Ny verden med robotbiler og dronetransport

Ny verden med robotbiler og dronetransport

Industrier og samfund bør forberede sig på omvæltningerne, opfordrer Claus Risager, som er hovedtaler ved årets Vejforum i december. Transportordførere fra S og V er enige

- Teknologi forandrer verden. Det kan ske så hurtigt, at vi ikke opdager, hvad der er på vej, før det gamle er væk. Der er revolution og ’disruption’ på vej på transportområdet.

Det siger Claus Risager, Co-CEO for udviklingsvirksomheden Blue Ocean Robotics, som er ekspert i robotteknologi. På konferencen Vejforum den 6. og 7. december i Nyborg er han hovedtaler, og her vil han indlede konferencens første dag med et fremtidsscenarium behersket af robotbiler, dronetransport og kunstig intelligens.

- Det kan lyde som science fiction, men du kan allerede nu i Dubai se droner flyve mennesker omkring. Selvkørende biler vil være en naturlig del af vores virkelighed 10 eller 12 år fra nu, lyder det fra robotudvikleren. Og han fortsætter:

Vejene flytter til luftrummet
- Droner bruges allerede i vores del af verden til opgaver som overvågning og monitorering. Op gennem 2020’erne vil de blive brugt mere og mere til transport af mennesker og gods. Indtil videre er batterikapaciteten barrieren. På et tidspunkt flytter dele af vores transport op i luftrummet, hvor droner flyver forbi hinanden efter virtuelle programmer. Og hvad skal vi med Storebæltsbroen til den tid? Du vil kunne komme fra Odense til København på 12 minutter og til München på 45 minutter.

Claus Risager

Mere frihed og mindre stress
De to folketingspolitikere og transportordførere Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre og socialdemokraten, Rasmus Prehn er overordnet enige med Claus Risager, som de også mødes med til debat med i åbningssessionen på Vejforum 2017.

- Som samfund skal vi være klar til udviklingen. Vi skal sørge for, at teknologien er fuldt udviklet, pålidelig og trafiksikker, før den slippes løs i større målestok, siger Kristian Pihl Lorentzen, mens Rasmus Prehn ser de førerløse biler som et supplement, der kan give mennesker mere frihed og mindre stress, og eksempelvis bruges til persontransport om dagen og vareudbringning om natten:

 - Der bliver brug for lovgivning, der tilgodeser klima og miljø. Måske skal det være dyrere at bruge robotbiler på nogle tidspunkter end på andre. De førerløse køretøjer kommer nok til at køre på elektricitet, så vi skal have infrastruktur, der gør det let at lade dem op. Måske felter, man kører over, og som automatisk oplader batteriet, mener Rasmus Prehn.

Intelligente lastbiler og sikker trafik
Kristian Pihl Lorentzen peger på udviklingen inden for GPS-navigation, som allerede har erstattet det fysiske vejkort og vil effektivisere eksempelvis godstransport.

- Smarte lastbiler vil være forbundet med hinanden, de øvrige biler og trafikreguleringen via internettet. Det vil sikre et stabilt trafikflow, hvor vejkapaciteten udnyttes effektivt. Færdselsloven skal følge med udviklingen, og det skal politikerne sørge for, siger han.

Rasmus Prehn kan se et problem i, at de nye trafikformer kan betyde færre chaufførjob.

- Men måske kan de i stedet for at køre bus, taxa eller lastbil servere kaffe og skabe tryghed i bussen eller stå for logistik og for eksempel kranføring i forbindelse med godstransport.

- Vi skal være opmærksomme på udfordringerne og ikke bruge udviklingen til at spare alting væk. Heldigvis vil der være en lang overgangsfase, hvor vi kan gøre erfaringer og tilpasse lovgivning, siger han.
Claus Risager mener heller ikke, der er grund til bekymring.

- Jeg ser robotter som en gave til os mennesker. De tager det beskidte, kedelige eller farlige arbejde, og de skaber nye opgaver og arbejdspladser i stedet for dem, de overtager. Alt tyder på, at forestillingen om, at de overflødiggør os, er en myte. Det afgørende er, at samfund og industrier er klædt på til de store forandringer, der er på vej inden for transport og infrastruktur, påpeger han.

Vejforum 2017 arrangeres af VEJ-EU, som er en selvstændig forening dannet af vejsektoren. Foreningens medlemmer er Vejdirektoratet, Kommunernes Landsforening, Dansk Byggeri, Foreningen af Rådgivende Ingeniører og Ingeniørskolernes Lærerforening for Vej- og Trafikteknik (ILVT). VEJ-EU ledes af en bestyrelse med en formand og otte bestyrelsesmedlemmer udpeget af foreningens medlemmer.

-lipe

26/10 2017
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag