Scandlines’ emissionsfrie færge er gået ind i sidste byggefase

Scandlines’ emissionsfrie færge er gået ind i sidste byggefase

Efter to uger i flydedok er Scandlines’ zero direct emissions Femern-færge E/F Futura blevet som forvandlet. Broen og den øverste del af skibet er malet hvidt understreget af den karakteristiske grønne stribe

Den 29. juli kom skibet i flydedok for blandt andet at få bunden rengjort og malet, og lørdag den 10. august stævnede hun ud igen.

Ud over malerarbejdet blev også den forreste thruster monteret under dokningen, mens den agterste, der har været i vandet siden søsætningen i november, skulle renses og males. Thrusterne driver skibet frem gennem vandet.

Bunden og thrusterne er malet med silikonemaling, så skibet kan glide energirigtigt gennem vandet.

Under opholdet i dokken blev pullerterne til den automatiske fortøjning, som skal passe nøjagtigt i færgelejerne, og tilkoblingen til ladetårnene i havnene i henholdsvis Rødby og Puttgarden målt op.

Fra september 2025 vil skibets store batterisystem kunne oplades på blot 12 minutter i både Rødby og Puttgarden.

-De målinger skal være meget præcise, da der er meget lille tolerance. Derfor foretager vi dem i dokken, og ikke mens skibet ligger og bevæger sig ved kajen, siger Rasmus Nielsen, Naval Architect hos Scandlines.

Alle systemer skal testes inden turen går mod Rødbyhavn
Nu ligger Futura atter ved udrustningskajen, hvor hun skal gøres helt færdig. Alle hjælpesystemer skal testes, og derefter skal hun på prøvetur, hvor alle de såkaldte SAT (Sea Acceptance Tests) kan begynde.

Her bliver alle skibets systemer testet med fuld belastning under tilsyn af Søfartsstyrelsen og klassen Lloyd’s Register.

-SAT-testene varer én til to uger, hvor skibet er ude at sejle, med mulighed for at skifte besætning morgen og aften. På den måde kan vi hele tiden have de håndværkere og teknikere ombord, som er nødvendige for at udføre rettelser og justeringer, i stedet for at alle skal være med hele tiden,”forklarer Rasmus Nielsen.

Når også SAT-testene er gennemført succesfuldt, og skibet derpå er leveret til Scandlines, kan E/F Futura begynde den lange tur hjem til Rødbyhavn, hvor en del af den kommende besætning er ved roret.

-Vi glæder os utroligt meget til at sætte vores første emissionsfrie færge i drift på Rødby-Puttgarden. Futura er en investering i fremtiden – både for os som rederi generelt og ikke mindst som et vigtigt led i, at vi kan leve op til vores mål om at sejle uden udledning af direkte emissioner på Rødby-Puttgarden ruten i 2030, siger Scandlines COO Michael Guldmann Petersen.

Færgen bliver officielt navngivet ved en ceremoni i forbindelse med indsættelsen på Femern Bælt senere i 2024.

Data for emissionsfri Scandlines-fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden:
Længde: 147,4 meter
Bredde: 25,4 meter
Design dybgang: 5,30 meter
Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
Maksimalt antal passagerer: 140
Servicefart: 16/10 knob
Overfartstid: 45 minutter (fra 2025)
Batterisystem: 10 MWh
Opladning i havn: 12 minutter (fra 2025)
Direkte emissioner under overfarten: 0
Investering: 80 millioner EUR

-lipe

21/8 2024
  • DSVs opkøb af Schenker på plads

    DSVs opkøb af Schenker på plads

    transport ›Efter lang tids forhandlinger og mange forlydener har den danske logistikvirksomhed nu underskrevet en aftale om at købe Schenker fra Deutsche Bahn for 107 miliarder kroner. Med handlen vil DSV få 147.000 medarbejdere i over 90 lande og en forventet omsætning på 39,9 mia. euro - knap 300 mia. kr
  • Molslinjen investerer i solenergi til el-færge

    Molslinjen investerer i solenergi til el-færge

    transport ›Der er langt fra Djursland til Als. Men energien fra en kommende solcellepark i Kolind skal fremover bidrage til Molslinjens positive miljøregnskab og ikke mindst elfærgen Nerthus, som skal sejle på Alslinjen mellem Bøjden og Fynshav
  • Mere fart og større sikkerhed på ptX-udviklingen

    Mere fart og større sikkerhed på ptX-udviklingen

    transport ›Power-to-X-branchen har fået en online guideline, der lægger grunden for en hurtig og sikker implementering af den grønne teknologi
  •  Thermo King lancerer miljøforbedrende batterier til køletransporter

    Thermo King lancerer miljøforbedrende batterier til køletransporter

    transport ›Producenten af køleenheder til transportbranchen har udviklet E-COOLPAC der er uafhængig af platform og har 'nul-direkte udledning'. Batterierne kan bruges til elektrificering af kølebiler og -trailere og som miljøvenlig generator til skibscontainere
  • Stjerneregn til de lette løsninger

    Stjerneregn til de lette løsninger

    transport ›Paller og samlede transportløsninger af pap eller plastik har imponeret dommerne ved årets ScanStar-uddeling. Emballagekonkurrencen har resulteret i priser til bl.a. Boxon Tech, Eltete TPM, Nefab og Stora Enso
  • Continental øger andelen af genanvendt materiale i sine dæk

    Continental øger andelen af genanvendt materiale i sine dæk

    transport ›Dækproducenten, Continental har sat et mål om, at koncernens dæk inden 2030 skal bestå af mindst 40% genanvendte materialer. Derfor har man startet et strategisk samarbejde med Pyrum Innovations, der udvikler råstoffet Carbon Black fra udtjente dæk. Det skal bringe koncernen tættere på klima- og miljømålene
  • Stena bliver eneejer af NTEX

    Stena bliver eneejer af NTEX

    transport ›Stena, som tidligere ejede 75 procent af aktierne i transport- og logistikvirksomheden NTEX, har købt yderligere 25 procent af aktierne og er dermed blevet eneejer af virksomheden
  • Cloudløsning forenkler Nynas' transporthåndtering

    Cloudløsning forenkler Nynas' transporthåndtering

    transport ›Producent og leverandør af specialolieprodukter og relaterede tjenester, Nynas anvender Descartes cloudbaserede transport management system, TMS til at forenkle kompleks kommunikation gennem hele kundeordreprocessen