De 13-16-årige er udsatte i trafikken

De 13-16-årige er udsatte i trafikken

Alt for mange af de ældste skolebørn kommer alvorligt til skade i trafikken. I forbindelse med skolestart vil en landsdækkende kampagne hjælpe forældre til de 13-16-årige med at passe bedre på deres teenagere

Den ene hånd på cykelstyret, mens den anden hånd bruges til at skrive en sms. Det kan være fristende for mange unge, men det er også risikabelt, når man færdes i trafikken.


Over ti gange så mange 16-årige kommer alvorligt til skade eller mister livet i trafikken som de 6-årige, viser tal fra Vejdirektoratet. Derfor sætter Rådet for Sikker Trafik, TrygFonden og 94 kommuner fra mandag den 7. august til søndag den 3. september fokus på teenagernes trafikadfærd med kampagnen "Teenager i trafikken".


Kampagnen opfordrer blandt andet forældrene til at blive ved med at minde deres børn om, hvordan de passer bedst på sig selv i trafikken f.eks. ved at bruge cykelhjelm og lade mobilen blive i lommen. Selv om børnene er blevet ældre og virker som om de har styr på det, har de brug for at det bliver gentaget. 

 

- Som forældre til teenagere er der masser af bekymringer. De unge begynder måske at ryge, drikke og feste. Men faktisk er trafikken noget af det farligste for de unge. Teenagerne har meget andet i hovedet end trafiksikkerhed, og de tager måske nogle chancer eller glemmer at være opmærksomme i trafikken. Derfor er det vigtigt, at vi forældre også taler trafik og laver aftaler med vores store børn, siger Rosa Nissen, projektleder i Rådet for Sikker Trafik.


Derfor går det galt

Teenagerne kommer oftest til skade i trafikken på en hverdag, hvor det er lyst. Det kan f.eks. være når de går, cykler eller kører på scooter til og fra skole, venner eller fritidsaktiviteter. Det er ofte i kryds, at det går galt, hvor de f.eks. glemmer at se sig ordentligt for. Og drengene er involveret i tre gange så mange trafikulykker som pigerne, viser ulykkesstatistikken fra Vejdirektoratet. 


Selvom de fleste unge godt ved, hvad der er det fornuftige at gøre, gør de det ikke altid. De 13-16-årige børn har endnu ikke udviklet det overblik, der gør, at de kan gennemskue konsekvenserne af deres handlinger, hvis de for eksempel ikke bruger cykelhjelm eller skriver sms'er, når de cykler. Derfor er det vigtigt, at de ofte bliver mindet om det af deres forældre.


Forældre kan forhindre ulykker
I en undersøgelse fra 2016 har Rådet for Sikker Trafik og Trygfonden spurgt 500 unge mellem 13-16 år, hvad der kan få dem til at gå/køre lovligt i trafikken. Halvdelen af de unge svarer, at de overholder reglerne, hvis deres forældre stiller krav om det. Til sammenligning svarer kun 26 %, det er vennernes opførsel, der påvirker deres adfærd i trafikken. Forældrene har altså større indflydelse end vennerne.


- Selv om de unge måske laver himmelvendte øjne og vrisser, når forældrene siger at de skal cykle med hjelm, droppe mobilen i trafikken og aldrig køre fuld på en knallert, så har det en effekt. Derfor skal vi have flere forældre til at blande sig og tage snakken med deres børn om, hvordan man bør opføre sig i trafikken. Det kan være med til at forebygge ulykker blandt de unge, siger Dorte McGugan Pedersen, udviklingschef i TrygFonden.


Sådan kan du gøre din teenager mere sikker i trafikken:
For at hjælpe forældrene, har Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden lavet en temaside, hvor forældre kan finde gode råd og lære, hvordan man får de unge til at lytte efter og opføre sig mere sikkert på vejene: https://www.sikkertrafik.dk/teenager

 


Hvad kan du gøre som forælder:

  • Stå fast på at din teenager skal køre med cykelhjelm hver gang - det er ikke nemt, men det virker. 
  • Gentagelser virker. I teenageårene er hjernen under heftig udvikling, og din teenager har meget andet i hovedet end trafik.
  • Se på dine egne trafikvaner. Dit barn kopierer dig i trafikken. Så lad fx mobilen blive i lommen, brug cykelhjelm og let foden fra speederen.

 

4/8 2017
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen