Kalmars reachstackere styrker terminaldriften
Toyota Material Handling Danmark har leveret de to nye Kalmar reachstackere.

Kalmars reachstackere styrker terminaldriften

På logistik- og shippingvirksomheden, Fredericia Shippings, helt nye Taulov Container & Bane Terminal håndterer de nye Kalmar Reachstackere dagligt op til 200 containere

Det er containere, som hidtil er blevet håndteret på Fredericia Shippings lokation på Fredericia Havn. Inden for den nærmeste fremtid er der dog noget, som tyder på, at reachstackerne skal klare andre opgaver end containeroperationerne

- Trailergods bliver et meget vigtigt indsatsområde på den nye terminal. Særligt med henblik på transport på jernbanen forventer vi en stor tilgang af  trailere med gods. Det er blandt årsagerne til, at vi har fået leveret de to nye Kalmartruck. Ud over at håndtere containere kan de nemlig også håndtere trailere lastet med gods, som bliver fragtet til og fra terminalen på togvogne. De operationer forventer vi starter i løbet af det nye år.

Sådan siger administrerende direktør i Fredericia Shipping, Klaus G. Andersen. Som han forklarer, er de nye Kalmar truck en vigtig investering, fordi de altså håndterer flere slags godstyper. Reachstackerne er nemlig udstyret med frontaggregater, som klarer begge operationer. Med aggregatet udslået løfter reachtrucken nemt trailerne ned og op på togvognene.

- De nye reachstackere gør os i stand til at udføre operationerne nemt og hurtigt. At vi kan håndtere begge godstyper med de samme to truck, minimerer både omkostningerne og reducerer trafikken på terminalen samtidig med, at vi får en effektiv drift.

Jernbanen er i spil

Fredericia Shipping opererer også på havnen i Fredericia. Her har man 100.000 kvadratmeter til rådighed, hvor man håndterer gods, der ankommer og forlader havnen med skib.

Terminalen i Taulov er anlagt for at kunne håndtere det gods, som ankommer med tog og lastbiler fra hele Europa. Og som Klaus G. Andersen ser situationen, vil andelen af gods, som bliver sendt via jernbanen og vejnettet, stige i Europa. 

Jernbanen er allerede i spil på Fredericia Shippings terminal, der breder sig over 150.000 kvadratmeter i nær tilknytning til de etablerede jernbanespor i Taulov. Et godsbanespor er forlænget og fører ind på terminalen, og her ankommer der dagligt 15-20 togvogne med bulk, stykgods og stålprodukter, som bliver håndteret med gaffeltruck. I alt er der etableret to gange 600 meter banespor på terminalen.

Elefantvæddeløb for lastbiler

- Der tegner sig et klart billede af, at mange store europæiske produktionsvirksomheder i løbet af de kommende år insourcer vareproduktionen, fordi man automatiserer produktionsprocesserne. Det sker allerede for flere tyske virksomheder, som har hjemtaget produktionen fra Asien.

Den tendens er stigende og er årsagen til, at mere og mere gods flytter over på lastbiler og jernbane i Europa. I takt med at vejnettet forvandler sig til et rent elefantvæddeløb for lastbiler, bliver jernbanen et rigtigt godt alternativ. Hos Fredericia Shipping er Taulov Container & Bane Terminal netop med til at sikre, at vi kan klare fremtidens opgaver med de stigende godsmængder.

De to ny Kalmar reachstackere styrker os til den modale transport, som kombinerer flere forskellige transportformer, og som altså kræver, at vi hurtigt omlaster godset fra jernbanevogne til lastbiler. Lige nu fungerer det fint med containerhåndteringen, og vi ser frem til snart at gå i gang med håndteringen af trailergodset, forklarer Klaus G. Andersen. 

Reachstackere med full service aftale

Terminalen i Taulov blev taget i brug i januar 2017 med i første omgang 80.000 kvadratmeter belægning, og Fredericia Shipping har  mulighed for at øge arealet med yderligere 30.000 kvadratmeter, hvis der bliver behov for det.

- Lige nu klarer fire medarbejdere den daglige drift med reachstackerne, hvilket svarer til 24 maskintimer dagligt for de to trucks. Stigende godsmængder, både hvad containere, trailere og bulk angår, kan dog skabe behov for yderligere mandskab og udstyr. Terminalen er gearet til 24 medarbejdere, og det ser ud til, at vi får behov for at opgradere hen ad vejen. Her satser vi på at anskaffe flere af de fleksible Kalmar reachstackere, forklarer Klaus G. Andersen. 

’Smart Fleet’ med i aftalen

De to reachstackere er leveret med en fullserviceaftale, der omfatter al service og vedligehold. Det er Toyotas servicemedarbejdere i Heavy Duty-afdelingen, som står for servicen. Ud over at klare de faste eftersyn rykker de lynhurtigt ud og kan servicere og reparere de to trucks, hvis der er behov for det.

Med i aftalen med Toyota hører også funktionen ’Smart Fleet’, som gør det muligt at overvåge nøgletallene for driften af truckflåden. På den måde kan man indhente informationer og justere kørevaner og planlægge den mest optimale kørsel under den daglige drift.

- Vi har et rigtigt godt samarbejde med Toyota Material Handling Danmark. Rådgivningen om de fleksible Kalmar reachstackere har været yderst kompetent. Vi har fået de maskiner, som både har kræfter til det helt tunge arbejde og som samtidig hurtigt kan flekse mellem opgaverne. Dermed er der en fin balance mellem de forskellige operationer og opgaver på et travlt sted som Taulov Container & Bane Terminal, uddyber Klaus G. Andersen. 

-hawin

 

 

 

 

9/1 2018
  • Tre-i-éner med 136 hk

    Tre-i-éner med 136 hk

    truck ›Der er format over pillearbejdet hos brændselsfirmaet Hjaltelin på Kolding Havn når firmaets nye Manitou-teleskoplæsser flytter rundt på de tonstunge paller i hallerne
  • Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    truck ›Teradyne Robotics har udnævnt nyt lederskab i sine virksomheder Universal Robots og Mobile Industrial Robots (MiR). Den nye ledelse skal sikre stærk kontinuitet og ekspertise, mens begge virksomheder fortsætter med at bidrage til udviklingen af fremtidens avancerede automation
  • Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    truck ›Lindes nye type el-truck, Linde 1251-serien, gør det muligt at vælge forskellige energikilder til samme truck. Den fås med enten klassiske blysyrebatterier eller indbyggede Lithium-ION batterier og er samtidig forberedt til brændselsceller. Som bruger af en Linde 1251 er der i praksis forskel på energikilderne og de forretningsmæssige prioriteter, der ligger i valget af dem
  • NordMas præsenterer ny Palfinger

    NordMas præsenterer ny Palfinger

    truck ›Palfinger har for nylig introduceret deres nye FL-serie af medbringertrucks. FLS 25 hedder den, og NordMas havde den og mange andre produkter og løsninger med på Transport 2025 i Herning
  • Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    truck ›Business Intelligence Group, BIG, hædrede for nylig Hysters brintdrevne reach-stacker med en Innovation Award 2025 fordi maskinen, der håndterer containere og opererer i heavy-duty-segmentet, anses for at kunne bidrage til udbredelsen af mindre miljøbelastende løsninger i logistikindustrien
  • Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    truck ›Filics Unit er navnet på to selvkørende og samarbejdende robotter, som kan operere på snævre områder og reducere både plads- og personalebehovet. Opfindelsen er bl.a. nomineret til en IFOY-pris
  • Logistik kan også foregå i mørke

    Logistik kan også foregå i mørke

    truck ›Beumer Group automatiserer lager- og logistikprocesser og hjælper virksomheder med at modvirke udfordringerne med bl.a. mangel på arbejdskraft. Løsningerne til pluk og varehåndtering på affolkede lagre kan endvidere ske uden belysning og er dermed energibesparende. Beumer Group udstillede for nyligt på LogiMAT
  • På rundtur i IFOY’s testlandskab

    På rundtur i IFOY’s testlandskab

    truck ›De 21 nominerede løsninger der deltager i konkurrencen om IFOY Award har netop gennemgået den obligatoriske tre-trins audit i Messe Dortmund. Derudover kunne den mange besøgende ved arrangementet tjekke en masse andre intralogistikløsninger ud