Fremtidssikring præger Dachsers nordiske 2023-resultat

Fremtidssikring præger Dachsers nordiske 2023-resultat

Investeringer i nye filialer og ny teknologi over hele Skandinavien præger det samlede årsresultat 2023 for Dachser-koncernens nordiske region. Ifølge de nordiske direktører skyldes nedgangen at virksomheden investerer i fremtiden. Det vil så til gengæld vil få en positiv effekt på langt sigt

I en tid med ustabile markeder præsterer Dachser Nordic i 2023 et pænt overskud med en omsætning på 1.496 millioner kroner og et resultat før skat på 73 millioner kroner.

Det er dog en nedgang sammenlignet med årsresultatet for 2022.

Ifølge Managing Director for Dachser Nordic, René Sidor, skyldes nedgangen i resultatet en kombination af markedsudviklingen og de fremadrettede investeringer i vejtransportorganisationen, som virksomheden har foretaget i løbet af 2023, og som vil udmønte sig i årene fremover.

- Vores resultat for 2023 er som forventet præget af de mange store investeringer, vi har foretaget i løbet af året.

- Vi udvider vores nordiske netværk og implementerer nye teknologier, der øger effektiviteten, fortæller René Sidor.

Han fortsætter:

- To af vores fire vejtransportfilialer i Sverige har fået vokseværk og flytter til større lokaler.

- I Danmark og Norge har vi udvidet vores tilstedeværelse til nye områder med etablering af nye vejtransportfilialer henholdsvis i Aalborg og Kristiansand i det sydlige Norge.

- Vi står i en multikrisetid med mange forstyrrelser i verdensøkonomien, hvor mange virksomheder slår bremsen i, men hos Dachser Nordic investerer vi og styrker os til fremtiden.

- Det kommer til udtryk i vores årsregnskaber for 2023, men investeringerne vil betale sig på den lange bane, hvor vi kommer styrket ud, fortsætter direktøren.

Vejtransporten står stærkest
Årsresultaterne for Dachser Denmark og Dachser Sweden er et vidnesbyrd om investeringer og nedadgående tendenser i kunders volumener som følge af inflation og usikre markeder globalt.

Dachser Denmark fremviser en omsætning på 772,6 mio. DKK og et resultat før skat på 63,5 mio. DKK – en 26,5 procents nedgang fra 2022.

I det svenske selskab landede omsætningen på 979,5 mio. SEK og resultatet før skat på 25,1 mio. SEK, hvilket er en nedgang på 46,8 procent sammenlignet med året før.

Udviklingen i Dachser Norway er fortsat positiv, og her formår man trods investeringer blandt andet i en ny filial endnu en gang at sætte et rekordresultatpunktum for året.

Omsætningen for 2023 viser 358,9 mio. NOK og resultatet før skat 53,4 mio. NOK – en knap 29,6 procents stigning fra 2022.

- Vi er stolte af det rekordresultat, som vores kollegaer i Norge har leveret, men vi bevarer ydmygheden. Vi lægger et svært år bag os, og vi går en tid med stor usikkerhed og ubalance omkring os og vores kunder i møde.

- Det kan ikke undgås, at det vil præge vores forretning. Derfor bygger vores strategi på logistikløsninger af høj kvalitet, og vi sigter på at skabe og udbygge tætte, langvarige relationer til vores kunder og servicepartnere, så vi kan styrke og udvikle hinanden, forklarer Dachsers nordiske Managing Director.

I Dachsers nordiske regnskaber er det tydeligt, at koncernens stærkeste forretningsben findes på Europas motorveje trods store udsving i kundernes godsmængder.

Sø- og luftfragten har været præget af usikkerhed og afmatning i de globale markeder, for stor kapacitet og lav efterspørgsel, som gav faldende fragtpriser.

- Det er en tendens, vi må bryde, fastslår Managing Director Air & Sea Logistics Nordic, Mattias Kellgren, der tiltrådte 1. januar 2024.

- Vi skal skærpe vores strategi på sø- og luftfragtområdet og skabe de bedste løsninger til vores kunder for at sikre vores konkurrenceevne og fortsatte udvikling i forhold til logistik på de globale markeder, hvor vi styrker samarbejdet mellem vores to forretningsben.

Forventningerne til 2024 er ifølge Dachsers to nordiske direktører, at selskabets resultater fortsat vil præges af investeringer og svingende volumener.

- Hos Dachser gør vi intet halvt, og der ligger langsigtede strategier bag samtlige af de investeringer, vi har foretaget i de seneste år. Derfor ved vi også, at det nok ikke bliver i 2024, vi præsterer vores næste rekordresultat.

- men lad vores satsninger være et vidnesbyrd om en optimisme for fremtiden, mens vi holder snuden i sporet og fortsat fokuserer på at være en pålidelig og værdifuld logistikpartner for vores kunder i medgang og modgang, opsummerer René Sidor.

NØGLETAL: Dachser Nordic i DKK

2023

2022

2021

2020

Nettoomsætning

1.496 mio. kr.

1.630 mio. kr.

1.461 mio. kr.

1.279 mio. kr.

Resultat før skat

74,7 mio. kr.

101,1 mio. kr.

108,4 mio. kr.

69,0 mio. kr.

Medarbejderantal

544

525

494

477

EBIT-margin

4,9%

6,4%

7,6%

5,6%

Sendinger

1.859.599

2.155.752

2.341.486

2.236.991

Tonnage

724.636

820.063

812.996

799.024

7/5 2024
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning
  • Frode Laursen i spil til national CSR-pris

    Frode Laursen i spil til national CSR-pris

    transport ›Logistikvirksomheden har ansat cirka 90 udsatte ledige og skabt en arbejdsplads med plads til forskellighed, der giver tryghed og godt omdømme. Nu er virksomheden nomineret til CSR People Prize 2024
  • Solenergi kan bidrage til driften på Storebæltsbroen

    Solenergi kan bidrage til driften på Storebæltsbroen

    transport ›Den travle forbindelse kræver store mængder strøm, og den kan blive grøn. Derfor sender Sund & Bælt nu et 25 ha. areal til etablering af en solcellepark nær Storebæltsbroens betalingsanlæg i udbud
  • Bring satser på egne pakkebokse

    Bring satser på egne pakkebokse

    transport ›Den nordiske koncern Posten Bring har haft stor succes med egne pakkebokse i Norge og Sverige. Nu sætter virksomheden også udrulning i gang i Danmark - til at begynde med i de fire største byer
  • Hedin Mobility Group fuldender opkøbet af IVECOs nordiske distributionsnetværk

    Hedin Mobility Group fuldender opkøbet af IVECOs nordiske distributionsnetværk

    transport ›Transaktionen omfatter IVECOs distributions- og detailaktiviteter i Sverige, Danmark, Norge og Finland, og styrker Hedin Mobility Groups position som førende europæisk distributør samtidig med, at IVECOs distributionsnetværk i Norden bliver større
  • 3. etape af motorvejsbyggeri til Kalundborg er sat i gang

    3. etape af motorvejsbyggeri til Kalundborg er sat i gang

    transport ›Første spadestik til de sidste 28 kilometer af Kalundborgmotorvejen er nu taget fra fører huset i en grave maskine. Hermed markerer Vejdirektoratet arbejdet med at skabe en bedre forbindelse på tværs af Sjælland