Med grøn el producerer Continental nu millioner af dæk CO2-neutralt
Ved at skifte naturgas ud med grøn el på koncernens kæmpefabrik i Portugal bliver millioner af Continental-dæk fremover produceret CO2-neutralt, hvilket er et kæmpe skridt frem mod 2040-målet
Normalt forbinder man ikke tung industri med klima- og energivenlig produktion.
Men gennem massive investeringer i grøn omstilling er det netop, hvad den tyske dækproducent Continental er i fuld gang med.
Koncernens mål er at være 100% CO2-neutral i 2040. Dermed er koncernens egne klimaambitioner højere end de internationale mål, der er sat for reduktion i CO2-udledningen og en mere miljøvenlig produktion.
Sparer årligt 12.500 parcelhuses elforbrug
- Det har i mange år været et indsatsområde for os som global virksomhed at mindske energiforbruget under produktionen.
- Gennem 160 forskellige projekter reducerede vores dækdivision sidste år det årlige energiforbrug med i alt 150 gigawatt-timer.
- Det er en besparelse, der nogenlunde svarer til den gennemsnitlige årlige elforsyning til 12.500 enfamiliehuse, fortæller adm. direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark.
Det er ikke kun reduktion af energiforbruget i produktionen, der er i koncernens fokus. Skift fra naturgas til el fra vedvarende energikilder skal således medvirke til også at reducere CO2-udslippet fra produktionen.
CO2-neutral dækproduktion
På Continentals Lousado-fabrik i Portugal er et af nøglegrebene installationen af en meget avanceret eldrevet kedel. Den anvendes til produktion af damp, som er nødvendig for at omdanne rågummiet til fleksibelt og elastisk gummi.
- Den el, der anvendes til at drive den nye kedel, stammer fra solenergi og vedvarende energi fra elnettet. Gennem dette og andre tiltag som eksempelvis termisk isolering og LED-belysning er megafabrikken i Lousado nu betegnet som CO2-neutral.
- Og med en årlig produktion på 18 millioner dæk til biler, landbrugsmaskiner og terrængående køretøjer, er det ikke kun godt for klimaet, men også godt nyt for de virksomheder, der er omfattet af EU’s taksonomiordning, understreger Georg Nielsen.
EU-taksonomien er et klassifikationssystem for økonomiske bæredygtige aktiviteter.
Den trådte i kraft for to år siden og stiller krav om rapportering allerede for 2021 for de største virksomheder, men vil i stigende grad få betydning for en stor del af dansk erhvervsliv.
Mere miljøvenlige dæk
Continentals klimaambitioner rækker videre end produktionen. Koncernens Research & Development-teams har i flere år forsket og anvendt andre produkter end naturgummi i dækkene.
Sidste år blev den hidtil mest bæredygtige dækserie, UltraContact NXT, lanceret.
- Alt efter størrelsen på dækket er NXT-serien udviklet med op til 65 % bæredygtige og genanvendte materialer i henhold til det ISCC-certificerede massebalanceprincip.
- Serien har opnået A-rating inden for rullemodstand, våd bremsning og udvendig støj i EU's dæklabelordning. Og på den europæiske fabrik produceres dækkene nu altså også CO2-neutralt, forklarer Georg Nielsen.
-hawin