Kran lægger til kaj ved containerterminalen
Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland
Sejladsen har taget fire dage, og det er en vigtig milepæl, at kranen nu er kommet sikkert frem til sin slutdestination. Kranens ankomst markerer et vigtigt skridt for CMP.
Denne avancerede STS kran er et symbol på CMP's ambitioner om, sammen med By & Havn som er bygherre for den nye containerterminal, at skabe en af de mest effektive og moderne containerterminaler i Nordeuropa.
- Det er med stor begejstring, vi har modtaget den første af vores to nye STS-kraner. Med betydeligt større kapacitet end i dag og med nye teknologier såsom semi-automatisk drift og fjernstyring, vil vi kunne tilbyde vores kunder endnu bedre service fremover.
- De nye kraner drives fossilfrit og genererer også elektricitet, når containerne sænkes. Dette understøtter også vores ambition om en mere bæredygtig og effektiv havnedrift, siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, COO på Copenhagen Malmö Port.
- Dette er den 50. Konecranes STS leveret til containerterminalkunder i Østersøregionen siden 1999. Snart vil denne slutte sig til teamet, siger Toni Kuparinen, STS Product and Project Manager, Konecranes, Port Solutions.
Han bliver suppleret af Anne Skovbro, adm. direktør, By & Havn.
- By & Havn investerer massivt i den grønne omstilling af erhvervshavnen i København i disse år. Både i forhold til at sikre landstrøm til skibe, der lægger til kaj og til anlægget af en ny og energivenlig containerterminal i Ydre Nordhavn, som fortsat vil gøre det muligt at få varer leveret direkte til regionens borgere, uden at varerne skal transporteres langt over land.
- Kranerne som i disse uger installeres på kajen er ikke bare et tydeligt tegn på, at her skal den kommende containerhavn ligge. Det er samtidig et signal om, at vi ønsker en effektiv drift der fortsat er fossilfri og som er med til at gøre erhvervshavnen bedre og grønnere, siger hun.
Den anden STS-kran ankommer om nogle uger. De to kraner vil spille en central rolle i operationen på den kommende containerterminal i København, som forventes at åbne i løbet af efteråret 2025.
Terminalen vil øge kapaciteten for godshåndtering og styrke CMP’s position som et vigtigt knudepunkt for international søtransport.
-hawin
Fakta Ship-to-Shore kran:
- Ship-to-Shore (STS) kraner – 2 stk.
- Højde (til top): 77,34 meter
- Højde (med udligger oppe): 108 meter
- Løftehøjde: 42 meter
- Afstand mellem kranspor: 24 meter
- Vægt: 1150 tons
- Rækkevidde af udligger: 42,5 meter
- Rækkevidde bag kran (backreach): 18 meter
- Elforsyning: 3 faser, 10 kV
- Løftekapacitet: 65/75 tons
- Hejsehastighed: 90-180 m/min
- Genererer strøm når containere sænkes
- Semi-automatisk operation og fjernstyring