kommer fra fabrikken i Korea
  • Stort Agromek-besøg gav stort Scantruck-salg

    Stort Agromek-besøg gav stort Scantruck-salg

    truck ›Både Manitou- og Komatsu-maskiner solgt direkte på udstillingen – nu skal der følges op på masser af kontakter
  • Linde skaber ny generation af gaffeltruck

    Linde skaber ny generation af gaffeltruck

    truck ›Hvordan løfter man et teknologisk niveau, der i forvejen er højt og har bevist sit værd i mange år? Nu er Linde kommet med et svar på spørgsmålet, da de netop har introduceret en ny serie af elektriske gaffeltruck til de globale markeder. Så velkommen til Linde 1251 elektriske gaffeltruck
  • Motion plastics- specialisten lancerer sin egen, mobile robot

    Motion plastics- specialisten lancerer sin egen, mobile robot

    truck ›ReBeL Move er navnet på det autonome logistikkøretøj, som tyske igus præsenterer. Det kan transportere små enheder med en nyttelast på op til 35 kg og sættes ifølge producenten i drift lige så hurtigt som en robotplæneklipper
  • Etikettering af kasser på to sider i samme linje

    Etikettering af kasser på to sider i samme linje

    truck ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje. Teknikken effektiviserer både etiketteringen og identifikationen ved stabling
  • Præcis indgang i smalgangslageret

    Præcis indgang i smalgangslageret

    truck ›Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer