NC Nielsen
NC Nielsen
Køreasistance i 3D

Køreasistance i 3D

I hver havn arbejder mange reach-stackere samtidigt - under alle vejrforhold. 3D-vision-sensor Visionary-B CV med snapshot fra Sick hjælper reach-stacker-operatøren ved de hyppige rangeringer og baglænskørsel

Her detekterer sensoren relevante objekter omkring køretøjet og genererer live billeder, der vises på en skærm. I kritiske situationer advarer sensoren samtidigt føreren om potentielle kollisioner ved hjælp af optiske og akustiske signaler. Som plug and play-løsning er Visionary-B CV let at parametrere, hurtigt klar til brug og nem at betjene.

En reach-stacker-operatør skal tage sig af mange opgaver og operatøren skal kunne koncentrere sig om transporten af containerne, som blandt andet sker ved baglæns kørsel i flere timer ad gangen. Her hjælper Visionary-B CV baseret på 3D-teknologi.

Dermed skal operatøren ikke hele tiden have fokus på skærmen, som det er tilfældet med traditionelle, passive kamerasystemer. Med Visionary-B CV kan operatøren koncentrere sig om sine primære opgaver og alligevel til enhver tid opdage kritiske situationer.
 
Snapshot baseret på to-øjne-princippet
Visionary-B CV optager objekter i nærheden af køretøjet med to billeder ad gangen og fra lidt varierende perspektiver. På basis af disse to let forskellige billeder kan man beregne de dybdeinformationer, der udgør den tredje dimension.

Udstyrets sensorhovede optager 3D-rådata og transmitterer dem til en analyseenhed, der er programmeret til at analysere køretøjets omgivelser og udelukkende advare operatøren i kritiske situationer. Den integrerede dataanalyse fra Sick muliggør pålidelig detektion af to objektklasser udendørs.

Med objektklasse 1 detekteres større køretøjer og andre relevante hindringer, f.eks. elskabe, der befinder sig i detekteringszonen.

Med objektklasse 2 sammenlignes køretøjets bredde med detekteringszonen. Denne konfiguration er velegnet til smalle passager, så der på sådanne steder ikke opstår unødvendige og forstyrrende advarselssignaler. Sensoren virker som en stand-alone-løsning og har derudover en integreret optagefunktion, der muliggør kontinuerlig dataoptegnelse.

Den døde vinkel gøres synlig
Den typiske bagende på en reach-stacker er to meter høj og tre meter bred. På grund af størrelsen opstår der døde vinkler lige bag køretøjet, som skal gøres synlige for føreren. Der fås flere tilslutningspakker, såkaldte kits, i udførelse A, B og C. Kit A til Visionary-B CV løser allerede denne opgave meget effektivt.

Kit A består af et sensorhoved, en analyseenhed, en monitor og tilhørende montagetilbehør. Hvis man vil udstyre et bredere køretøj, eller hvis et enkelt sensorhoved ikke er nok på grund af køretøjets geometri, kan man anvende kit C. Kit C består af to sensorhoveder og to analyseenheder, der baseret på master-slave-princippet transmitterer det fusionerede signal over en diskret udgang til én eller om nødvendigt til to skærme.

Kit B anvendes, når man vil kunne se områderne både for og bag et køretøj. Kit B består af to sensorhoveder, en analyseenhed, en skærm og en switchbox, der skifter mellem de nødvendige sensorhoveder.

For at køreassistentsystemet kun skal give en advarsel i virkeligt kritiske situationer, kan detekteringszonerne konfigureres forskelligt. Dermed undgås unødvendige signaler, for eksempel ved smalle passager, fordi køretøjets bredde sammenlignes med detekteringszonen.

-hawin

2/1 2018
  • Hos DSV er elektriske Terberg den rigtige løsning

    Hos DSV er elektriske Terberg den rigtige løsning

    truck ›To elektriske Terberg YT203-EV terminaltraktorer fra N.C. Nielsen, der nu er sat i drift på det enorme DSV-logistikcenter i Horsens var det helt rigtige for logistikvirksomheden, særligt når det handler om bestræbelserne på at reducere CO2-udledningen. Flere terminaltraktorer af samme variant leveres i løbet af foråret
  • Bosch automatiserer produktionsforsyningen med AMR-robotter

    Bosch automatiserer produktionsforsyningen med AMR-robotter

    truck ›Det er de innovative autonome mobile robotter SOTO fra Jungheinrich datterselskab Magazino, der automatiserer produktionsforsyningen på Bosch Home Comfort Groups anlæg i Wernau, Tyskland
  • Linde el-truck bidrager til den grønne omstilling

    Linde el-truck bidrager til den grønne omstilling

    truck ›Petersen Tegl har eksisteret siden 1791 og har oplevet mange milepæle gennem årene. Fredag den 29. november 2024 var endnu én af disse dage. Her ankom nemlig 13 nye elektriske Linde X-gaffeltruck til den sønderjyske virksomhed. Dermed var det definitivt slut med en række gas- og dieseltruck
  • Næste generation af Skypod System er klar

    Næste generation af Skypod System er klar

    truck ›Exotec lancerer næste generation af sin løsing, Skypod, som understøtter både pluk af enkeltvarer og kasser og integrerer adskillige af lagerets funktioner såsom indbygget buffer, sekventering og pick-and-pack
  • Ny Hyster gaffeltruckserie klar til det asiatiske marked

    Ny Hyster gaffeltruckserie klar til det asiatiske marked

    truck ›Hyster introducerer ny elektrisk gaffeltruck med ICE-lignende ydeevne til indendørs og udendørs arbejde på markedet i Asien og Stillehavsområdet
  • Få realiseret din virksomheds fulde potentiale med en STL lagerløsning

    Få realiseret din virksomheds fulde potentiale med en STL lagerløsning

    logistikloesninger ›SPONSORERET INDHOLD: Logistik og lagerstyring bliver stadig mere kompleks, og behovet for effektive, fremtidssikrede løsninger er større end nogensinde. Hos STL tilbyder vi avancerede semi- og fuldautomatiske lagerløsninger, der hjælper virksomheder med at optimere lagerdriften, reducere omkostninger og forbedre effektiviteten
  • Jungheinrich AMR SOTO vinder Best of Industry Award 2024

    Jungheinrich AMR SOTO vinder Best of Industry Award 2024

    truck ›Den autonome mobile robot SOTO fra Jungheinrichs datterselskab Magazino er blevet kåret som vinder af Best of Industry Award 2024 i kategorien ”Robotics”
  • Linde el-truck giver enestående driftsøkonomi

    Linde el-truck giver enestående driftsøkonomi

    truck ›De elektriske gaffeltruck Linde E14-E20 og Linde Xi10-Xi20 er verdens mest kraftfulde af sin art. Det viser en omfattende TÜV NORD-test, hvor Linde-truckene er blevet sammenlignet med konkurrerende modeller med løftekapaciteter i intervallet 1,0-2,0 tons. På en række parametre og tilbyder Linde-truckene den bedste ydeevne og samlede driftsøkonomi blandt de testede gaffeltruck