Natleveringer øger effektiviteten

Hvis man fokuserer på at begrænse støjen fra motorer og fra af- og pålæsning - kan man med distribuere vare om natten. En undersøgelse fra Stockholm viser, at natdistribution generer mindst i om

Der er store økonomiske, miljømæssige og sociale fordele ved at tillade natleveringer. Det er konklusionen i en omfattende undersøgelse i Stockholm, hvor leveringer med lastbiler normalt er forbudt fra klokken 22.00 om aftenen den ene dag til næste morgen klokken 06.00.

Den omfattende undersøgelse, som har varet i to år, blev udført af Integrated Transport Research Lab på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm. Blandt deltagerne var blandt andet sen svenske lastbilproducent Scania, som bidrog til undersøgelsen med en lastbil, som kørte på biogas og var programmeret til at køre så støjsvagt som muligt. Lastbilen var udstyret med mikrofoner, der registrerede støjniveauet lige ved lastbilerne og ved de omkringliggende boliger.

- Ved at måle støjniveauet omkring lastbilen kunne vi beregne støjforstyrrelsen både på gadeniveau og i de nærliggende lejligheder, siger Ragnar Glav, der er Technical Manager i Vehicle Acoustics hos Scania.

Konklusionen på undersøgelsen er, at støjen fra lastbilerne - især fra dem med støjreducerende tiltag - giver færre forstyrrelser end støjen fra af- og pålæsningen.

En enkelt klage
- Når man skal vurdere støjpåvirkningen fra natleveringer, er det vigtigt at tage baggrundsstøjen i betragtning, udtalte Romain Rumpler fra KTH i en relateret undersøgelse.

Han konstaterede, at påvirkningen fra leveringerne var begrænset i områder med travle gader, mens påvirkningen var mere markant i stille beboelsesområder. Derfor var konklusionen, at natleveringer er uproblematiske i områder med støj, mens det vil kræve en større indsats i de stille områder. Ikke overraskende blev den eneste klage over støjen i de to år, undersøgelsen varede, registreret i et område, hvor der normalt er meget stille.

Scanias lastbil var i drift hos engrosleverandøren af fødevarer Martin & Servera, som gennemførte to natlige leveringer til ca. 30 restauranter og hoteller i centrum af Stockholm. Disse kunder ville normalt få deres leveringer i dagtimerne.

En værdifuld erfaring
Det blev konstateret, at gennemsnitshastigheden var 30-60 procent højere uden for myldretiden i forhold til leveringer i dagtimerne. Chaufførerne kunne således gennemføre flere leveringer med kortere stoptider ved hver levering. 

- Med denne øgede effektivitet ville vognmændene kunne spare en ud af fem lastbiler, konkluderer Anastasios Koutoulos, som er forsker hos KTH.

Byrådet i Stockholm vil nu se nærmere på disse konklusioner og fortsætte med at undersøge, hvilke skridt der skal tages for at forbedre mobiliteten og reducere forureningen og klimapåvirkningerne, mens effekten af den øgede støj også vil blive taget i betragtning.

- Vi har nu en vigtig erfaring, som vi kan trække på, siger Elin Skogens fra byens kontor for trafikadministration.

- Og de støjmæssige aspekter skal undersøges nærmere.

Imidlertid har byen forlænget dispensationen for de to lastbiler, der deltog i undersøgelsen, og givet dispensation til endnu en lastbil.

Scania forventer, at natlevering måske bliver tilladt, men før det kan ske, er der en række problemstillinger, der skal løses - inklusiv nye regulativer og håndhævelsen af disse.

Lantmännen Schulstad leverer nu om natten
I Danmark fik brødfabrikanten Lantmännen Schulstad kort før jul leveret den første ud af tre Scania hybridlastbiler og kan nu transportere varer i døgnets ydertimer, da den kan køre på lydsvag el-drift ved ankomst til/fra aflæsningsstedet. Deres nye Scania P 320 DB 6x2*4 hybridlastbil er opbygget med kasse fra Schmitz Cargobull og lift fra Bär. Alle dele er ligesom lastbilen blevet PIEK-certificeret, som er en hollandsk certificering, der støtter udviklingen af støjsvage distributionsmåder. Med certificeringen af både lastbil, kasse og lift ligger støjniveauet under de maksimale 71 dB(A), det kræver at køre natkørsel i byzoner. Det betyder, at Lantmännen Schulstad fremover kan planlægge kørslen til nattetimerne og dermed undgå myldretrafik og forsinkelser.

transportnyhederne.dk

6/1 2017
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen