Effektiv distributionslastbil skal skære brændstofforbruget ned med 13 procent
Renault Trucks har sammen med seks partnere lanceret et projekt med titlen EDIT - Efficient Distribution Truck. Projektet har som målsætning at reducere distributionskøretøjers brændstofforbrug med 13
Efter Optifuel Lab 2 - laboratoriekøretøjet, som forener teknologiske nyskabelser designet til reduktion af langdistancelastbilers brændstofforbrug - udvider Renault Trucks sin forskning på området for distributionskøretøjer. I den forbindelse lancerer Renault Trucks sammen med seks partnere EDIT-projektet, hvor prototypen bliver bygget op over en Renault Trucks D Wide Euro 6 opbygget med kølekasse. EDIT projektet er blevet kvalitetsstemplet af LUTB Transport and Mobility System.Formålet med EDIT-projektet er at designe og udvikle en demolastvogn til distribution af kølevarer, men med et 13 procent lavere brændstofforbrug end en lignende Euro 6 distributionslastvogn.
Demolastvognen skal benytte teknologi, der vil blive kommercielt tilgængelig i 2020. En teknologi, som hver partner med hver sin ekspertise, har bidraget til at forbedre.
Projektet er baseret på forskellige forskningsområder. For det første bliver bilens aerodynamik og kølekassen forbedret. Dernæst bliver prototypen tilpasset et lavspændings-hybrid-system, som genvinder dele af bremseenergien ved at tilbageføre energi via et elektrisk system. Hybridsystemet vil blive anvendt til at drive hjælpeudstyr ved udvundet elektrisk energi og kan også give støtte til forbrændingsmotoren.
Et andet forskningsområde drejer sig om udviklingen af et nyt ?driving aid system?. Det skal kunne tilsluttes trafiklys og gøre det muligt at forudse, hvornår lysene skifter. Målet er at definere en hastighedsprofil, der minimerer brændstofforbruget. Derudover vil det også give chauffører mulighed for at vælge den mest økonomiske rute. Endelig vil prototypen skulle teste nye dæk med en lavere rullemodstandskoefficient. EDIT projektet forventes at kunne levere den første lastvogn i 2018.
I sidste ende forventes dette projekt at føre til nye markeder for distributionskøretøjer i Europa
Ud over Renault Trucks er Valeo, Lamberet, Michelin, BeNomad, INSA de Lyon (LamCoS) og IFSTTAR (LICIT) med i projektet, der finansieres via støtte fra den franske FUI Regions fond.
transportnyhederne.dk