Volumen er afgørende for grøn logistik

Volumen er afgørende for grøn logistik

En ny klimarapport giver den danske conveniencevirksomhed Tasteful Foods et uundværligt værktøj til at mindske deres aftryk, mens deres forretning vokser. - Volumen giver os mulighed for at gøre en stor forskel i hele værdikæden, siger direktøren

- Det tynde stykke pap på lasagnepakken ser måske ikke ud af meget, men det er én af de små nøgler til at gøre en stor forskel.

Det mener Anders P. Christensen, der er stifter og administrerende direktør i den nordiske conveniencevirksomhed, Tasteful Foods.

Hver gang at virksomheden i samarbejde med deres leverandører formår at fjerne et pap-sleeve eller et plastlåg på et produkt, skaber det store ringe i vandet.

-Emballage er på mange måder nøglen - hver eneste gang vi kan undlade et pap-sleeve eller et plastlåg på et produkt, mindskes forbruget af pap og plastik, varen bliver billigere at producere, og det skaber mere plads på hver eneste palle.

- Det betyder, at der kan være mere på hver transport, hvilket igen sænker både udgifter og udledning, siger Anders P. Christensen.

Virksomheden har netop fjernet plastiklåget på sine små pastasalater, som kommer i butikkerne i starten af det nye år.

Det reducerer både diameter og højde og betyder, at der kan være 20% flere pastasalater på en palle. Det samme gælder Tastefuls lasagner, der lander i et nyt design uden pap-sleeve i løbet af oktober.

-Det er for tidligt at sætte tal på besparelserne, men det er noget, der batter, når vi sælger over en million lasagner om året, understreger Anders P. Christensen.

Bordet fanger med ny klimarapport
Tasteful Foods har netop færdiggjort en helt ny klimarapport, der kortlægger virksomhedens aftryk gennem hele værdikæden.

Målet er at opdatere rapporten hvert år og følge udviklingen, for at sikre, at virksomheden mindsker sit aftryk samtidig med, at den vokser.

- Vi kigger på det hele – indpakning, transport og ikke mindst råvarer. Vi ser nogle markante tal, når vi øger salget af vores plantebaserede sortiment, så det er også et stort fokusområde.

- Men emballage og transport forbliver vigtigst, da det er afgørende for hele vores sortiment. Vi er en volumeforretning, så hver gang vi ændrer en lille ting, har det stor effekt. Det er en fed måde at arbejde på, siger Anders P. Christensen.

Direktøren mener, at FMCG-producenter og dagligvarehandel igennem mange år været alt for fokuserede på af få produkterne til at fylde på supermarkedernes hylder.

-Vi har igennem hele værdikæden transporteret en masse luft rundt på paller og i lastbiler. Chipsposer er nok det værste eksempel – modpolen er en tætpakket pose med opvasketabs. Vi skal alle tænke mere i at nærme os opvasketabletternes effektivitet, mener han.

Leverandørerne vil også være med
Tasteful Foods er en af nordens førende conveniencevirksomheder og leverer varer til over 10.000 butikker i Sverige, Norge, Finland og Danmark.

For Anders P. Christensen er de logistiske trends helt tydelige. Tasteful Foods 10 producenter i Europa - primært i Holland og Belgien ser også, at grøn innovation er en win/win, da de sænker omkostninger og deres aftryk.

- Det er en kæmpe driver, når der er tydelig synergi mellem økonomi og grønne mål. Vores leverandører er virkelig lydhøre og vil gå så langt, som de produktionsteknisk kan med vores ideer. Så de er helt med på bølgen, siger Anders P. Christensen.

Tastefuls logistiske setup betyder, at virksomheden samler varer på et kæmpe lager i Nordtyskland og pakker smart til alle fire markeder - endnu en effektivisering.

Og her er volumen absolut nøglen, mener Anders P. Christensen, der kan effektivisere på et helt andet plan netop på grund af de enorme mængder.

- Det ville være noget helt andet, hvis vi solgte til en håndfuld butikker. Store volumeforretninger har det allerstørste ansvar – det er et pres og et benspænd, som vi gerne vil have på vores skuldre, siger han.

-lipe

Om Tasteful Foods
Virksomheden leverer ready-to-heat og ready-to-eat convenienceprodukter som måltidssalater, middagsretter, wraps, supper og sandwiches under varemærkerne Tasteful, Food Collective, Taste Of The World og GRÖNT. Produkterne forhandles i mere end 10.000 butikker i Norden. Tasteful Foods samarbejder med en lang række af de største kæder og butikker – heriblandt COOP Danmark, Salling Group, ICA Sverige, Axfood Sverige, Convini Sverige, Coop Sverige, COOP Norge og Reitangruppen i Danmark, Norge og Sverige og Kesko i Finland.

 

20/9 2023
  • Oplad elcyklen hos kommunen

    Oplad elcyklen hos kommunen

    transport ›Nu får elcyklister flere lademuligheder at vælge imellem, når de skal lade cyklen op på farten. 24 kommuner får tilskud til offentlige ladestationer fra ny pulje
  • Eksperternes råd til at gøre bilen ferieklar

    Eksperternes råd til at gøre bilen ferieklar

    transport ›En bil, der ikke vil køre, er en alvorlig streg i regningen på kør selv-ferien. Med de rigtige forberedelser øger man sandsynligheden for, at bilen klarer alle strabadser på turen ud og hjem uden slinger i valsen
  • Smart Retur vil erobre Danmark med plastpaller

    Smart Retur vil erobre Danmark med plastpaller

    transport ›Aktøren på området for returlogistik, Smart Retur har indgået et nyt partnerskab med Rema Distribution. Målet er at lukke aftaler på plastpaller med 75 procent af grossisterne i dagligvarehandlen i Danmark i løbet af i år
  • Lastbilchauffører vil parkere sikkert bag hegn

    Lastbilchauffører vil parkere sikkert bag hegn

    transport ›Lastbiltrafikken i Danmark er stigende, og behovet for sikker parkering er efterspurgt. På Europas første parkeringscenter med EU-platincertificering bliver lastbilerne nu hegnet inde, og det er ifølge Danske Vognmænd rigtig gode nyheder
  • Sig det med papkasser

    Sig det med papkasser

    transport ›Nye skræddersyede emballageløsninger fra Smurfit Kappa sørger for, at House of Botanique kan sende planter sikkert og effektivt til hele Europa
  • Kendt branchemand ansat som sælger hos NDI

    Kendt branchemand ansat som sælger hos NDI

    transport ›Michael Munkbøl er ansat hos NDI som ny sælger med ansvar for salg af lastvognsdæk på Sjælland – både engrossalg og Super Dæk Service landsaftaler. Han kommer både med erfaring som selvstændig vognmand og sælger inden for eftermarkedet
  • Nyt men velkendt ansigt i IVECOs salgsledelse

    Nyt men velkendt ansigt i IVECOs salgsledelse

    transport ›Denne sommer finder et generationsskifte sted hos IVECO Danmark. Det er et skifte, som betyder, at IVECO tager afsked med deres mangeårige Sales Manager Carsten Sørensen og i stedet byder en ny om end velkendt herre velkommen i salgsledelsen
  • DS Smith erstatter en milliard plastmaterialer før tid

    DS Smith erstatter en milliard plastmaterialer før tid

    transport ›Pr. maj 2024 har DS Smith erstattet 1,2 milliarder plastmaterialer på tværs af sine internationale markeder, hvilket overstiger virksomhedens 2025-mål 16 måneder før planlagt. I Danmark har DS Smith erstattet 400.000 plastmaterialer og markerer en vigtig milepæl inden for den cirkulære økonomi for emballage