ncnielsen
ncnielsen

 

Elektriske gaffeltruck overhaler gas- og dieseltruck

Elektriske gaffeltruck overhaler gas- og dieseltruck

Øget fokus på miljøet har skabt større interesse for eltruck end for gaffeltruck med forbrændingsmotorer. Det mærker man hos Toyota Material Handling som har løsningerne til de mange forskellige behov for eltruck

For fem år siden så man så småt, at der begyndte at ske et skift fra motortruck til elektriske truck i segmentet på op til otte ton. Fordelingen steg siden til ca. 70% elektriske og 30% gas og dieseldrevne. I dag sælges der i perioder helt op til 90% eltrucks. Det er sådan man oplever situationen hos producenten af gaffeltruck, Toyota Material Handling.

Der er forskellige årsager til disse  ændringer og Klaus Jensen, der er produktansvarlig for Toyota gaffeltruck, giver sit bud på nogle af årsagerne til den kraftige stigning i efterspørgslen på eltruck.

- En af de væsentlige årsager er den øgede miljøbevidsthed, der findes ude i virksomhederne.  Derudover er der også ofte krav og ønskede målsætninger fra vores kunder omkring udslip og forurening, når vi indgår nye handler og kontrakter, siger Klaus Jensen. 

Ligeværdige alternativer

Han kommer ind på at man fra EU’s side siden slutningen af 90’erne har forsøgt at begrænse udslippet fra forbrændingsmotorer. Det er sket i etaper, og allerede fra 1. januar 2019 er der kommet yderligere EU-krav om lavere udslip.

I dag designer man eltruck som er ligeværdige alternativer til truck med forbrændingsmotorer. Det gælder både ydeevne, styrke, holdbarhed og førerkomfort. Gaffeltruck med forbrændingsmotor har oftere større dæk og højere frihøjde for at være mere behagelige, når man kører på ujævnt underlag.

Førerkomforten med en god og rummelig førerkabine og aircondition, hører ofte til blandt kundernes ønsker, og nu er det tilgængeligt på alle eltruck. 

Billigere i længden

En eltruck er generelt set dyrere i indkøb end en truck med forbrændingsmotor.

- Men de relativt lave driftsomkostninger, som inkluderer energiforbrug, serviceomkostninger, gensalgsværdi og flere andre ting, gør at eltrucken på længere sigt er et billigere alternativ. 

Klaus Jensen forklarer at besparelserne på en 2,5 tons eltruck, som kører ca. 1200 timer årligt, ligger på omkring 74.000 kroner på en femårig periode, sammenlignet med en forbrændingstruck med de samme specifikationer.

Lithium-Ion

Introduktionen af Lithium-ion batterier har gjort eltrucken mere attraktiv til intensiv kørsel og flerholdskift, da man har elimineret batteriskift. Dette betyder, at man ikke behøver hverken laderum eller specielt udstyr til opladning.

Lithium-ion gør det også muligt at designe batteriet, så det passer til trucken og ikke omvendt. Det giver mulighed for at placere eksempelvis fire celler under gulvet, to celler i hver stolpe, otte celler i modvægten eller seks celler i sidebjælkerne. Det betyder at man kan opbygge trucken, så den passer bedre til kundens behov.

Klaus Jensen er sikker på at man fremover vil se en udvikling for eltruck, der giver mulighed for endnu bedre tilpasning til kundernes forskellige krav og ønsker om førerkomfort og produktivitet, samtidig med at Lithium-ion batterierne gør hverdagen lettere for brugerne.

-hawin

 

 

Læs mere om truck & intern transport

1/2 2019

4-vejs truck

AGV

Batterier

Brugte truck

Diesel-truck

El-truck

Elektriske palletruck

Elektriske Pallevogne

Gas-truck

Hjul

Lagervogne

Læsseramper

Læssesluser

Løftevogne

Messer

Palleløftere med vægt

Reolløsninger

Saxløftere

Stablere

Sækkevogne

Transportsystemer

Udstyr og aggregater

Warehouse

Tilføj dit firma her.
Send en mail.

Mest læste


Seneste nyheder

  • Dansk Niels Bo

    Dansk Niels Bo

    Transportvogne, plastkasser, affaldshåndtering og lagerudstyr.
  • Combilift

    Combilift

    Customised material handling solutions
  • BLEVA

    BLEVA

    Markedes bedste udvalg af plastkasser til industrien
  • DENIOS

    DENIOS

    Miljøbeskyttelse & Sikkerhed Lagring af farlige medier - Arbejdssikkerhed