NC Nielsen
Truckmarkedet er tilbage ved normalen

Truckmarkedet er tilbage ved normalen

Efter nogle år med stigende efterspørgsel på gaffeltruck herhjemme og i Europa er ordrevolumen nu tilbage på det ’normale’ niveau. Det viser tal fra European Materials Handling Federation, FEM. Formand i IFAG, Troels Christensen kommenterer tallene

Af Hans Windeløv

Efterspørgslen på gaffeltruck og warehousemateriel var historisk høj i Danmark i perioden fra maj måned 2021 til samme tidspunkt i 2022. Her blev der afgivet ordrer på godt 11.000 enheder hos producenterne.

Samtidig var 2022 også et historisk godt år, idet der i Danmark blev afgivet lidt mere en 9000 ordrer på gaffeltruck- og warehousemateriel.

Stigningen i ordrer tilskriver formanden for Brancheforeningen for Importører, Fabrikanter samt Forhandlere af Gaffeltruck i Danmark, IFAG, Troels Christensen, det opsving, som fulgte i kølvandet på corona-krisen.  

- Man kan sige, at efterslæbet i truckinvesteringer forårsaget af krisen blev hentet hjem i årene efter. Behovet for nye truck førte faktisk til en overophedning af markedet.

- Stigende inflation, råvaremangel, mangel på arbejdskraft i flere led hos producenter og underleverandører og deraf følgende længere leveringstider fik dog bremset væksten.

- Fra slutningen af 2022 og frem til i september 2023 viser FEM-tallene, at bevægelserne på truckmarkedet herhjemme ser ud, som de gjorde før corona-krisen.

- Dermed er vi tilbage på et niveau med ordrer på 6-7000 enheder om året. Det er tal, de seneste prognoser for de sidste tre måneder af 2023 bakker op.

- Det er tal, som ikke afviger meget fra de volumener, vi så i årene før corona-krisen, siger Troels Christensen.

En kundedrevet omstilling
Ud over at tallene siger noget om det samlede antal ordrer, fortæller de også, at der nu er kommet fart på den grønne omstilling i logistikindustrien.  

Formand for Brancheforeningen for Importører, Fabrikanter samt Forhandlere af Gaffeltruck i Danmark, IFAG, Troels Christensen.

- Stamkunderne til lagertruck i 2- til 3-ton klassen er stort set alle konverteret til el-truck. Der bliver stadig solgt enkelte dieseltruck i klassen, og teknologien er ikke udfaset blandt proucenterne.

- Men skiftet fra forbrændingsmotorer til gaffeltruck med elektrisk motorkraft har været massivt de seneste par år. Det er simpelthen en kundedrevet omstilling, som sætter dagsordenen, siger Troels Christensen.

Han kommer ind på, at der er øget bevågenhed om, at virksomheder lever op til deres miljøansvar med hensyn til at minimere CO2-udledningen, eksempelvis som det er beskrevet i FN’s verdensmål.

- Virksomhederne er udmærket klar over, at der bliver holdt øje med deres indsats for at minimere miljøpåvirkningen. Lever man ikke op til regler og grænseværdier, risikerer man at blive valgt fra som leverandør og samarbejdspartner.

- Virksomhederne ønsker i stigende grad at leve op til reglerne og at kunne dokumentere det. Det betyder, at man vil sikre sig, at investeringer i truck også bidrager til at gøre ens virksomhed mere bæredygtig, end den var tidligere, siger Troels Christensen.

Logistikindustrien holder for
Troels Christensen kommer ind på, at det først og fremmest er gaffeltruckserier med kapacitet op til tre ton, som holder for i den grønne omstilling.

Dermed er det i høj grad også aktørerne i logistikindustrien og detailhandelen, som er drivkraften i at skifte diesel- og gastruck ud med eldrevne maskiner.

- Det er i disse segmenter, volumenmarkedet for truckflåder på to til tre ton befinder sig i Danmark. Og det er faktisk det, som også er årsagen til de store udsving i truckvolumenerne herhjemme.

- Samfundsøkonomien kommer jo også til udtryk i de varemængder, som bliver håndteret på lageret. Kriser med stigende inflation, krig og problemer med vareforsyningen dæmper traditionelt borgernes forbrug.

- Det afspejler sig også i trucksalget. Det er mere volatilt i Danmark end i mange andre europæiske lande, hvor de mange store spillere i de tungere industrier står for en mere stabil tilgang af truckserier med større kapacitet, siger Troels Christensen.

Der bliver dog også solgt eltruck med kapacitet på op til otte ton eller mere i Danmark. Og producenterne leverer også eltruck i 12-, 16- og 20-tonklassen.

- Men her er der ikke de helt store volumener på spil i Danmark, siger Troels Christensen.

 

22/3 2024
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling
  • Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    truck ›N.C. Nielsen er begyndt at forhandle V-MOVE trailer-flyttere på det danske marked. Næsten før blækket er tørt på kontrakten med den hollandske producent, har N.C. Nielsen leveret den første V-MOVE løsning til en dansk kunde
  • Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    truck ›TractEasy bygger føreløse traktorer, som kan transportere 20 tons fragt i al slags vejr. Det er interessant for stadigt flere lufthavne, som nu anvender det module transportsystem til bagagehåndtering og det øvrige fragtgods til og fra flyene. Og helt ny fragtdolly er på vej næste år