International recycling på Aabenraa Havn

International recycling på Aabenraa Havn

Genvindingsvirksomheden Rimeco A/S udvider sit fokusområde med specialdesignet sorterings- og granuleringsanlæg til metal og plastfraktioner på den nye industrihavn

Det er ikke tale om noget nyt bekendtskab, når det handler om Aabenraa Havn og Rimeco Aktieselskab. Skrot- og genanvendelsesvirksomheden har siden 1951 været at finde med både hovedkvarter i Aabenraa og med lagerhaller havneområdet. Først som P. Riggelsen A/S som blev solgt til Uniscrap i 1988 og sidenhen som Rimeco A/S. Det er også Rimeco, som har den omfattende opgave med at rive DONG Energys tidligere kulkraftværk, Enstedværket ned. Og i år, hvor Rimeco kan fejre 130 års jubilæum, bliver metal aktiviteterne samlet under ét tag på industrihavnen i den nyoprettede erhvervsklynge på Enstedgrunden.

- Vi har i flere år overvejet, om vi skulle etablere os kajnært eller inde i landet. Men her på havnen får vi nogle fine, velegnede faciliteter, som logistisk ligger godt for os, uanset om vi taler om skibs- eller vejtransport, siger Klaus Peter Riggelsen, som er direktør, eneejer og femte generation i familievirksomheden.

Nyt anlæg giver bedre kundebetjening
Fra sine afdelinger i Danmark, Sverige og Tyskland modtager Rimeco hver uge indsamlet jern- og metalskrot på havnene i Kolding, Horsens og Aabenraa. Og sidst i oktober ankom der fra Tyskland et nyt, specialbygget procesanlæg, som skal installeres i en 2000 kvadratmeter store hal på Aabenraa industrihavn.

Anlægget kan håndtere både neddeling, granulering og sortering af bl.a. jern, kobber, aluminium, messing og plastik produkter. Man kan føde anlægget med alt fra elkabler til elektronikdele med sammensatte metallegeringer og få dem ud i den anden ende som forædlede, salgsklare færdigprodukter. Det 700 kvadratmeter store granuleringsanlæg er det eneste af sin slags i Danmark og investeringen er foretaget for at komme tættere på kunderne, fortæller Klaus Peter Riggelsen:

- Vi vil nok også øge vores omsætning, men det er ikke den primære årsag til, at vi har investeret i anlægget. Tidligere har vi eller vores kunder fået foretaget forædlingsprocessen hos tredje partnere. Nu kan vi selv stå for det og dermed betjene vores kunder bedre – både leverandører og slutbrugere, siger han.

Grænseoverskridende samarbejder
Det nye anlæg er, lige som Rimecos øvrige projekter, da også meget velkomment på Aabenraa Havn, hvor ambitionen er at blive erhvervsmæssigt kraftcenter for hele grænseområdet.

- Vi kan se, at vores arbejde begynder at bære frugt, siger havnedirektør, Henrik Thykjær, og fortsætter:

- Stadig flere virksomheder får øje på havnen og det er spændende for os at være med til at udvikle en helt ny niche, hvor forskellige virksomheder trækker andre med, enten fordi de er leverandører eller aftagere af hinandens produkter og ydelser. Samtidig er der gået et politisk forarbejde i gang mellem Flensborg, Sønderborg og Aabenraa kommuner, som kigger på mulighederne for at skabe nogle grænseoverskridende samarbejder. Det kan blive meget spændende, for lige som vi her i Sønderjylland tilhører ’provinsen’ i Danmark, er Flensborg en del af den tyske provins. Men der bor vel at mærke et par millioner mennesker og jeg tror, vi vil kunne få meget ud af se os som kolleger i stedet for som konkurrenter, understreger Henrik Thykjær.

8/11 2018
  • Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    havne ›Sidste år var det første hele år uden grønlandsskibe i havnen i Aalborg. Det kan ses på årets regnskab, som dog, takket være en stærk slutspurt, betegnes som 'over forventning
  • ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    havne ›På trods af øgede geopolitiske spændinger, stigende renter og truslen om recession formåede ADP at fastholde godsomsætningen på niveau med 2022. Samtidig indtog havneselskabet også nye markedsandele og øgede nettoomsætningen med intet mindre end 22 procent i forhold til 2022
  • Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    havne ›Havnen har sidste år overgået alle forventninger og leveret en vækst, der slår forrige års historiske resultat. Med en god aktivitet indenfor alle forretningsområder viser resultatet en omsætning på 81,8 millioner kroner og et resultat på 28,7 millioner kroner
  • Militært område etableret på Kalundborg Havn

    Militært område etableret på Kalundborg Havn

    havne ›Frem til og med den 3. maj vil et område af havnen være bevogtet af Forsvaret på grund af en såkaldt værtsnationsstøtte. Ifølge Forsvaret er der tale om en tropperotation, men der er ikke oplysninger om de nærmere detaljer
  • Rekordomsætning på Rønne Havn

    Rekordomsætning på Rønne Havn

    havne ›Bornholms største havn havde sidste år et øget aktivitetsniveau med vækst i flere af sine forretningsområder. Resultatet blev en nettoomsætning på 126 mio. kr. og et overskud på 35 mio. kr., og det er betydeligt mere end det forventede
  • Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

    Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

    havne ›Større og mere komplekse typer af gods hos Port of Aalborg har medført yderligere investeringer i materiel. En ny mobilkran skal fra 4. kvartal 2024 understøtte udviklingen i projekt-, bulk- og containergods – og blandt andet håndtere nogle af verdens største vindmøllevinger
  • Havneudvidelser udsat på ubestemt tid

    Havneudvidelser udsat på ubestemt tid

    havne ›Odense Havns storstilede planer om udvidelse af sejlrende i fjorden og havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo er foreløbigt sat på pause. Det er plan- og miljøudvalget i Kerteminde kommune - som området hører under - der vil have undersøgelser om konsekvenserne
  • Stena Line vil styrke godstrafikken i Gibraltarstrædet

    Stena Line vil styrke godstrafikken i Gibraltarstrædet

    havne ›Det er ønsket om at ekspandere uden for Europa, der har fået Stena Line til at indgå en aftale om at købe 49 procent af aktierne i det marokkanske færgerederi Africa Morocco Link (AML)