Ny verden med robotbiler og dronetransport
Industrier og samfund bør forberede sig på omvæltningerne, opfordrer Claus Risager, som er hovedtaler ved årets Vejforum i december. Transportordførere fra S og V er enige
- Teknologi forandrer verden. Det kan ske så hurtigt, at vi ikke opdager, hvad der er på vej, før det gamle er væk. Der er revolution og ’disruption’ på vej på transportområdet.
Det siger Claus Risager, Co-CEO for udviklingsvirksomheden Blue Ocean Robotics, som er ekspert i robotteknologi. På konferencen Vejforum den 6. og 7. december i Nyborg er han hovedtaler, og her vil han indlede konferencens første dag med et fremtidsscenarium behersket af robotbiler, dronetransport og kunstig intelligens.
- Det kan lyde som science fiction, men du kan allerede nu i Dubai se droner flyve mennesker omkring. Selvkørende biler vil være en naturlig del af vores virkelighed 10 eller 12 år fra nu, lyder det fra robotudvikleren. Og han fortsætter:
Vejene flytter til luftrummet
- Droner bruges allerede i vores del af verden til opgaver som overvågning og monitorering. Op gennem 2020’erne vil de blive brugt mere og mere til transport af mennesker og gods. Indtil videre er batterikapaciteten barrieren. På et tidspunkt flytter dele af vores transport op i luftrummet, hvor droner flyver forbi hinanden efter virtuelle programmer. Og hvad skal vi med Storebæltsbroen til den tid? Du vil kunne komme fra Odense til København på 12 minutter og til München på 45 minutter.
Claus Risager
Mere frihed og mindre stress
De to folketingspolitikere og transportordførere Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre og socialdemokraten, Rasmus Prehn er overordnet enige med Claus Risager, som de også mødes med til debat med i åbningssessionen på Vejforum 2017.
- Som samfund skal vi være klar til udviklingen. Vi skal sørge for, at teknologien er fuldt udviklet, pålidelig og trafiksikker, før den slippes løs i større målestok, siger Kristian Pihl Lorentzen, mens Rasmus Prehn ser de førerløse biler som et supplement, der kan give mennesker mere frihed og mindre stress, og eksempelvis bruges til persontransport om dagen og vareudbringning om natten:
- Der bliver brug for lovgivning, der tilgodeser klima og miljø. Måske skal det være dyrere at bruge robotbiler på nogle tidspunkter end på andre. De førerløse køretøjer kommer nok til at køre på elektricitet, så vi skal have infrastruktur, der gør det let at lade dem op. Måske felter, man kører over, og som automatisk oplader batteriet, mener Rasmus Prehn.
Intelligente lastbiler og sikker trafik
Kristian Pihl Lorentzen peger på udviklingen inden for GPS-navigation, som allerede har erstattet det fysiske vejkort og vil effektivisere eksempelvis godstransport.
- Smarte lastbiler vil være forbundet med hinanden, de øvrige biler og trafikreguleringen via internettet. Det vil sikre et stabilt trafikflow, hvor vejkapaciteten udnyttes effektivt. Færdselsloven skal følge med udviklingen, og det skal politikerne sørge for, siger han.
Rasmus Prehn kan se et problem i, at de nye trafikformer kan betyde færre chaufførjob.
- Men måske kan de i stedet for at køre bus, taxa eller lastbil servere kaffe og skabe tryghed i bussen eller stå for logistik og for eksempel kranføring i forbindelse med godstransport.
- Vi skal være opmærksomme på udfordringerne og ikke bruge udviklingen til at spare alting væk. Heldigvis vil der være en lang overgangsfase, hvor vi kan gøre erfaringer og tilpasse lovgivning, siger han.
Claus Risager mener heller ikke, der er grund til bekymring.
- Jeg ser robotter som en gave til os mennesker. De tager det beskidte, kedelige eller farlige arbejde, og de skaber nye opgaver og arbejdspladser i stedet for dem, de overtager. Alt tyder på, at forestillingen om, at de overflødiggør os, er en myte. Det afgørende er, at samfund og industrier er klædt på til de store forandringer, der er på vej inden for transport og infrastruktur, påpeger han.
Vejforum 2017 arrangeres af VEJ-EU, som er en selvstændig forening dannet af vejsektoren. Foreningens medlemmer er Vejdirektoratet, Kommunernes Landsforening, Dansk Byggeri, Foreningen af Rådgivende Ingeniører og Ingeniørskolernes Lærerforening for Vej- og Trafikteknik (ILVT). VEJ-EU ledes af en bestyrelse med en formand og otte bestyrelsesmedlemmer udpeget af foreningens medlemmer.
-lipe