Havne er også infrastruktur

Havne er også infrastruktur

Sorte motorveje fylder meget i den infrastrukturplan, som regeringen og Dansk Folkeparti netop har præsenteret. Danske Havne efterlyser større fokus på de blå motorveje

Røgen har lagt sig oven på præsentationen af regeringens og DF’s store infrastrukturplan i sidste uge, og efter at have nærstuderet aftalen i detaljer, byder brancheorganisationen Danske Havne også ind med konstruktiv kritik af aftalen. Retningen er den rette, men det kunne have været bedre, mener direktør Tine Kirk Pedersen:

- Først og fremmest vil vi da gerne kvittere for, at regeringen og DF prioriterer at investere i infrastruktur. Det skal der til, hvis vi skal have et endnu bedre sammenhængende Danmark. Vi kunne fra Danske Havnes side dog godt have ønsket, at planen i højere grad var en helhedsplan med et stærkere fokus på klimaet og den grønne omstilling.

Vandvejen er mest klimavenlige transport

Infrastrukturplanen, som regeringen og DF har fremlagt, handler primært om investeringer i veje og i lidt mindre grad om offentlig transport, og havnene er ikke nævnt i planen.

- Transport via skib – og det er lige meget, om vi taler om gods eller passagerer – er typisk den mest klimavenlige transportform, vi har. Så hvis man i infrastrukturplanen i større grad havde tilgodeset transport til og fra de danske havne, så havde man på samme tid tilgodeset den grønne omstilling og mindsket trængslen på vejene, forklarer direktør Tine Kirk Pedersen fra Danske Havne.

Efterlyser mere fokus på de blå motorveje

Brancheorganisationen mener, at partierne bag infrastrukturplanen mangler at tænke havnene ind som infrastruktur, så bedre jernbaneforbindelser til havnene og bedre betingelser for banetransport kan flytte mere gods til skinnerne:

- Langt de fleste af de mange milliarder, regeringen og Dansk Folkeparti vil investere i infrastrukturen, går til de sorte motorveje, vi i dag kører på. Det kan være fint nok, men man har desværre glemt de blå motorveje, som er vandvejen, og som er god for både miljø og klima og trængsel, afslutter Tine Kirk Pedersen.

Brancheorganisationen Danske Havne understreger i øvrigt, at man håber, at infrastrukturplanen kan tages op og modereres efter et valg, så havnene og vandvejen måske kan blive tilgodeset i lidt højere grad.

-hawin

 

Læs mere om havne

22/3 2019