Fortsat stigende personbiltrafik på broerne og første støbning på Femern

Fortsat stigende personbiltrafik på broerne og første støbning på Femern

Personbiltrafikken stiger fortsat på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, mens lastbiltrafikken er faldende i årets første tre måneder. Trafikken bidrager til en stigning i periodens resultat

På Storebæltsbroen steg den samlede vejtrafik med 0,1 % i første kvartal af 2024 sammenlignet med sidste år.

Personbiltrafikken steg med 0,5 %, mens lastbiltrafikken faldt med 2,2 %

Indtægterne fra vejtrafikken var på 690 mio. kr., hvilket er en stigning på 1,5 % i forhold til de første tre måneder sidste år.

På Øresundsbron steg den samlede trafik i første kvartal med 4,8 % i forhold til 2023. Personbiltrafikken steg med 5,9 %, mens lastbiltrafikken faldt med 4,7 %. Indtægterne fra vejtrafikken var på 335 mio. kr. og steg med 3,8 %.

Trafiktallene er påvirket af, at påsken i år faldt i april. Det har ført til færre lastbiler og omvendt flere personbiler i årets første kvartal.

Indtægter fra koncernens jernbaneforbindelser er på niveau med samme periode sidste år.

- I årets første tre måneder er der en fremgang i trafikken over broerne, som er drevet af en stigning i personbiltrafikken, om end den er lavere, end vi så det sidste år.

- Lastbiltrafikken var faldende i årets første tre måneder, men på Storebæltsbroen ser vi nu en tendens til fremgang.

- Samlet bidrager trafikindtægterne til en stigning i periodens resultat, siger Sund & Bælts CEO Mikkel Hemmingsen.

Det første tunnelelement på den kommende Femern Bælt-forbindelse er nu færdigstøbt i Rødbyhavn. Elementet er i alt 217 meter langt, og består af 9 dele.

Der skal i alt støbes 79 elementer af denne type, mens der yderligere skal laves 10 specialelementer med ekstra plads til tekniske installationer.

I resultatopgørelsen er indregnet 50 % af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S, svarende til en indtægt på 211 mio. kr., hvori er indeholdt positive dagsværdireguleringer på 62 mio. kr.

Resultatandelen før dagsværdireguleringer er positiv med 149 mio. kr. og på niveau med samme periode sidste år.

Koncernens nettofinansieringsomkostninger, opgjort som de finansielle poster ekskl. dagsværdireguleringer, er 167 mio. kr. og 126 mio. kr. højere end i samme periode sidste år, hvilket primært skyldes, at inflationen var aftagende i 1. kvartal af 2023.

Resultatet før værdiregulering og skat, inklusive resultatandel fra Øresundsbro Konsortiet I/S, blev i perioden et overskud på 415 mio. kr. mod et overskud på 521 mio. kr. i 1. kvartal af 2023.

Værdireguleringer af koncernens gæld inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet I/S er en omkostning på 612 mio. kr.

I samme periode sidste år var værdireguleringer en omkostning på 656 mio. kr. Dagsværdireguleringer er en regnskabsteknisk post uden effekt på selskabets gældsafvikling, da gælden afdrages til nominel værdi.

Koncernens resultat efter skat blev et overskud på 801mio. kr. mod et underskud på 105 mio. kr. sidste år.

Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter første kvartal 15,7 mia. kr. Tilbagebetalingstiden er uændret 36 år, svarende til 2034.

På baggrund af udviklingen i 1. kvartal er det som udmeldt i årsrapporten for 2023 fortsat forventningen at realisere et overskud før dagsværdireguleringer og skat i størrelsesordenen 1,6-1,9 mia.kr. i 2024.

Det baserer sig på en forventning om stigende trafikindtægter på 0,3 % samt en grundforudsætning om inflation på 3,0 %, hvortil også den største usikkerhed fortsat vil være knyttet.

En stigning på 1 procentpoint vil således belaste finansieringsomkostningerne og dermed også resultatet med ca. 155 mio. kr.

Forventningerne til 2024 er forbundet med usikkerhed og afhænger fortsat af udviklingen på de finansielle markeder samt de makroøkonomiske forhold.

-hawin

 

Biltrafik over broerne 1. januar – 31. marts

 

 Storebælt

Biler pr. dag

 2024

2023

Vækst 2024/23

Personbiler

27.052

26.922

 0,5 %. *

Lastbiler

4.317

4.415

-2,2 %. *

Busser

80

69

  15,9 %.

 I alt

 31.449

31.406

0,1 %.

*   Korrigeres personbiltrafikken for forskydninger i placeringen af helligdage, faldt den i perioden med 0,3 %.

** Korrigeres lastbiltrafikken for det lavere antal hverdage, steg den i perioden med 2,5 %

 

Biltrafik over broerne 1. januar – 31. marts

 

 Øresund

Biler pr. dag

 2024

2023

Vækst 2024/23

Personbiler

15.033

14.190

5,9 %.

Lastbiler og varevogne

1.782

1.869

-4,7 %.

Busser

98

79

24,1 %.

 I alt

 16.913

 16.137

4,8 %.

20/6 2024
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud