De 13-16-årige er udsatte i trafikken

De 13-16-årige er udsatte i trafikken

Alt for mange af de ældste skolebørn kommer alvorligt til skade i trafikken. I forbindelse med skolestart vil en landsdækkende kampagne hjælpe forældre til de 13-16-årige med at passe bedre på deres teenagere

Den ene hånd på cykelstyret, mens den anden hånd bruges til at skrive en sms. Det kan være fristende for mange unge, men det er også risikabelt, når man færdes i trafikken.


Over ti gange så mange 16-årige kommer alvorligt til skade eller mister livet i trafikken som de 6-årige, viser tal fra Vejdirektoratet. Derfor sætter Rådet for Sikker Trafik, TrygFonden og 94 kommuner fra mandag den 7. august til søndag den 3. september fokus på teenagernes trafikadfærd med kampagnen "Teenager i trafikken".


Kampagnen opfordrer blandt andet forældrene til at blive ved med at minde deres børn om, hvordan de passer bedst på sig selv i trafikken f.eks. ved at bruge cykelhjelm og lade mobilen blive i lommen. Selv om børnene er blevet ældre og virker som om de har styr på det, har de brug for at det bliver gentaget. 

 

- Som forældre til teenagere er der masser af bekymringer. De unge begynder måske at ryge, drikke og feste. Men faktisk er trafikken noget af det farligste for de unge. Teenagerne har meget andet i hovedet end trafiksikkerhed, og de tager måske nogle chancer eller glemmer at være opmærksomme i trafikken. Derfor er det vigtigt, at vi forældre også taler trafik og laver aftaler med vores store børn, siger Rosa Nissen, projektleder i Rådet for Sikker Trafik.


Derfor går det galt

Teenagerne kommer oftest til skade i trafikken på en hverdag, hvor det er lyst. Det kan f.eks. være når de går, cykler eller kører på scooter til og fra skole, venner eller fritidsaktiviteter. Det er ofte i kryds, at det går galt, hvor de f.eks. glemmer at se sig ordentligt for. Og drengene er involveret i tre gange så mange trafikulykker som pigerne, viser ulykkesstatistikken fra Vejdirektoratet. 


Selvom de fleste unge godt ved, hvad der er det fornuftige at gøre, gør de det ikke altid. De 13-16-årige børn har endnu ikke udviklet det overblik, der gør, at de kan gennemskue konsekvenserne af deres handlinger, hvis de for eksempel ikke bruger cykelhjelm eller skriver sms'er, når de cykler. Derfor er det vigtigt, at de ofte bliver mindet om det af deres forældre.


Forældre kan forhindre ulykker
I en undersøgelse fra 2016 har Rådet for Sikker Trafik og Trygfonden spurgt 500 unge mellem 13-16 år, hvad der kan få dem til at gå/køre lovligt i trafikken. Halvdelen af de unge svarer, at de overholder reglerne, hvis deres forældre stiller krav om det. Til sammenligning svarer kun 26 %, det er vennernes opførsel, der påvirker deres adfærd i trafikken. Forældrene har altså større indflydelse end vennerne.


- Selv om de unge måske laver himmelvendte øjne og vrisser, når forældrene siger at de skal cykle med hjelm, droppe mobilen i trafikken og aldrig køre fuld på en knallert, så har det en effekt. Derfor skal vi have flere forældre til at blande sig og tage snakken med deres børn om, hvordan man bør opføre sig i trafikken. Det kan være med til at forebygge ulykker blandt de unge, siger Dorte McGugan Pedersen, udviklingschef i TrygFonden.


Sådan kan du gøre din teenager mere sikker i trafikken:
For at hjælpe forældrene, har Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden lavet en temaside, hvor forældre kan finde gode råd og lære, hvordan man får de unge til at lytte efter og opføre sig mere sikkert på vejene: https://www.sikkertrafik.dk/teenager

 


Hvad kan du gøre som forælder:

  • Stå fast på at din teenager skal køre med cykelhjelm hver gang - det er ikke nemt, men det virker. 
  • Gentagelser virker. I teenageårene er hjernen under heftig udvikling, og din teenager har meget andet i hovedet end trafik.
  • Se på dine egne trafikvaner. Dit barn kopierer dig i trafikken. Så lad fx mobilen blive i lommen, brug cykelhjelm og let foden fra speederen.

 

4/8 2017
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres