Flere EU-penge til grøn transportFællestransport med delebus var en del af Elektrisk VestRum-projektet

Flere EU-penge til grøn transport

I landsbyklyngesamarbejdet VestRum er borgernes transportvaner blevet udfordret af delebiler og el-cykler. Nu forlænges projektet - og udvides til en ny del af Ringkøbing-Skjern Kommune

Da borgerne i landsbyklyngen VestRum fik tilbudt favorable opstartsvilkår på medlemskab og brug af delebiler i det såkaldte Elektrisk VestRum-projekt, var det en ægte win-win situation.

Borgerne fik billig og fleksibel adgang til grøn transport, og kommunen fik afprøvet, om delebilsordninger og el-cykler kan være et alternativ til familiebilen - eller familiens bil nummer to - i vestjyske landsbyer.

Evalueringen af Elektrisk VestRum-projektet, der ligger under det EU-finansierede COBEN-projekt, er endnu ikke færdig. Men troen på projektet er så stor, at Erhvervs- og Vækstudvalget i Ringkøbing-Skjern Kommune allerede i foråret 2019 besluttede at søge EU-midler til en forlængelse og en udvidelse af projektet.

Derfor er fagfolk i kommunens Energisekretariat i øjeblikket på jagt efter byer, landsbyer og landsbyklynger, hvor det skal undersøges, hvordan brugen af elbiler, delebiler, elcykler og lignende kan udbredes i Ringkøbing-Skjern Kommune.

- Projektet er i tråd med kommunens Energi2020-politik for grøn omstilling, hvor byrådet allerede i 2008 besluttede en ambitiøs strategi, der skal gøre os 100 procent selvforsynende med vedvarende energi, siger Sophie Walseth Albæk.

Hun er konsulent på COBEN-projektet i Ringkøbing-Skjern Kommune, og peger på, at COBEN 2-projektet har tre delmål:

* At understøtte og videreudvikle en bæredygtig forretningsmodel for elektriske delebiler og landsbychauffører

* At etablere et nyt testområde, hvor tærskelværdien for opstartsstøtte af transportfællesskaber skal undersøges

* At videreudvikle brugen af elcykler og andre små elektriske transportmidler som el-ATV, el-løbehjul og el-ladcykler med det formål, at brugere ser dem som relevante alternativer til en kort-distance pendlerbil eller familiebil nummer to.

Dermed peger forlængelsen af COBEN-projektet også klart i retning af Ringkøbing-Skjern Kommunes vision om at blive fossilfri allerede i 2040.

- I Ringkøbing-Skjern Kommune er vi allerede 150 procent selvforsynende med grøn elektricitet, og brug af elektricitet i transportsektoren kan være med til at indfri målet om et fossilfrit samfund, siger Søren Elbæk, viceborgmester og formand for Erhvervs- og Vækstudvalget i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Han ser projektet - med inddragelsen af borgere og virksomheder i den grønne omstilling på transportområdet - som et relevant bidrag til det grønne energilaboratorium, der er en del af kommunens nye energipolitik, og tilføjer:

- Samtidig kan projektet være med til at skabe bedre mobilitet og fremme det gode liv i vores landdistrikter og byer, fordi det byder på innovative former for kollektiv trafik og alternativer til familiebil nummer to.

 

 

FAKTA

COBEN er et EU-støttet projekt om grøn omstilling i samskabelse med borgerne, ildsjæle og foreninger. Projektet har særligt fokus på: vedvarende energi, energirenovering og grøn transport. COBEN 2 vil primært have fokus på grøn transport.

Landsbyklyngen Vestrum dækker landsbyerne No, Hee, Stadil, Vedersø, Tim, Hover og Torsted.

Læs mere om COBEN 2-projektet her:

 

 

 

 

 

Læs mere om transport & distribution

4/2 2020
  • Combilift

    Combilift

    Customised material handling solutions
  • DENIOS

    DENIOS

    Miljøbeskyttelse & Sikkerhed Lagring af farlige medier - Arbejdssikkerhed
  • Dansk Halbyggeri

    Dansk Halbyggeri

    Byggeri til erhverv og industri
  • Dansk Niels Bo

    Dansk Niels Bo

    Transportvogne, plastkasser, affaldshåndtering og lagerudstyr.