Kran lægger til kaj ved containerterminalen

Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland

Sejladsen har taget fire dage, og det er en vigtig milepæl, at kranen nu er kommet sikkert frem til sin slutdestination. Kranens ankomst markerer et vigtigt skridt for CMP.

Denne avancerede STS kran er et symbol på CMP's ambitioner om, sammen med By & Havn som er bygherre for den nye containerterminal, at skabe en af de mest effektive og moderne containerterminaler i Nordeuropa.

- Det er med stor begejstring, vi har modtaget den første af vores to nye STS-kraner. Med betydeligt større kapacitet end i dag og med nye teknologier såsom semi-automatisk drift og fjernstyring, vil vi kunne tilbyde vores kunder endnu bedre service fremover.

- De nye kraner drives fossilfrit og genererer også elektricitet, når containerne sænkes. Dette understøtter også vores ambition om en mere bæredygtig og effektiv havnedrift, siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, COO på Copenhagen Malmö Port.

- Dette er den 50. Konecranes STS leveret til containerterminalkunder i Østersøregionen siden 1999. Snart vil denne slutte sig til teamet,  siger Toni Kuparinen, STS Product and Project Manager, Konecranes, Port Solutions.

Han bliver suppleret af Anne Skovbro, adm. direktør, By & Havn.

- By & Havn investerer massivt i den grønne omstilling af erhvervshavnen i København i disse år. Både i forhold til at sikre landstrøm til skibe, der lægger til kaj og til anlægget af en ny og energivenlig containerterminal i Ydre Nordhavn, som fortsat vil gøre det muligt at få varer leveret direkte til regionens borgere, uden at varerne skal transporteres langt over land.

- Kranerne som i disse uger installeres på kajen er ikke bare et tydeligt tegn på, at her skal den kommende containerhavn ligge. Det er samtidig et signal om, at vi ønsker en effektiv drift der fortsat er fossilfri og som er med til at gøre erhvervshavnen bedre og grønnere, siger hun. 

Den anden STS-kran ankommer om nogle uger. De to kraner vil spille en central rolle i operationen på den kommende containerterminal i København, som forventes at åbne i løbet af efteråret 2025.

Terminalen vil øge kapaciteten for godshåndtering og styrke CMP’s position som et vigtigt knudepunkt for international søtransport.

 

-hawin

Fakta Ship-to-Shore kran:

  • Ship-to-Shore (STS) kraner – 2 stk.
  • Højde (til top): 77,34 meter
  • Højde (med udligger oppe): 108 meter
  • Løftehøjde: 42 meter
  • Afstand mellem kranspor: 24 meter
  • Vægt: 1150 tons
  • Rækkevidde af udligger: 42,5 meter
  • Rækkevidde bag kran (backreach): 18 meter
  • Elforsyning: 3 faser, 10 kV
  • Løftekapacitet: 65/75 tons
  • Hejsehastighed: 90-180 m/min
  • Genererer strøm når containere sænkes
  • Semi-automatisk operation og fjernstyring
7/4 2025
  • Forstærkning på vej til Alslinjen

    Forstærkning på vej til Alslinjen

    havne ›To forsinkede elfærger får Molslinjen til at bytte rundt på flere færger for at få sommeren til at hænge sammen på Alslinjen. Alslinjen forstærkes i maj med øresundsfærgen, Mercandia lV, som sammen med færgen Frigg skal sikre timedrift mellem Bøjden og Fynshav
  • Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    havne ›Tirsdag den 1. april markerede et nyt kapitel i Aarhus Havns lange historie. Her trådte en ny selskabsform nemlig i kraft, hvorved den østjyske erhvervshavn er ikke længere en kommunal selvstyrehavn, men nu i stedet et kommunalt aktieselskab
  • Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    havne ›Masser af gods over kaj, en moderne erhvervspark hvor virksomhederne trives og stor succes med at servicere den grønne omstilling og særligt vindindustrien. Det er de væsentligste årsager til, at Port of Aalborg i 2024 løftede både top- og bundlinje markant
  • Nye kraner på vej til København fra Finland

    Nye kraner på vej til København fra Finland

    havne ›Nu begynder rejsen mod København for Copenhagen Malmö Ports nye STS-kraner, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn
  • ADP fejrer 25-års jubilæum

    ADP fejrer 25-års jubilæum

    havne ›ADP markerer sit 25-års jubilæum og fejrer et kvart århundredes havnedrift. Virksomhedens DNA fra år 2000 lever videre i en organisation, der har udviklet sig med markedet med fokus på at understøtte den danske import og eksport
  •  Mobil stikkontakt til forsyning af landstrøm til containerskibe

    Mobil stikkontakt til forsyning af landstrøm til containerskibe

    havne ›igus har udviklet verdens første mobile tilslutningssystem til landstrøm. Det kan placeres hvor som helst på anløbsterminalen, og har modtog i efteråret prisen for "Årets Havneinnovation" på en messe i Holland. Se video fra Hamborg Havn
  • Hirtshals Havn styrker sikkerheden med droneovervågning

    Hirtshals Havn styrker sikkerheden med droneovervågning

    havne ›De danske havne spiller en kritisk rolle i landets infrastruktur, hvilket stiller høje krav til havnenes sikkerhedsforanstaltninger. Derfor har Hirtshals Havn netop fået installeret droneovervågningssystem, som bliver testet i et pilotrojekt
  • Danske Havne har valgt ny bestyrelse

    Danske Havne har valgt ny bestyrelse

    havne ›Havnedirektør for Køge Havn, Thomas Elm Kampmann er ny formand for brancheforeningen, mens Rune D. Rasmussen, CEO for ADP, indtræder som næstformand